"ממודרנית - ל'צולית'?"

סערה בישיבת "עטרת ישראל": מחצית מהבחורים - יסולקו

בית המדרש של ישיבת עטרת ישראל שמם בימים אלו, בחלק משעות ה'סדרים', זאת בשל מרד שיזמו הבחורים - ששמעו על כוונה לסלק כמאה מהם, לקראת מעבר מקום הישיבה, ו'שינוי אופייה' (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
היכל הישיבה הריק והחשוך, הבוקר (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

סערה גדולה מתחוללת בימים אלו בישיבת 'עטרת ישראל' בירושלים, עד כדי שבית המדרש שלה ריק בשעת ה'סדרים' ממאות התלמידים, ובשל כך היא אף לא עברה את 'בדיקת הדתות' שנעשתה לפני כשבועיים.

הסיפור החל לאחר ההחלטה של הנהלת הישיבה להעתיק את משכנה למודיעין עילית, זאת לאחר שנים ארוכות בה היתה הישיבה במבנה המיתולוגי שבשכונת בית וגן בירושלים. שמה ויוקרתה של הישיבה נבעו בין היתר, מהיותה משויכת לגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, ונחשבה בעיניו כהמשך ישיר לשיטת 'גדלות האדם' של 'הסבא מסלבודקא' זצוק"ל.

הגרב"מ אזרחי, ראש הישיבה (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

אלא שלאחרונה, עם ההחלטה לעבור למודיעין עילית, החליטו גורמים בקרב הנהלת הישיבה להיפטר מכמאה בחורים הלומדים כיום בישיבה, כחלק מניסיון מיתוג מחדש כישיבה הרבה פחות מודרנית והרבה יותר 'קרית-ספר'ית'.

הבחורים, ששמעו על המהלך, הקימו קול זעקה ופתחו בהחתמה על עצומה נגדו, תוך שהם מאיימים על הנהלת הישיבה שהם לא יבואו ל'ביקורת' הבאה והגורלית שעורך משרד החינוך, ושצפויה להתקיים בימים אלו - מה שעלול לקבוע את גורלה התקציבי.

עצומת המחאה, עליה הוחתמו תלמידים מהישיבה (צילום מסך)

פ. יד ימינו של אחד מה'רשמים' המובילים בעולם הישיבות, אומר ל'כיכר השבת': "המהלך נועד לכישלון, כי 'עטרס'ניק' היא מילה נרדפת למודרני. אני לא חושב שיצליחו לקחת את 'עטרת', מעוז המודרניות והלמדנות של עולם הישיבות, ולהפוך אותה לישיבה 'צולית', דוגמת ישיבת תפרח ודומותיה".

אחד מתלמיד הישיבה, המעונין להיקרא ל', לצורך ידיעה זו, מתאר בפני 'כיכר השבת': "בית המדרש ריק! הנהלת הישיבה צריכה להבין שאי אפשר להשתמש בנו ולזרוק... לא ייתכן שכעת אנחנו חיים בחוסר וודאות לגבי מקום הלימודים שלנו ב'זמן אלול' הקרוב, בו בזמן שבכירים בהנהלת הישיבה סימנו אותנו כשעירים לעזאזל", כהגדרתו

"בחור שלא ממושמע לכללים ולדרך אותה התוותה הישיבה, אין מקומו בישיבה", אומר לנו בכיר בהנהלה, שמדגיש: "הבחורים שלא ימשיכו ב'זמן אלול' עם הישיבה, אלו בחורים שלא מקפידים על שמירת הסדרים והתפילות בישיבה".

עוד הם טוענים, כי בחורים אשר למדו בישיבה, לא ייזרקו ללא אחריות ל'רחוב'. "בישיבה צפויים לדאוג למסגרת תואמת לכל בחור ובחור", הם מדגישים. ל'כיכר השבת' נודע, כי אחת המסגרות שצפויה לקבל כמות גדולה של תלמידים היא 'ישיבת התפוצות'.

ראש הישבה בריקוד אוהב עם תלמידיו. ארכיון (באדיבות המצלם)

יצוין, כי בעוד הרוחות בישיבה סוערות, חדרו של ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי שוקק כבימים ימימה. המותג הישיבתי היוקרתי אותו בנה בעשר אצבעותיו עובר מתיחת פנים, אך הוא - ראש הישיבה שהפך בעשור האחרון לדמות משפיעה בהנהגת הציבור הליטאי, כחבר 'מועצת' - ממשיך בסדר יומו העמוס גם כמנהיג הישיבה, על תלמידיה ובוגריה.

כמו כן, בהנהלת הישיבה רואים בטענות הבחורים משום כפיות טובה, וחשים שהם מנצלים בציניות את הקשיים עמם מתמודדת הישיבה לשם "מרד חברתי" נגדה. בכירים בהנהלת "עטרת ישראל" אומרים ל'כיכר השבת', כי לישיבה עומדת הזכות להגן על שמה הטוב באמצעות סינון של תלמידים אשר מסרבים ללכת בתלם.

כך או כך, 'כיכר השבת' ימשיך לעקוב ולדווח בזמן אמת על ההתרחשויות הסוערות בישיבה הוותיקה והמתחדשת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר