"שונא בצע"

איש החסד ומומחה הכשרות: הרב טוביה הוכוולד ז"ל

הרב טוביה הוכוולד מפתח תקווה, מגדולי מומחי הכשרות בעולם, שמסר נפשו להקמת הכשרות במדינות יבשת אירופה, והיה ממקימי 'ועידת רבני אירופה' - נפטר בלונדון (דיין האמת)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב טוביה הוכוולד ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

היום (רביעי) הגיעה מלונדון הבשורה על פטירתו של איש החסד ומומחה הכשרות הרב טוביה הוד הוכוולד ז"ל, תושב פתח תקווה, ומומחה כשרות בינלאומי שפעל רבות בעיקר בגרמניה.

ר' טוביה ז"ל נסע ללונדון לצורך מפגש בענייני כשרות, אך להפתעת גיסו ששהה איתו, הוא לא קם בבוקר בבית האכסניה שם התארח. לידוע כי המנוח סבל ממיחוש או בעיה רפואית כלשהי.

אביו ר' אברהם, מחשובי רבני גרמניה שלאחר המלחמה, התעסק בכשרות מתוך תחושת שליחות של אספקת אוכל כשר ליהודים ניצולי שואה. בנו טוביה המשיך את דרכו, ראה בזה שליחות והניח את היסודות של הכשרות באירופה.

הרב טוביה, בן 68 בפטירתו, נולד בגרמניה ולמד במוסדות תורניים. כשהיה בארץ, לפני שהחל במסעות חובקי עולם, שימש כ'מגיד שיעור' בישיבת נחלים.

כבר מגיל 30 הוא החל להסתובב בעולם כדי לפתור ענייני כשרות או לחזק כשרויות מקומיות. "כל אירופה נסמכה עליו עקב המומחיות הגדולה שלו בכשרות, וכל הבד"צים בישראל נסמכו עליו", אומר ל'כיכר השבת' אחד ממכריו.

"ר' טוביה היה אוטו-דידקט מטבעו, ודבר שבע שפות באופן שוטף, לצד היותו איש ספר מובהק, ואיש חסד שסייע לאנשים רבים בפרנסת ביתם בסבר פנים יפות, מבלי להחזיק מעצמו כלום".

במקביל לעבודתו בכשרות, הוא היה חבר וממקימי 'ועידת רבני אירופה', כשבמסגרת זו סייע רבות להתיר עגונות בהשגת גיטין לנשים, וכן עסק רבות בשלום בית - כאשר הוא מסרב לקבל אגורה שחוקה על מעשיו.

ידידו, מומחה הכשרות הרב עקיבא כץ, מספר ל'כיכר השבת': "הכרתי במשך חיי מאות רבנים, ואם אני חושב על מישהו שהוא שונא בצע באמת, זה הוא; לא מצאתי איש נאמן, ישר ושונא בצע כמוהו, בתוקף תפקידי כמי מסתובב בכל העולם. הוא היה איש משפחה למופת, וראה במשפחתו הפרטית וגם המורחבת ערך עליון".

המנוח ז"ל הותיר אחריו את אשתו שרה, המשמשת כאחות בבית חולים, ומוכרת בפי כל כ'אשת החסד של פתח תקווה', ושתי בנות הנשואות לאנשי תורה מובהקים, אחד ממשיך בדרכו הכשרותית והשני עמל בתורה כאברך פתח תקוואי.

על מועד ומיקום ההלוויה, נעדכן ב'כיכר השבת', כשיוחלט על כך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר