התחרות, הרשמים והבחישות

הקרב על לב המצטיינים: הישיבות שנאבקות ראש בראש

התחרות הגוברת, הרשמים הבוחשים (והמדליפים) והקרב על לבם של המצטיינים בישיבות הקטנות - מגיע לרגעי השיא • "כיכר השבת" בפרויקט מיוחד על הישיבות הנאבקות זו בזו - ראש בראש (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
בחור ישיבה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מוטי גרין)

פרויקט מיוחד: נדמה כי מעולם לא הייתה תחרות כה עזה בתוך עולם הישיבות, בקרב על השם והיוקרה. השנה, המאבק צמוד. אלפי בחורים שנבחנים לעשרות ישיבות, גוררים את עולם הישיבות למלחמה של ממש. ובמלחמה כמו במלחמה, כל האמצעים כשרים והמודעות לכוחה של התקשורת (כיכר השבת. א"ר) גורמים לטובות שבישיבות לעשות צעדים שלא ננקטו מעולם, החל מרשמים שמדליפים מידע (לעתים כוזב) לעיתונאים, וכלה בישיבות שמתעקשות לא לקבל בחור הרואה בהן אופציה שניה.

ראש בראש

נראה שתם עידן ההגמוניה והשליטה המוחלטת של פוניבז', חברון ותפרח בראש הרשימה, ולראשונה השנה ישיבת חברון נכנסה למגננה, יהיו שיגידו - ממובילה למובלת.

  • 'חברון' מול 'וולפסון'

אנו ב'כיכר השבת' נותרנו המומים לגלות שבחינות תש"פ ממצבות את ישיבת חברון בקרב ראש בראש מול 'נתיבות חכמה - וולפסון'. ישיבת וולפסון עשתה את הקפיצה הסופית מעשרת הגדולות לראש הרשימה, כך שר"מים וראשי ישיבות קטנות ממליצים לבחורים להעדיף את וולפסון על חברון, עד שהאחרונה על סף שבירה והיכנעות לשיטת הרישום המוקדמת. בחורים רבים מעדיפים ללכת "על בטוח" ולהירשם לוולפסון, מאשר המתנה מורטת עצבים למבחן של "חברון".

וולפסון שהבינה את הפוטנציאל, מסרבת לקבל בחורים הרואים בה אופציה ב' - וכך מציבה את עצמה כיורשת העדכנית של חברון הוותיקה. בנוסף, הקימה ישיבת וולפסון ועדת קבלה בדומה לאחותה הוותיקה, המהווה את המילה האחרונה והבלעדית בכל הקשור לרישום לוולפסון.

  • 'פוניבז' מחבלים' מול 'כנסת יצחק - חדרה'

"הפלג הירושלמי", איך נאמר את זה, ידע ימים טובים יותר. מאבקים על הנהלת החיידרים הפרו את האיזון העדין שנרקם לאחר פטירתו של הגר"ש אוירבך זצ"ל, וסוחפים את 'הפלג' למחוזות כאלה, שאפילו הם לא האמינו כי ימצאו את עצמם בהם.

עולם הישיבות הפנימי מוצא את עצמו ניזוק באופן מיידי מהמאבקים המכוערים בהם מאסו צעירי הצאן, וכך ישיבת 'חדרה' הנחשבת ליותר קיצונית מוצאת את עצמה כמפסידה הגדולה ביותר של השנה, ומגרדת את רף ה-70 בחורים.

המרוויחה הגדולה ב'פלג' היא ישיבת פוניבז' בראשות הגר"ש מרקוביץ' הנחשבת למתונה ובוגרת יותר, לשם יילכו כל המשתייכים ל'פלג' שמעדיפים להשתייך גם למותג הפוניבז'אי.

  • 'מיר ברכפלד' מול 'היכל יצחק - לנדא'

ישיבת 'מיר ברכפלד' נפתחה לפני כ-20 שנה ומיצבה את עצמה מיד בראש הפירמידה. בשנים האחרונות ידעה הישיבה עליות ומורדות, אך תמיד נותרה קרוב לפסגה. השנה, מוצאת את עצמה 'מיר ברכפלד' נאבקת ראש בראש מול המתחרה הצעירה והמצליחה 'היכל יצחק - לנדא', הממוקמת בפאתי שכונת בית וגן בירושלים.

אמנם 'מיר ברכפלד' ותיקה, ושמה הולך לפניה, אך האוויר בפסגה דליל וישיבת 'לנדא' מצליחה לזנב בערפה של מיר שספגה מכה עם פטירתו של ראש הישיבה המיתולוגי, הגאון רבי אריה פינקל זצ"ל. כיום, עומד בראש הישיבה הגאון רבי נועם אלון הנחשב לאחד הלמדנים שבראשי הישיבות, ולמולו ניצב הגאון רבי יצחק לנדא הנחשב לפורץ דרך בעולם הלומדע'ס הישיבתי, והכריזמה העיונית שלו סוחפת אחריה את טובי המוחות של עולם הישיבות.

'מיר ברכפלד' שהציעה עד היום תנאים טובים ושם מעולה, מוצאת את עצמה נאבקת כדי לשמור על מיקומה בראש הטבלה.

  • 'עטרת שלמה' מול 'תורה בתפארתה'

בין הישיבות מתקיים קרב למדנים. ישיבת 'תורה בתפארתה' הוקמה על רקע הפילוג בישיבת 'חדרה' ומיצבה את עצמה במקום טוב במפת עולם הישיבות. שמה הולך לפניה, בעיקר אודות לראש הישיבה שנחשב ללמדן עצום. מולה נפתחה לפני מספר שנים בקול רעש גדול ישיבת 'עטרת שלמה' בכיכובו של הגרש"ב סורוצקין, שהציב בראשות הישיבה את הגאון רבי חיים פיינשטיין, הנחשב ללמדן עצום ומושך אחריו תלמידים רבים.

ר' שלום בער כמו ר' שלום בער לא יודע להיכשל. וכך, תוך זמן קצר הפכה הישיבה לשם של דבר בעולם הישיבות, ומצליחה להוביל בקרב הלמדנים מול המתחרות.

אם הישיבות

שוברת שיא השנה, היא אם הישיבות ישיבת פוניבז' בראשות ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שמצליחה לחדש את התהילה של ימים עברו ומקבלת לראשונה למעלה מ-300 בחורים, מספר שיא בעולם הישיבות.

גורמים המעורים ברישום מספרים ל'כיכר השבת' כי דווקא המריבות הפנימיות ב'פלג', מייתרים את המאבק בתוך ישיבת פוניבז' ומשכיחים לרגע את עברה המסוכסך והמפולג (מה שעובד בשני הצדדים. א"ר) ומאפשרים לחשובה שבעולם הישיבות לפרוץ קדימה כמו שרק היא יכולה. "מעניין אם המגמה תישמר במהלך השנים הבאות, כשיצוצו מריבות נוספות, ומאבקי שליטה על מתחמי הישיבה", מוסיפים אותם גורמים.

מפתיעה נוספת היא ישיבת 'בית מתתיהו' שבעבר הלא רחוק מאוד נחשבה לישיבת בוטיק - למדנית אבל קטנה, אך בשנה האחרונה מקבלת אל תוך שורותיה כמאה וחמישים בחורים. ללא ספק מספר שיא. לתחושתו של כותב השורות, עולם הישיבות הולך וגדל, אבל תופעות שנצפה בהם יותר ויותר בשנים הקרובות: ישיבות גדולות שהופכות לענקיות (1,000 עד 1,500 תלמידים) וישיבות בינוניות שהופכות לגדולות (500 עד 1,000 תלמידים) לאחיותיהן הקטנות יהיה קשה להתמודד עם העוצמה, הכוח והגודל של הישיבות הגרנדיוזיות, מה שצפוי להוביל לסגירתן של ישיבות קטנות רבות.

בפרק הבא: כתבה מפורטת ובה נפרסם את המספרים והנתונים המפתיעים (שחלקם נחשפו כאן) במלואם.

  • סייע בהכנת הכתבה: יענקי קצבורג

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר