המתיחות מתגברת

גורם אמריקני: "האיראנים אחראים לפיגוע"

על פי סוכנויות הידיעות, גורם אמריקני טען כי מהערכה של צוות מטעם צבא ארה"ב, איראן או אחד מהארגונים שמופעלים על ידה היו מעורבים בחבלה בספינות הנפט (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אחת הספינות שנפגעו (צילום: Emirati National Media Council)

החבלה בספינות ליד איחוד האמירויות מול נמל פוג'יירה שלשום ממשיכה לעורר סערה במפרץ הפרסי כשהאצבע המאשימה מופנית כלפי האיראנים. כעת, על פי הדיווחים, גם האמריקנים מצטרפים להאשמות. על פי סוכנויות הידיעות, גורם אמריקני טען הלילה (שלישי) כי מהערכה ראשונית של צוות מטעם צבא ארצות הברית, איראן או אחד מהארגונים שמופעלים על ידה בשלט רחוק היו מעורבים ב"פעולת החבלה".

לדברי הגורם, איראן או אחד הארגונים המקורבים לה השתמשו בחומרי נפץ כדי לגרום לחורים גדולים בארבעת כלי השיט שנפגעו. "זה מה שאיראן עושה. מסוג הדברים שאתה יכול לראות אותם עושים. זה מתאים לשיטת הפעולה שלהם", אמר גורם המזוהה עם שירותי המודיעין האמריקניים. עם זאת, הוא ציין כי לארצות הברית אין הוכחה סופית לכך.

הספינה הנורבגית שנפגעה. צילום: Emirati National Media Council

לדבריו, איראן מנסה להרחיק את עצמה מהמקרה תוך פרסום הצהרות שמקשות על פענוחו. כזכור, משרד החוץ של טהרן ניסה להתנער אתמול מכל קשר לאירוע ומסר כי מדובר באירועים "מדאיגים ונוראים" וקרא לחקור את העניין.

הגורם האמריקני ציין, כי בכל אחד מכלי השיט התגלה חור של בין 1.5 מטר ל-3 מטר, שנפער סמוך או קצת מתחת לקו המים ונועד בעצם להטביע אותו. האמריקנים מעריכים כי החורים נפערו כתוצאה מפיצוץ מטעני חבלה.

במקביל, הלילה דווח ב"ניו יורק טיימס" כי האמריקנים מתכוונים לשלוח במקרה של תקיפה איראנית או האצת ייצור נשק גרעיני עד 120 אלף חיילים למזרח התיכון. כך על פי תכנית שהציג שר ההגנה של ארה"ב פטריק שנהאן.

על פי הדיווחים, גורמים בממשל טראמפ הדגישו כי התוכנית עודכנה בהוראתו של היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. הם הוסיפו כי התוכנית לא כוללת פלישה קרקעית לאיראן, דבר שידרוש כמות גדולה הרבה יותר של חיילים אמריקנים.

אמש (שני) הזהיר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, את איראן על רקע המתיחות בין המדינות: "אם איראן תנסה לעשות משהו, תהיה זו טעות גדולה מאוד". לדבריו, "אם הם יעשו משהו, הם יסבלו קשות".

המתיחות באזור התחזקה אתמול כאשר שר האנרגיה הסעודי, חאליד אל-פאליח, הודיע כי שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בפעולת החבלה וספגו "נזק משמעותי". מלבד שתי המכליות הסעודיות נפגע גם כלי שיט נורבגי ומכלית השייכת לאיחוד האמירויות.

דבריו של טראמפ באו ימים אחדים אחרי שצבא ארצות הברית קירב נושאת מטוסים לאיראן ותגבר את מטוסיו באזור בעקבות האיומים האיראנים לחזור ולהעשיר אורניום.

האמריקנים לא מזניחים גם את הדיפלומטיה ומזכיר המדינה, מייק פומפיאו נפגש אמש בבריסל עם בכירים בנאט"ו בנוגע להסלמה מול איראן. השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן, בראיין הוק, אמר לכתבים: "מזכיר המדינה רצה לשתף בכמה פרטים מעבר למה שאמרנו בפומבי. אנחנו מאמינים שאיראן צריכה לנסות לדבר במקום לאיים. הם עשו בחירה גרועה כשהחליטו להתמקד באיומים".

הוק סירב לומר באופן ברור אם ארה"ב מאשימה את איראן בתקיפת הספינות אך ציין שהתבקשו על ידי איחוד האמירויות לסייע בחקירה.

כזכור, בתחילת השבוע, הודיעה איחוד האמירויות כי ארבעה כלי שיט נפגעו בפעולת חבלה ליד האמירות פוג'ייריה הסמוכה למצר הורמוז, מנתיבי השיט ומקווי אספקת הנפט העמוסים בעולם. הסיבה לחבלה עדיין אינה ידועה אך החשש הוא כי מדובר בנקמה איראנית ובניסיון לפגוע בהעברת הנפט הגולמי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר