מעקב 'כיכר'

רב הקהילה: נמכור ספר תורה כדי לפדות את האברך שהסתבך

הרב משה מזרחי, רבו של האברך הבני-ברקי הכלוא בפולין, אומר בשיחה ל'כיכר': "מאז ששמעתי על האפשרות להציל אותו, סגרתי את הגמרא; הקהילה גם תמכור ספר תורה בשביל זה' (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
רב הקהילה הרב משה מזרחי שליט"א (צילום: יעקב כהן)

סיפורו הכואב של האברך מבני ברק, שנחשף ב'כיכר השבת', שנקלע לדבריו בתום לב לעלילה פלילית בפולין שמניעיה אנטישמיים, ובגינה הוא כלוא יותר מ-3 שנים - מסעיר את העיר ואת הקהילה אליה הוא משתייך.

רבו של האברך, הרה"ג משה מזרחי, רב קהילת 'אברכים ובני תורה' בשיכון ג' בבני ברק ומו"צ באזור מטעם כמה בתי דין, הסכים לשוחח עם 'כיכר השבת' ולספר על חייו של האברך ובני משפחתו, ואף חושף כי בני הקהילה מתכננים למכור את ספר התורה היחיד שלהם, כדי לפדות את האברך, שכזכור הסתבך לאחר שחשבון הבנק שלו שימש ללא ידיעתו לפעילות כספית אסורה.

"מדובר במשפחה המתגוררת סמוך לבית הכנסת, והיא ממש חלק מהקהילה המיוחדת שלנו", פותח הרב את דבריו. "ידידנו היקר רבי אברהם שיחיה, נפל קורבן לעקיצה חמורה, והוא כמובן לא היה מודע לאן היא מובילה. אותם אנשים גרמו לו להגיע למצב שהא ייעצר ללא משפט על ידי הרשויות בפולין".

חשיפת המקרה הקשה

לדבריו, "בכל שלוש השנים האחרונות, אשת העצור מצליחה לשרוד בקושי רב, בזכות עזרה של אנשים נפלאים וקופות צדקה. לפני שהוא נעצר, הם היו משפחה יחסית אמידה. אבי ישב ולמד, עסק בתורה, והצליח גם לעשות עסקאות מהצד. כיום, המשפחה גרה בשכירות, והיא בקושי מצליחה 'להחזיק' את עצמה. בשנים האחרונות ניסו בכל דרך לגרום לשחרר אותו מבית המעצר, אך שום דבר לא צלח".

"בסייעתא דשמיא", ממשיך הרב ומתאר, "השופט פסק לאחרונה כי הוא יוכל להשתחרר - בערבות של 400 אלף זלוטי (המטבע המקומי. ח.ב), ואז הוא יוכל להישאר בוורשה, עיר הבירה, בקהילה היהודית המקומית, בתנאים מגבילים כלשהם".

הרב מזרחי מדגיש: "אמנם זהו לא 'סוף פסוק', אך בעזרת השם תבוא הישועה. אולי יצטרכו לשלם עוד 200 אלף שקל, כדי להסדיר את העניינים המשפטיים, ולהביא אותו חזרה לארץ".

"מאז שנעצר הוא לא התקלח"

כאן עובר הרב לתאר מה אבי חווה בכל שלוש השנים שהוא נמצא מאחורי סורג ובריח: "המעצר שם הוא בתנאים קשים מאוד. זה לא בית כלא רגיל. כבר שלוש שנים שהוא לא התקלח, ובגלל זה יש לו פצעים בכל הגוף. הוא גם בקושי אוכל לחם (מחשש ל'פת עכו"ם'. ח.ב), ורק כשמגיע לתת-תזונה הוא אוכל מעט. בנוסף לכל הצרות, הוא גם חולה סכרת".

"תנאי המעצר קשים מנשוא. הוא נמצא כל יום בתוך תא חשוך ואפל, ללא אור שמש, במשך כ-23 שעות. רק במשך חצי שעה מסכימים לתת לו 'לעשות סיבוב' ולראות אור. הפעם היחידה שהסכימו שייצא, כדי לראות את רעייתו, היתה בשבת. אלא שהוא לא הסכים לצאת, כי זה היה כרוך בחילול שבת, כך שאשתו הייתה צריכה לחזור לארץ - כלעומת שבאה".

מכירת ספר התורה

בשלב זה הרב מזרחי חושף: "בשבת האחרונה שתפנו את כל הציבור אצלנו בסיפור הקשה הזה, ובעובדה שיש עכשי קרן אור אם נשיג את ה-400 אלף זלוטי, והחלטנו כולם למכור את ספר התורה שלנו, היחיד בבית הכנסת שלא מושאל".

"כידוע", מסביר רבו של האברך, "הש"ך והט"ז מביאים בסימן רנ"ב בשולחן ערוך כי מוכרים ספר תורה בשביל פדיון שבוים. לכן כולם קיבלו באהבה את הצורך למכור את ספר התורה".

לסיום, אומר הרב: "מאז ששמעתי על האפשרות של 'פדיון השבויים', סגרתי את הגמרא ויצאתי לנסות להשיג כספים, כי כל משפחתו של ר' אבי, שבכלא, נשארה ללא כסף, בעקבות הנפילה הענקית שלו".

לבקשת המשפחה, כיכר השבת מצטרף למאמץ ומזכה את הגולשים בהזדמנות נדירה לזכות במצוות פדיון שבויים - לתרומות כנסו כאן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר