פרסום ראשון

מכתב לשר הכלכלה: "הסנקציות נגד מחרימי 'פניציה' - בניגוד לחוק"

עו"ד אורי ישראל פז שיגר מכתב לשר הכלכלה שגיבש סנקציות ממשלתיות נגד החרם החרדי על המפעל מחלל השבת, בו טען כי מדובר בפייק ניוז, אך עם זאת, אין בעיה חוקית בחרם (בארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
המפעל פניציה (צילום: Moshe Shai/FLASh90)

פרסום ראשון: בתגובה לדיווח כי משרד הכלכלה מגבש עיצומים נגד מחאת הצרכנים שומרי השבת בעניין מפעל פניציה, שיגר עו"ד אורי ישראל פז, חבר צוות המשפטנים בפורום השבת הציבורית, מכתב לשר הכלכלה אלי כהן, בטענה כי מדובר בתכנית שאיננה חוקית בעליל.

בפתח מכתבו הוא מציין כי "לא הוכרז חרם על פיניציה מצד רב או ארגון כלשהו. מדובר בהמצאה תקשורתית (פייק ניוז) ששופכת שמן בערה מסוכן על מדורת ההסתה נגד ציבור שומרי השבת".

"יובהר ברורות, קריאה להעדיף מוצר אחד על פני אחר אינה חרם. אם אכן היה כן, היה עלינו לאסור את כל הפרסומות באשר הן, בהיותן גורמות לצרכנים להעדיף מוצר אחד על פני האחר".

עם זאת הוא מבהיר, כי "גם לו הייתה קריאה לחרם – אין איסור חוקי על חרם!". עו"ד פז מצטט את פרופ' דיוויד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שבהיותו בתפקיד קרא לצרכנים להחרים חברות ישראליות במחאה על יוקר המחיה, תוך שקבע כי "חרם מאורגן הוא תופעה מבורכת".

לאחר שהביא מספר דוגמאות לחרמות, כותב עורך הדין, כי "כל ניסיון ממשלתי לסרס ולדכא מחאה צרכנית, יהא טעמה אשר יהא, פוגע בזכויות היסוד של הצרכנים: חופש הביטוי הצרכני, הזכות לבחור, הזכות להפגין ובתחרות הוגנת בשוק חופשי".

שר הכלכלה, אלי כהן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

"חמורה שבעתיים התערבות ממשלתית כאשר זו גורמת לממשלה לדבר בשני קולות – מצד אחד עידוד להעסקת עובדים במנוחה השבועית מצד משרד הכלכלה, שעה שמשרד העבודה מנסה להגשים את חוק שעות העבודה ולצמצם העסקת עובדים במנוחה השבועית, בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה".

לדבריו, "במקום לנקוט עיצומים נגד יצרנים שבפעולתם מסייעים להגשמת תכליות החוק, היה על משרד הכלכלה לסייע למפעל פניציה באמצעות עידודה להטות אוזן לדרישה הצרכנית של שומרי השבת, וכן באמצעות פנייה לרבנות הראשית לישראל, על מנת שזו תסייע במציאת פתרונות טכנולוגיים-הלכתיים שיביאו להפסקת חילול השבת, וכן לתקצב ככל שהמשרד יוכל את יישום הפתרונות".

"בניגוד לחרמות אחרים, במקרה של פניציה החברה ה"מוחרמת" קיבלה הצעה מצד ה"מחרימים" לתקן את העיוות המונע מהם לקנות את תוצרתה באמצעות תמריץ שיעודד צרכנים לקנות אך ורק ממנה".

"ומעל הכול עומדות זכויות האדם לצידם של הצרכנים שומרי השבת. גם לציבור הדתי יש זכויות, ואחת מהן היא לשמור מצוות, זכות יסוד המכונה "חופש דת". אין לאיש זכות לחייב את ציבור שומרי המצוות להיזקק למוצרים שיוצרו במפעל הפוגע במצפונם ודתם, ולממן באופן ישיר או עקיף את חילול השבת".

לסיום כותב עו"ד פז, "לאור כל האמור לעיל, ברור למעלה מכל ספק שאם תגובש תוכנית עיצומים על ידי משרד הכלכלה, במטרה לפגוע במחאה הצרכנית של שומרי השבת, היא תהיה חסרת כל תוקף חוקי או משפטי, ותהיה חשופה לתובענות ייצוגיות מצד ציבור צרכני הכשרות ולסעדים מינהליים מצד צרכנים באשר הם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר