צפו בשידור החוזר

אכזבה אדירה: החללית הישראלית התרסקה על הירח

החללית הישראלית 'בראשית' החלה בתמרון, בסופו היא היתה צפויה לנחות על פני הירח, ולעשות בכך היסטוריה - אלא שהקשר עם החללית אבד והיא התרסקה • שידור חוזר (מעניין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ו' בניסן תשע"ט | 11.04.19
(צילום מסך: מתוך SpaceIL ביוטיוב)

צפו בשידור החוזר

הקשר עם החללית הישראלית 'בראשית', אבד - רגעים ספורים לפני שהיא הייתה אמורה לנחות על הירח והיא התרסקה בנפילה חופשית.

החללית, פיתוח של עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית, הייתה אמורה להפוך הערב את מדינת היהודים לרביעית בעולם שמנחיתה כלי על הירח, ובשל כך האכזבה כה רבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למרכז הבקרה, כדי לצפות מקרוב באירוע ההיסטורי, ואחרי האכזבה הגדולה הוא אמר: "הגענו לירח, אבל ננסה שוב. אנחנו נרצה בפעם הבאה לנחות בנחת. עצם הניסיון הוא הישג כביר".

קודם הכישלון אמר נתניהו: "הייתה לנו גאווה ענקית וטרגדיה ענקית כשאילן רמון נספה בחלל, היום יש לנו גאווה ושמחה ללא גבולות".

"חללית ישראלית עומדת להגיע לירח ואני מקווה שהיא תנחת בהצלחה. זה עוד צעד חשוב לאנושות וצעד ענק למדינת ישראל. אני שוקל ברצינות להפנות משאבים לתוכנית חלל ישראלית", הוסיף ראש הממשלה.

נתניהו, מעודד את המדענים המאוכזבים (צילום מסך)

יריב בש, ממייסדי חברת SpaceIL, אמר לפני הנחיתה, בהצהרה שמסר לכלי התקשורת: "החזיקו לנו אצבעות חבר'ה; הערב זה קורה!".

הוא הסביר, כי הנחיתה צפויה להתבצע באזור המכונה 'ים הרוגע', בין אתר הנחיתה של אפולו 15 לאתר הנחיתה של אפולו 17 - המשימה המאוישת האחרונה לירח.

אחד מהמדענים צופה בדריכות בתהליך (צילום מסך)

יצוין, כי החללית לא תשוב ל'בסיסה' בשלום, משום שהמשימה שלה היא חד כיוונית: להישאר על הירח כשעליה "לקט כתבים ויצירות של סופרים ישראלים, שיתפקד ככמוסת זמן עבור הדורות הבאים", לשון אנשי SpaceIL.

קודם למהלך ההיסטורי, התבצע ניטור לגישה סופית של החללית לאתר הנחיתה שלה, כשמרכז הבקרה בחן את טמפרטורת העבודה של המנוע הראשי ומנועי התמרון, מערכות התקשורת והחיישנים.

פעולה זו הייתה הכרחית, לקראת שלב הנמכת החללית, עד לניתוק מנועיה וצניחתה על פני הירח.

מטרת משימת הנחיתה של 'בראשית' על הירח הייתה גם מדעית, כחלק משיתוף פעולה בין עמותת SpaceIL ומכון וייצמן: בחינת השדה המגנטי של הירח.

במסגרת משימה זו, נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם נאס"א, סוכנות החלל האמריקנית, כשי שיהיו לצוות המשגר שליטה ותקשורת טובות יותר, במקביל לכך שנאס"א תקבל את נתוני המדידה של בראשית, לשם פרויקטים וניסויים שהיא עורכת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר