כאב, צער ודמעות

האפליה: כ-200 "ספרדיות פשוטות" בבני ברק - ללא סמינר

קרוב ל-200 תלמידות בבני ברק, מרביתן "ספרדיות פשוטות" - לא התקבלו לסמינרים לשנת הלימודים הבאה • ההורים זועקים מכאב, הבנות מתייפחות בביתן והעסקנים מזהירים מההשלכות הקשות (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון ב'כיכר השבת': במהלך השבועות האחרונים, תלמידות כיתות ח' בבתי הספר בבני ברק התחילו לקבל את מכתבי התשובה שלהן באשר לרישום לסמינרים, לשנת הלימודים הבאה. ל'כיכר השבת' נודע כי קרוב ל-200 בנות קיבלו תשובה שלילית מהסמינר אליו הן נרשמו כך שנכון לעכשיו אין להן מקום לימודים בשנה הקרובה.

על פי בדיקת 'כיכר השבת', במחזור הנוכחי בבני ברק, מספר הבנות העולות לסמינר - גדול יותר משמעותית בהשוואה למחזורים קודמים ויש בו מאות בנות יותר, מה שמלמד על המצוקה הקשה והסבל הרב אותו צפויות לעבור הבנות עד שיתקבלו למקום לימודים.

זאת ועוד, בשנה זו ישנן יותר בנות ספרדיות מכל המחזורים שהיו עד השנה לאחר שבשנה בה נולדו בנות המחזור הנוכחי, נרשם גל של רכישות דירות באזורי הפריפריה של בני ברק על-ידי ספרדים, וממילא הן הראשונות לסבול מהגידול במספר הבנות במחזור הנוכחי.

גורמים המעורים בנעשה בקבלת התלמידות אומרים ל"כיכר השבת" כי כפי הנראה מנהלי הסמינרים קיבלו החלטה שערוריתיית, לקבל קודם כל את הבנות האשכנזיות והספרדיות "המשתכנזות" וכך נוצר המצב שבו למעלה ממאה בנות "ספרדיות פשוטות", כלשונן, נותרו בחוץ.

אחת האימהות עמה שוחחנו במסגרת הכנת הכתבה, אומרת ל'כיכר השבת' בכאב: "יש לי בת מצוינת ומעולה, אני וכל אחיותיי למדנו באותו סמינר בבני ברק, כך שאין באמת סיבה אמיתית לא לקבל את הבת שלי, מלבד העובדה שנסיבות חיי אילצו אותי להתגרש, אך אני נשארתי בדיוק אותו הדבר. אני מעריכה שעקב המצוקה שיש להם הם העדיפו לקבל משפחות חלקות 'ללא כל רקע משפחתי ועדתי' כלשהו".

אמא נוספת, מספרת ל'כיכר השבת' בבכי תמרורים: "אני אמנם ספרדיה, אך יש לי שתי בנות שלמדו בסמינר, וגם הבת הנוכחית רצתה ללכת ללמוד איפה שאחיותיה, אך כנראה שהיו בכיתה שלה יותר מידי 'בנות ספרדיות יותר מיוחסות' והנהלת הסמינר החליטה כי די להם במכסת הספרדיות הקיימת, ואת הבת שלי השאירו כשהיא שבורה, לא יוצאת מן המיטה ובוכה כל היום על הכרית הספוגה בדמעות".

הורה נוסף אומר ל'כיכר השבת' כי "30 בנות כבר יודעות לאן הן הולכות, רק הספרדיות בכיתה ובתוכן בתי נמצאות במצב של אי וודאות, אני מבקש מכל הגורמים הנוגעים בדבר, להתערב מיידית, לא היה בבני ברק מצב שכזה, זאת השפלה שלא זכורה כאן שנים רבות, חבל שגורמים אחרים שאינם יראי שמים יתחילו לטפל בנושא של בני ברק, זה לא יעשה טוב למנהלים".

אחד העסקנים השכונתיים אף מספר ל'כיכר השבת' כי התוודע לראשונה לבעיה החדשה והחמורה בסמינרים כאשר קיבל פניות לא מעטות עם בקשות להמלצות על טיפולים פסיכולוגיים עבור משפחות שזקוקות למענה נפשי עקב השבר הגדול שבתם לא התקבלה לסמינר.

לדברי אותו עסקן: "הנזק שנוצר מאי קבלת בת לסמינר הוא עצום ומשאיר כתם נפשי עמוק. מנהלי אותם סמינרים חייבים לדעת כי במעשיהם הם גורמים לנזקים עצומים לבנות שלא עשו עוולה מעולם וכל רצונן ללמוד בסמינר המקובל אצל בנות כיתתן.

"אני עוסק ומטפל במקרים כאלו שנים, ואני נאלץ להתמודד עם ההשלכות. אני קורא לעיריית בני ברק להיכנס לעובי הקורה בצורה מידית ולפתור את הנושא אחת ולתמיד, בלי תירוצים מפוקפקים, אני לא מגזים מדובר פה בעניינים של פיקוח נפש, ויפה שעה אחת קודם. בכוונה אני קורא לעירייה לטפל כי ממנהלי הסמינרים אני כבר מיואש ולא רואה סיכוי".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה ל'כיכר השבת' כי "נושא קבלת הבנות לסמינרים עומד בראש מעייניו של ראש העיר. העניין נמצא בטיפולם של מנהלי הסמינרים שאחראים על קבלת התלמידות אולם במקביל לכך ראש העיר עוקב אחר הדברים ורואה בנושא זה עניין מהותי שיש לפתור אותו מן השורש".

"ראש העיר, סגניו וחברי המועצה עושים ויעשו הכל על מנת לטפל בבעיה על מנת להגיע בעזרת ה' לשנת הלימודים הבאה בצורה חלקה וללא עוגמת נפש. העירייה אף רואה בחומרה כל סוג של אפליה במידה וקיימת. בשנה שעברה הצליחה העירייה להגיע לשיבוץ הבנות כבר בחודש תמוז ונקווה שגם הפעם יהיה כך בסיעתא דשמיא".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד רואה בחומרה רבה כל גילוי של אפליה, בוודאי אפליה על רקע עדתי, ופועל באופן נחרץ ובלתי מתפשר במקרים שכאלה. כל פניה בנושא מטופלת מידית, ואנו לא מהססים לשלול תקציבים כאשר נדרש".

"אשר לפניה המדוברת – אנו בודקים את הטענות. לדברי הנהלת בית הספר, בית הספר בתפוסה מלאה, ולכן מספר תלמידות לא התקבלו, ללא קשר למוצאן. כאמור, אנו בודקים את הטענות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר