המשפטן מדבר

פרופ' דרשוביץ: "חרדים - אל תתפשרו; השתלבו והשפיעו"

פרופ' אלן דרושביץ, בשיחה בלעדית עם 'כיכר השבת', מותח ביקורת על חברו הוותיק - בנימין נתניהו, מסביר את יחסו לטראמפ ומביע את דעתו גם באשר להתנהלות הציבור החרדי בישראל. צפו (בעולם)

דרשוביץ, בראיון (צילום: כיכר השבת)

בלעדי ב'כיכר השבת': פרופסור אלן דרשוביץ, נחשב לאחד הפרקליטים המומלחים בארצות-הברית. הוא תומך נלהב של מדינת ישראל וחברו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו - אך עם זאת, בשיחה בלעדית ל"כיכר השבת" שקיים עם הרב בנימין גולדשמידט, מחשובי רבני מנהטן, בוגר ישיבות פוניבז' וחברון, הוא חושף כי אינו מסכים עם חלק מהמהלכים של נתניהו ואף מותח עליו ביקורת.

לדברי פרופ' דרשוביץ, שהכניס לביתו את 'כיכר השבת', נתניהו צריך לשים את "האמביציות הפוליטיות האישיות שלו - שניות למדינה". הוא גם קורא לציבור החרדי "לא להתפשר על העקרונות - אבל תדאגו לחיות 'בתוך ישראל'", מסביר את יחסיו עם מדינת ישראל ומביע תמיכה בהקצאת כותל לרפורמים.

בפתח הראיון, אומר דרשוביץ כי "אני לא רואה את עצמי כמנהיג. אני יהודי חופשי שמדבר מטעם עצמו ואינו כפוף לשום דירקטוריון או משהו כזה, כך שאני יכול לדבר ככל שאני רוצה".

אלן (מורטון) דרשוביץ, נולד בשכונת ויליאמסבורג שבברוקלין בניו יורק, ב-1938. הוריו, הארי וקלייר דרשוביץ, היו שניהם יהודים אורתודוקסים. אביו, הארי, היה נשיא אגודת "בית הכנסת ישראל הצעיר". בהמשך למד דרשוביץ בתיכון של ישיבה יוניברסיטי, בברוקלין קולג' ובאוניברסיטת ייל, שם קיבל תואר ראשון במשפטים ב-1962. בשנים 1963‏-1964 שימש דרשוביץ כעוזרו של שופט בית המשפט העליון האמריקאי ארתור גולדברג.

דרשוביץ התמנה למרצה בכיר למשפטים (Assistant Professor) באוניברסיטת הרווארד ב-1964, ולפרופסור מן המניין ב-1967 - ובכך היה לפרופסור מן המניין למשפטים הצעיר ביותר שהתמנה עד אז במוסד זה. הוא הרצה באוניברסיטה עד לפרישתו בדצמבר 2013. בשיעורים שלו בהרווארד ישבו הרבה ממנהיגי העולם. בין התלמידים שלו אפשר למנות את ברק אובמה, טד כרוז ונשיא בית המשפט העליון של ארה"ב ג'ון רוברטס.

למרות זאת, הוא חולק לא מעט שבחים לתושבי בורו פארק. "הגעתי להרווארד מבורו פארק, אבל האנשים בבורו פארק הרבה יותר חכמים מאשר בהרווארד. היתה לי ירידה ברמה האינטלקטואלית, האנשים בבורו פארק יש להם חכמת רחוב".

הרב בנימין גולדשמידט בשיחה עם פרופ' אלן דרשוביץ

"אני בא מבית חרדי", הוא מספר, "לא 'גלאט כשר', סבא שלי שהיה אדם מאוד דתי לא הכיר את המושג 'גלאט'. לא אכלנו דבר בלי ההכשר של ה-OU. בתיכון הלכתי ל'ישיבה יונברסיטי'. הרב שלי אמר לי: 'אתה בהחלט יודע לדבר, אבל 'יידשע קאפ' אין לך'. תלך ללמוד משפטים".

דרשוביץ נחשב לאחד מעורכי הדין הטובים בעולם ומצליח במיוחד בארצות הברית. הוא מומחה במשפט פלילי ושימש פרקליטם של ידוענים רבים, במיוחד בשלב הערעור, ובהם קלאוס פון בילוב, או ג'יי סימפסון, יונתן פולארד, ליאונה הלמסלי, מייק טייסון ועוד. בנוסף, דרשוביץ נחשב לאחד ממגיני זכויות האדם הנלהבים בארצות הברית.

איך נראה סדר יומו? בהקדמה לספרו "מכתבים לעורך דין צעיר", הוא מספר: "יום אופייני שלי יכול בהחלט לכלול העברת שיעור בקורס למשפט פלילי, ארוחת צהרים עם קבוצת סטודנטים, שיחת טלפון מאסיר שנידון למוות, קבלת דואר אלקטרוני מעברו האחר של העולם, שקילת בקשה להעיד לפני ועדה של הסנאט, כתיבת מאמר למדור הדעות של ה"ניו יורק טיימס", הופעה בתוכנית טלוויזיה המשודרת מחוף אל חוף, קבלת איום ברצח מצופה טלוויזיה זועם, מתן ייעוץ דיסקרטי למנהל בכיר בתאגיד או לפוליטיקה".

דרשוביץ ידוע כתומך של מדינת ישראל. הוא קורא לעצמו "פרו-ישראלי ופרו-פלסטיני", והוסיף כי "אילו הייתי ישראלי, הייתי איש שמאל ומצביע לשמאל".

בראיון ל'כיכר השבת', הוא מסביר: "אצלי לא היה שינוי בנוגע להגנה שלי על ישראל, תמיד כל חיי הגנתי על האנדרדוג. בהתחלה ישראל לא היתה אנדרדוג, אבל אז התחילו לתקוף את ישראל ולכן אני מגן עליה".

בפברואר 2019, לקראת פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין חקירות ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בתיק 2000 ובתיק 4000, אמר דרשוביץ שהאשמתו של נתניהו בתיקים אלה מסכנת את הדמוקרטיה ואת חופש העיתונות וקרא להכרעה - רק בבחירות.

במהלך הראיון, מתייחס דרשוביץ לציבור החרדי בישראל ואומר כי "החרדים הם חלק חשוב מישראל ומהיהדות. הייתי אומר לחרדים לא להתפשר על העקרונות שלהם - אבל תדאגו לחיות 'בתוך ישראל', להיות חלק מהחברה הישראלית. מלאו את חובתכם ללימוד, לאידישקייט, תדרשו שוויוניות - אבל קחו חלק. קחו חלק בהגנת ישראל. כשהתורה מדברת על צבא שייבנה כדי להגן על עם ישראל, היא לא חילקה בין חרדים לחילונים".

האם אתה מסכים לעיקרון של פטור מגיוס לבחורי ישיבות?

דרשוביץ: "לא. אני חושב שהם צריכים להיות מגויסים וללמוד בתוך הצבא, ולעזור בהוראה לאחרים - בתוך הצבא".

"בישראל אין הפרדת דת ומדינה, בשונה מארה"ב", מספק דרשוביץ הבחנה מעניינת, "ולכן בארה"ב יותר אמריקנים הולכים לבית כנסת, לכנסייה, למסגד - מאשר בכל מדינה מערבית אחרת. לעומת זאת, בישראל יש קונפליקטים בגלל שלרבנות יש כוח רב מידי בנוגע לחייהם של יהודים חילונים, וזה לא אמור להיות המצב. לדת לא אמורה להיות כפייה מצד המדינה. היא צריכה רבנים כמוך. אם אתה מוסר דרשה, ואני שומע את הדרשה שלך, אני הולך אחר-כך הביתה ועושה דברים נפלאים. אבל אם הממשלה אומרת לי: 'אני צריך להקשיב לרב ולעשות מה שהוא עושה' - אז אתה מורד.

"לצערי טיפלתי ביותר מידי מקרים של כפיית גט בישראל. אני לא נגד נתינת גט, אבל אני לא חושב שהמדינה צריכה לכפות דבר כזה, וגם לפי התורה זה לא גט".

האם לימוד התורה שלך, בצעירותך, עזר לך בעבודתך כעורך דין?

דרשוביץ: "בהחלט, מה השאלה. זה נתן לי השקפת עולם אלטרנטיבית. כאשר הייתי צריך להסביר את המושג של 'הגנה עצמית' הייתי מצטט את ר' סעדיה גאון, את הרמב"ם, את דין רודף, 'הבא להורגך השקם להורגו'.

"מעולם לא נתקלתי בבעיה מורלית, משפטית או אתית, שלא נידונה אפילו במעט במקורות היהודים המסורתיים. תמיד ידעתי שיש לי יתרון אדיר בתועלת שצומחת לי מזה".

אני רוצה להזכיר כמה מילים, ותגיד לי מה עולה לך בראש כשאני מזכיר אותם...

דונלד טראמפ?

"מורכבות. כאשר אני טס במטוס, תמיד אתמוך בטייס. הוא הטייס שלנו ואני רוצה לראות אותו מצליח. אני רוצה לעזור לו שיצליח, ותומך מאוד במה שהוא עושה עם ישראל, אבל אני ליברל דמוקרט".

הכותל?

"האזור בכותל שקדוש עבור האורתודוקסיה צריך להישאר כמות שהוא, אבל הכותל הוא מאוד גדול. וצריך שיהיו אזורים בכותל עבור הרפורמים, הקונסרבטיביים ותפילות אחרות. הכותל הוא סמל דתי ולאומי".

בנימין נתניהו?

"אני מכיר אותו מאז שהוא בן 22. הוא אחד מהאנשים הכי חכמים ושעובדים הכי קשה שאני מכיר. הוא אוהב את ישראל עד עמקי נשמתו. ביקורת אחת שיש לי: הוא צריך ללמוד לשים את האינטרס, האמביציות הפוליטיות האישיות שלו - שניות למדינה. לרוב הוא עושה את זה. אבל אני מקווה שהוא לא ידחה את הצעת הנשיא טראמפ לפתרון שתי המדינות.

"לישראל מעולם לא היה מדינאי טוב יותר מבחינת היחסים הדיפלומטיים. ללא ספק הוא אחד מהמנהיגים הדגולים של ישראל בכל הזמנים והוא יירשם כך בספרי ההיסטוריה.

"אני תומך גדול בהגנה המשפטית שלו. הוא גר בישראל, שהיא מדינה פוליטית. כדי להיות מוצלח כמו שהוא, הוא חייב להיות לא רק מדינאי מבריק, אלא גם פוליטיקאי מיומן. אנשים מבקרים אותו רק בגלל שהוא פוליטיקאי כל כך טוב, ואני חושב שזה לא נכון. בגלל שהוא פוליטיקאי טוב, הוא גם מדינאי טוב.

"האם אני מסכים לכל ההחלטות שלו? לא, אני לא. אני לא מסכים עם ההחלטה שלו להפוך את קבוצת קיצוני כהנא הימניים ללגיטימיים, כאלה שיש בתוכם אלמנטים של גזענות. אני אולי מבין למה הוא עשה את זה, אבל עדיין חולק על ההחלטה לעשות את זה.

"ודבר אחד שיש לי עם היחסים שלי עם ביבי - אני תמיד אומר לו מה אני חושב. הוא מתקשר אליי להתייעץ, לדבר. אנחנו חברים טובים מאוד. אין פעם שאני מגיע לישראל שאני לא הולך אליו הביתה לאכול איתו ארוחת ערב. אני גם בקשרי ידידות עם אשתו שרה שאני חושב שאינה מקבלת סיקור הוגן מהתקשורת הישראלית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר