האם להיות 'שמן, אבל בריא' זה אפשרי?

חוקרים ניתחו נתונים של 520,000 אנשים ועקבו אחריהם במשך 12 שנים. אלו שסבלו מעודף משקל והשמנה והיו להם שלושה גורמי סיכון, כלחץ דם גבוה והיקף מותניים גבוה, היו בסיכון כפול למחלת לב (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

זוהי אחת המחלוקות השולטות בעולם הבריאות: האם את באמת יכולים להיות "שמנים, אבל בריאים?" עכשיו, מחקר חדש מבית "European Heart Journal" מספק הוכחות לכך שעודף משקל עלול לפגוע בלב שלכם - גם אם גורמי הסיכון האחרים שלכם די נמוכים.

במסגרת המחקר, ניתחו החוקרים נתונים על בריאות ומסת הגוף (BMI) של 520,000 בני אדם ועקבו אחריהם במשך 12 שנים כדי לראות כמה מהם פיתחו מחלת לב.

הם קבעו כי אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנה, שנחשבו "מטבוליים לא בריאים" - כלומר, היו להם שלושה גורמי סיכון או יותר, כמו לחץ דם גבוה, רמות טריגליצרידים גבוהות, כולסטרול "טוב" נמוך, רמת סוכר גבוהה בדם, או היקף מותניים גבוה - היו יותר מפי שניים בסיכון למחלת לב מאשר אנשים עם משקל נורמלי ללא גורמים אלה.

כשלעצמו, זה לא מפתיע. מה שהיה מפתיע, עם זאת, הוא שאנשים שהיו בעלי עודף משקל או שמנים, היו עדיין בסיכון מוגבר למחלות לב, גם אם הם לא עמדו בקריטריונים של גורמי הסיכון.

למעשה, אנשים "בריאים מטבוליים" (עם חילוף חומרים תקין), אשר סבלו מעודף משקל (BMI בין 25 ל-30) היו בסיכון גבוה ב-26% לפתח מחלת לב, מאשר מטופלים בריאים במשקל תקין (BMI בין 18.5 ל-25). ואלה שהיו שמנים (BMI מעל 30), היו בסיכון גבוה ב-28% לפתח בעיות לב.

זה לא אומר שאין תועלת לשמור על גורמי הסיכון ללב שלכם תחת מעקב, גם אם עדיין יש לכם קצת משקל להשיל. למעשה, מחברי המחקר מסווגים את קבוצת "השמנים אך בריאים" בסיכון לב בינוני - מעל לנבדקים בעלי משקל תקין, אך מתחת לאלו של אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנה.

עם זאת, התיאוריה "שמנים אך בריאים" נותרה שנויה במחלוקת. בשנת 2013, מחקר של 4,000 מבוגרים ב- "Diabetes Care" מצא כי אנשים שמנים אשר בריאים מטבולית לא היו בסיכון גבוה יותר ללקות בהתקף לב או שבץ במשך חמש עד 10 שנות מעקב, מאשר אנשים בריאים שהיו במשקל תקין.

אבל במהלך המחקר, שליש מהם פיתחו גורמים אשר מיקמו אותם ממש בקבוצה "מטבולית לא בריאים" וזה עשוי להיות הגורם החשוב: למרות שכמה אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנה יכולים להיות מטבולית בריאים עכשיו, הם עשויים פחות להישאר כך בעתיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר