עם רעל בעיניים; משדר קשיחות

גיור, גיוס ומשרד הפנים: ליברמן מתגרה במפלגות החרדיות

עם חמישה מנדטים בלבד, מציג שר הביטחון לשעבר ליברמן רשימת דרישות במשא ומתן הקואליציוני, המתנגשת עם רצון המפלגות החרדיות, שכוחן פי 3. איווט אף ממשיך להתנגח בענייני הדת (חדשות)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
ליברמן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

רגע לפני תחילת ההתייעצויות אצל נשיא המדינה, בסיומם צפוי ראובן ריבלין להטיל על ח"כ בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה, מציג 'כיכר השבת' את המכשולים העיקריים בדרך להקמת הקואליציה הבאה.

כפי שנתניהו הצהיר לא פעם לפני הבחירות, ולאחריהן, הממשלה הבאה תקום באותו מודל של זו היוצאת, מלבד שינויים קלים כמו היעלמותם של השרים בנט ושקד מהמפה הפוליטית, והתחזקות הליכוד - לה 36 מנדטים מתוך 65 הנציגים שירכיבו ככל הנראה את הקואליציה.

במידה ונתניהו אכן יתבסס רק על השותפים הטבעיים, שהם המפלגות החרדיות ואלו שבגוש הימין, נראה כי מי שצפוי לעורר את מקסימום הקשיים, הוא יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן.

הקמפיין של איווט, שפחות הצליח בקטע הביטחוני, התבסס רבות על הבטחות בנושאי דת ומדינה, כמו המלחמה שלו במפלגות החרדיות בנושא "חוק הגיוס", הגיור ובדיקות הדנ"א לעולים מרוסיה.

"חיילים חרדים". תעמולה בעד 'חוק הגיוס' (קמפיין 'הבחירות של ישראל ביתנו')

אם לא די בכך, כעת הוא גם לוטש עיניים לעבר משרד הפנים, תיק הנמצא באופן מסורתי בידי ש"ס כאשר היא נמצאת בקואליציה, ושהוחזק בקדנציה האחרונה בידי היו"ר השר אריה דרעי.

אך הבעיה העיקרית הייתה ונשארה סביב חוק הגיוס: גם הדחייה לקדנציה הנוכחית, לא מקלה על המצב, לאור התוצאות שהפכו את ליברמן ללשון המאזניים והנתנו בידיו את ההכרעה על גורל הקואליציה - אלא אם יצליח נתניהו לפרק את 'כחול לבן' ולחבר כמה מאנשי מפלגת המרכז-שמאל אל הפאזל המורכב בימים אלו.

התנאים הנוקשים של ליברמן בנושא הגיוס, כמו גם הדרישה שלו לקבל זכות וטו בנושאי דת ומדינה, עשויים להטיל קשיים על הממשלה הבאה, עוד לפני השבעתה.

המוקש העיקרי שטמון בחוק הגיוס, כעת לאחר הסרת התנגדותו של משה כחלון לחוקים נגד בג"ץ, הוא האם יצליחו הח"כים החרדים להעביר את 'פסקת ההתגברות', שיאפשר לכנסת להעביר שוב את חוק הגיוס שנפסל על ידי בג"ץ, בעזרת הימנעותם של חברי הכנסת מהמפלגות הערביות.

אופציה אחרת, אם כי קלושה למדי, הוא אישור החוק שהוצע על ידי משרד הביטחון בתקופת כהונתו של ליברמן במשרד. החוק, שזכה לתמיכת ליברמן ויאיר לפיד, לא קודם בשל דרישת ראשי המפלגות החרדיות להכניס שינויים משמעותיים בניסוחו.

בינתיים, במפלגות החרדיות לא מתכוונים לוותר לליברמן, שניהל קמפיין אנטי חרדי מובהק. הם מזכירים לכל מי שחושב להתעלם מכך, כי כוחם המשותף שווה ל-15 מנדטים, בעוד ליברמן קיבל חמישה נציגים בלבד, ולא ייתכן להיכנע לכל דרישה של איווט, תוך התעלמות מרצון החרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר