מתקפה חסרת תקדים

דרעי: 'חסר רק שאיווט יגיד שיש לנו אף ארוך, כמו באירופה'

"שקרן, מסית וסחטן" - אלו רק חלק משלל הביטויים הקשים שהפנה בצהרים יו"ר ש"ס השר דרעי נגד חברו לשעבר איווט ליברמן שהוביל לבחירות. "השתמשו בי", הוסיף • צפו במתקפה (אקטואליה בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
דרעי, במענה לשאילת 'כיכר השבת' (צילום: כיכר השבת. תמונה ראשית: Yonatan Sindel/Flash90)

ביום שאחרי 'הבגידה הגדולה', כאשר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מנע את הקמת ממשלת הימין-חרדים בגלל "חוק הגיוס", יוצא יו"ר ש"ס השר אריה דרעי במתקפה חסרת תקדים כלפי מי שהיה נחשב לחברו הטוב.

במענה לשאילת 'כיכר השבת', אמר דרעי כי כבר אינו יודע מי הגרוע מבין השניים - ליברמן ולפיד. האם זה שמסית נגד החרדים מתוך ציניות או זה שפועל כך בשל אידיאולוגיה.

בתוך דבריו ערך דרעי מעין הקבלה בין ההסתה שהשמיע ומשמיע ליברמן, לזו שקדמה לשואת יהדות אירופה, בידי הנאצים ימ"ש, כינה את ליברמן במלים "שקרן, מסית וסחטן" והאשים: "השתמשו בי".

אביגדור ליברמן בכנסת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ואלו דבריו המלאים של יושב ראש ש"ס: "אתמול בלילה קרה בבניין הזה (הכנסת) דבר מאוד הזוי וקשה. לא האמנתי שנגיע לרגע הזה לראשונה במדינת ישראל אחרי חודש וחצי מבחירות דמוקרטיות, בחירות טעונות, כשהבוחר אמר את שלו באופן ברור ביותר, המליצו על נתניהו כראש ממשלה, הוא קיבל את המנדט והממשלה הייתה אמורה לקום תוך שעה. אין כמעט חילוקי דעות. על הרוב יש הסכמות".

"לצערי הרב, אחרי 40 יום אתמול הגענו לכנסת, והיא פיזרה את עצמה - בצעד חסר תקדים. אני מרגיש חובה, כראש התנועה השלישית בגודלה, כמי שהיה מעורב עמוק במשא ומתן, לתת הסבר למה הגענו לכאן: במשך 40 יום שהייתי מעורב, לא דיברתי, לא הדלפתי ולא צייצתי, כי חשבתי שמו"מ אחראי צריך לקיים בחדרי חדרים".

"מיד לאחר הבחירות ראש הממשלה זימן אותי ושפך את ליבו. אחרי הניצחון הגדול, במקום להעביר חוויות על ההצלחה הגדולה, ראש הממשלה היה כאוב מאוד. אמר שיש לו מידע, והוא שוכנע, שלא יצליח להקים ממשלה - כי ליברמן לא מתכוין לתת לו לעשות זאת".

"חשבתי שאלו דברים הזויים. אני מכיר את ליברמן משנת 96', מכיר אותו טוב. אמרתי לנתניהו שהוא טועה. ליברמן עבר תקופת בחירת קשה, וייתכן שזה שהוא טס לחו"ל ולא מתקשר, עדיין בתחום הסביר. אמרתי לו שאני משוכנע שבימים הקרובים נדבר. הייתי משוכנע שראש הממשלה טועה. אמרתי לו שחלק חשוב בקמפיין של ליברמן היה 'רק נתניהו'. זה לא סוד שיש דברים מהעבר וביחסים שלהם היו עליות ומורדות. עד שבוע שעבר, אז הבנתי, גם אני, שראש הממשלה צדק".

המתקפה המלאה של דרעי

"כל פשרה וכל הצעה וכל מה שעשינו... נער הייתי וגם זקנתי, ניהלתי הכי הרבה משאים ומתנים, אני אולי הכי וותיק פה - ולא ראיתי דבר כזה. מהתחלה, כדי לרצות ולפייס, היו שני מדדים של חלוקה: מדד לכל המפלגות ומדד לישראל ביתנו".

"קשה מאוד לתאר את הדרישות שהיו. יריב לוין לא פירט את הכל. למרות הכל, הסכמנו להן. בפעם הראשונה בחיים, הרגשתי נסחט, במובן הכי ברור של המילה. ולמרות זאת, עשינו את זה כדי להקים ממשלה ומהר. עם ישראל זקוק לממשלה, ולצערי הרוב כל פעם שהתקרבנו ונענינו לבקשות הזויות, ליברמן הוסיף עוד בקשה. עד יום שישי שבוע שעבר שכמעט סיכמנו הכל והיינו אמורים ביום ראשון לכנס את מועצות גדולי התורה כדי לאשר את הפשרה בחוק הגיוס - פשרה מרחיקת לכת מבחינתנו - ואז קיבלנו מאמר הסתה ושנאה בידיעות אחרונות. אז אני גם הבנתי איפה אנחנו נמצאים".

"כפי שהיה מובן לכל, אם המפלגות החרדיות מכנסות את המועצות שלנו ביום ראשון, זה לא משהו שעושים בשגרה, זה אומר שאנחנו רציניים ואנחנו מסכימים. כדי למנוע את זה, היה מאמר הסתה נוראה נגד הציבור החרדי. זו הייתה תשובה, שהבנו שאין טעם להתקדם, וכל מה שנעשה, אנחנו רק כלי בשביל לטרפד את ממשלת נתניהו".

"ליברמן היה חבר שלי הרבה מאוד שנים, חברים קרובים, עשינו הרבה שת"פים יחד. חמש או שש מערכות מוניציפאליות, עם אינטרסים משותפים. היה לנו כמעט מטה משותף. ישראל ביתנו וש"ס שיתנו פעולה בלי מחלוקות ובלי מריבות. בירושלים פעמיים. ליברמן היה מאוד מרוצה מה-"120 אחוזי הצבעה", כפי שהשמיץ אותנו. הציבור שלו לא הביא אפילו קול אחד. הוא נבחר רק על הקולות שלנו".

החברים מן העבר (צילום: יעקב כהן)

אז כל דלתות הרבנים היו פתוחים לפניו. היה אורח בכל שמחה של הציבור החרדי. מעולם לא ידענו שיש לנו יריב אידיאולוגי כזה קשה. להיפך: ידענו שיש אדם שבחיים האישיים לא שומר מצוות, אבל חבר וידיד של הציבור החרדי. כך ידענו עשרות שנים. לצערי, ב-40 יום האחרונים אני מרגיש מאוד פגוע וכאוב, שהשתמשו בי ובציבור שלנו עם הסתה פרועה, כדי לא להגיד את האמת לציבור 'אני לא רוצה את ראש הממשלה'".

"הוא היה צריך לומר את זה בגלוי, אבל הוא לא רוצה לומר את זה,] כי בגלל התמיכה בנתניהו קיבל חמישה מנדטים. כתב מאמר שהחרדים לא משלמים מיסים, לא עובדים, לא משרתים בצבא. היה חסר רק שיש לנו אף ארוך או לא מתרחצים... אם היו מחליפים את המילה חרדים ב'יהודים' - היינו בטוחים שזה מאמר מאירופה...".

"אני מדבר בשם כל הציבור של ש"ס; אני מוכן מול קטגוריה של מצביעי ליברמן להוכיח מי משלם יותר מסים. כשיש את המעטפות הכפולות, של החיילים, קיבלנו ב-260 אחוז יותר מהם, למרות שבכללי אנחנו רק 60 אחוז יותר ממנו. וזה אותו ציבור שאומרים שלא משרת בצבא".

"בימים האחרונים דאגנו לפנסיה כדי לדאוג למצביעי ליברמן. אנשים קשיי יום. אז אנחנו דואגים להם ומאשרים 2 מיליארד שקל, ואנחנו לא מבקשים מלגות אחרות. ואחר כך להשמיץ אותנו שלא משלמים מסים ולא עובדים? חבל, חבל שזה קרה. חבל למדינת ישראל".

ליברמן משמיץ, היום: "הציבור מאס בכניעה לחרדים" (צילום: מתוך פייסבוק)

"אנחנו הולכים להיכנס לעוד חודשים של מערכת בחירות, בזבוב של מיליארדים, משרדי הממשלה משותקים, אי אפשר להזיז כוס. אתגרים ביטחוניים ומדיניים, העולם רועש - אבל אין ממשלה. יש תוצאות, אפשר להקים ממשלה, אבל אדם אחד החליט משיקוליו, משנאה, לגרור את כל מדינת ישראל. זו האמת וצריך שכולם יידעו את זה. אני אומר את זה בכאב".

"חבל שהגענו לכך, אבל אין מה לעשות. יש בחירות. כפי שהוכחנו בבחירות האחרונות, אנחנו נאמנים לנתניהו. מי שמצביע לש"ס, מקבל גם את נתניהו, שיודע שעל שמונת חברי הכנסת של ש"ס הוא יכול לסמוך יותר ממה שיכול לסמוך על חברים במפלגה שלו".

"הוא המועמד היחיד שלנו לראשות הממשלה. אנחנו נסביר לציבור: 'אחרי מה שקרה לכולם ברור - ש"ס הוכיחה שנתניהו הוא המועמד שלנו, אבל היא מוסיפה לו את החיזוק לשכבות החלשות ולחיזוק הדת".

"יש מאות אלפי קולות שלא עברו את אחוז החסימה עם 'גשר' ועוד; בואו לש"ס. אנחנו הבית שדואג לשכבות החלשות. הכאב לב שלי הוא לא על ש"ס, כי אנחנו נתחזק, אבל מה זה שווה אם כולם הולכים לבחירות. אין לי ספק שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, אנירק מקווה שהשותפים יהיו נאמנים".

"ש"ס היא חלק מהמחנה הלאומי בראשות הליכוד. הם הודיעו שמבחינתם ליברמן לא שייך למחנה, והוא כבר הודיע שהוא לא רוצה להיות חלק ממשלת חרדים".

"אין ספק שמבחינת הציבור החרדי, על פי הוראת גדולי ישראל, המשימה היא שכל בן ישיבה ימשיך ללמוד. יחד עם זאת, בגלל שאין לנו 61, נאלצנו להתפשר בהוראת גדולי ישראל, וחבל שמי שבאמת דואג לנושאים הללו, במקום לקחת את זה ולהעריך את הוויתור הגדול לשבת ביחד, עשה הפוך. גם אם החרדים היו מוכנים לתת לליברמן הכל, הוא היה מוצא דברים אחרים. למעלה מעשר פעמים שהגענו לפשרות".

"אני לא רואה את עצמי ממשיך להיות חבר של ליברמן. נגמר הסיפור", חתם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי את דבריו הנסערים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר