הילדים נבהלו

מה גורם לרעש המטוסים מעל מודיעין עילית

בימים אלו נחשפים תושבי מודיעין עילית לרעש עצום ממטוסים רבים שמבצעים את יעפם מעל העיר החרדית • 'כיכר השבת' עם כל הפרטים על החלטת רשויות שדות התעופה, שגרמה לבהלה בשבת האחרונה (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מודיעין עילית, במבט מתוך כלי טיס (צילום: גידי אבינרי, פלאש 90)

בנתב"ג הסיטו מסלול נחיתת מטוסים, ועשרות אלפי תושבים במודיעין עילית החלו לסבול מרעש חזק, שרק הולך ומתגבר.

בימים אלו נחשפים תושבי מודיעין עילית לרעש עצום ממטוסים רבים שמבצעים את יעפם מעל העיר החרדית. בשבת האחרונה אף נבהלו משפחות, על ילדיהן הקטנים, מהמחשבה שאירעה התפתחות ביטחונית דרמטית, ובשלה ה'הרעשה' הכבידה הזו.

ל'כיכר השבת' נודע, כי מאז צאת השבת הגיעו לא מעט שיחות למוקד 107 בעיריית מודיעין עילית, בהן התושבים החרדים התלוננו על המטרד המרגיז וביקשו מנציגיהם במועצה לפעול בענין ולפתור את הבעיה.

נפתלי לוי, המתגורר בעיר, מתאר בשיחה ל'כיכר': "הילדים שלי צועקים לי פתאום באמצע השבת 'אבא, התחילה מלחמה'. הם ממש נבהלו, היו בטוחים שאלו מטוסי קרב - מעוצמת רעש המטוסים שטסו נמוך נמוך, מעל הבתים שלנו. לקח לי זמן, עד שהצלחתי להרגיע אותם".

הרקע לתופעה המטרידה, כפי שנודע ל'כיכר השבת', היא החלטת רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית להסיט את מסלול הנחיתה וההמראה החדש יחסית, שהיה מעל העיר מודיעין, מזרחה - לכיוון מודיעין עילית - על רקע עריכת עבודות שיפוצים רחבי היקף.

העבודות על מסלול הנחיתה החדש בנתב"ג (צילום: מתוך IAA spokesperson ביוטיוב)

הכל החל כאשר לפני חודשים ספורים הוחלט לפתוח לנחיתת והמראת מטוסים את מסלול 30-21 בנתב"ג, גם בסופי שבוע ובלילות. מדובר במסלול שהגישה אליו אפשרה לטייסים להנמיך, בנוחות, תוך סיבוב מעל העיר מודיעין.

בעקבות כך, הגיע זרם של תלונות מתושבי העיר, ששלוות חייהם ניזוקה בשל הרעש הבלתי נסבל. חבר המועצה ברוך בוחניק יזם 'עצומה' בענין, ואחרים אף איימו בעתירה לבג"ץ נגד רשויות התעופה. כתבות גדולות בנושא גם הופיעו בעיתונות המקומית במודיעין, ואלו הציפו את הנושא בסדר היום התקשורתי.

כעת נטען, כי כל זה אכן עזר במידה מסוימת לתושבי מודיעין, כאשר הוחלט כאמור להסיט לכיוון מזרח חלק גדול מהמטוסים, על חשבון תושבי העיר מודיעין עילית, שביומיים האחרונים החלו לחוש מצוקה מרעש המטוסים ההולך ומתעצם.

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מנגד, גורמי מקצוע שוחחו עם 'כיכר השבת' מסבירים, כי ישנו מארג שלם של שיקולים, כהגדרתם, שהובילו להחלטת רשויות התעופה להסיט את המטוסים אל מעל העיר, וכי הדבר לא נעשה בשל לחץ פוליטי או תקשורתי מכיוון מודיעין הסמוכה.

והעיקר - אם זה ירגיע מי מתושבי מודיעין עילית: ככל הנראה לא מדובר בשינוי של קבע, אלא בהליך זמני, שסופו אמנם טרם נקבע ויתכן שיימתח על פני מספר חודשים.

תגובת רשות שדות התעופה לידיעה: "תהליך הנחיתה עבר לאחרונה מגישת ראייה (נחיתה באמצעות ראיית המסלול. א.ר.) לגישת ILS (באמצעות מכשירים) - מה שמיישר את המטוס מזרחה ממודיעין. נתיב 30 הוא אחד מתוך חמשת הנתיבים השימושיים הנכנסים לנתב"ג, והכל נקבע על פי שיקולים מבצעיים כמו רוח, עומס בקפריסין, עומס בשמים וכדומה, ותוך השתדלות לקיים חלוקת רעש שווה בין כל המסלולים".

מטוס בדרכו לאילת, הבוקר. מעל מודיעין עילית

מעיריית מודיעין עילית נמסר בתגובה: "שינוי נתיב הנחיתה של המטוסים מעל מודיעין עילית, שהתרחש במהלך השבת האחרונה, נבדק מול רשות שדות התעופה; האם מדובר באירוע חד פעמי בשל אילוץ כלשהו, או בשינוי נתיב הנחיתה באופן קבוע".

משרד התחבורה מסר ל'כיכר השבת' בתגובה: "כל נתיבי הטיסה ונתיבי הגישה לנחיתה מתוכננים על ידי רשות שדות התעופה בהתאם לתקינה בינלאומית מחייבת. רשות התעופה האזרחית בודקת את התכנון ומפרסמת את התוצרים בפרסומי המידע התעופתיים הבינלאומיים לשימוש חברות התעופה, הטייסים ופקחי הטיסה. ההחלטה לאיזה מסלול ינותבו המטוסים ובאמצעות איזה תהליך נחיתה מבוצעת בזמן אמת על ידי רשות שדות התעופה בכפוף לתמ"א של נתב"ג ובכפוף לאילוצים והנחיות רבות, לרבות מדיניות מנהל רת"א".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר