ראיון מיוחד • פרומו

איל ההון רון לאודר: 'היכן שיש חינוך יהודי, אין התבוללות'

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, הנמנה בין עשירי העולם, מדבר בראיון מיוחד ל'כיכר' על ידידו לשעבר, בנימין נתניהו, על הציבור החרדי ועל הייעוד שלו בחיים • פרומו ופרופיל (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
חלק מהראיון המלא (צילום: מתוך הראיון)

רון לאודר, או בשמו המלא רונאלד (רון) סטיבן לאודר, בראיון מיוחד לתכנית 'כיכר גלובל' בהנחיית הרב בנימין גולדשמידט. צפו בקטע קצר מתוך הראיון המלא שיפורסם בימים הקרובים ב'כיכר השבת'.

לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, נמצא כבר שנים ברשימת עשירי תבל, וכעת הוא מדבר על הציבור החרדי ומדינת ישראל.

לפי מגזין 'פורבס', הונו של לאודר מוערך בכ-4 מיליארד דולר. הוא נולד בניו יורק למשפחת לאודר המפורסמת, לאמו אסתי לאודר שהקימה את חברת הקוסמטיקה הנושא את שמה, מהחברות המובילות והמפורסמות בעולם כולו.

לאודר למד בבית הספר היוקרתי 'וורטון' שבניו יורק. ובאוניברסיטאות האירופאיות הנחשבות בפריז ובבריסל. כשסיים את לימודיו בגיל 20 הצטרף לחברה של אימו ושימש שם בתפקידים בכירים.

בגיל 40, עבר לתחום הפוליטי. תחילה היה עוזר שר ההגנה האמריקאי, לאחר מכן עזב לטובת תפקיד שגריר ארצות הברית באוסטריה.

כשחזר לארצות הברית, החליט להתמודד לתפקיד ראש עיריית ניו יורק דרך המפלגה הרפובליקנית אך הפסיד לראש העיר האגדי של ניו יורק - רודי ג'וליאני.

לאודר, רואה ערך חשוב במדינת ישראל, והוא רואה בחיזוק קהילות הגולה. מה שלדבריו ייתן גב חזק למדינת ישראל בשעת צרה.

בשל כך, הקים במזרח אירופה לפני יותר משלושים שנה את 'קרן לאודר לפיתוח קהילות יהודיות'. כאשר לקרן יש יותר משישים תכניות ולפחות שלושים בתי ספר יהודיים הנמצאים על אדמת אירופה המזרחית. בישראל הוא תרם לבית הספר לממשל במרכז הבינתחומי בהרצליה.

בראיון שהעניק ל'כיכר השבת', דיבר לאודר על הקשיים באיסוף תרומות עבור נושא החינוך: "פילנתרופים יהודים רבים אינם ששים להיכנס לנושא החינוך היהודי כי זה מסובך מידי. הרבה יותר קל לתת כסף לארגונים שונים, ולעזור לבתי חולים, לקבוצות ריקוד...כשזה מגיע לנושא החינוך היהודי, זה קשה מאוד".

"אין שאלה בכלל שהחינוך היהודי הוא העתיד שלנו", מוסיף לאודר, ומדגיש את חשיבות החינוך היהודי לדור הצעיר: "מה שראיתי לאורך השנים, הוא שבתי הספר שבהם ישנו חינוך יהודי אמיתי, שיעור ההתבוללות שם נמוך מאוד. בבתי ספר שבהם לתלמידים אין שום חינוך יהודי שיעור ההתבוללות גבוה בהרבה. בנוסף, אנחנו מלמדים את התלמידים, בכל בתי הספר, את הגאווה בלהיות יהודי ומשמעותה. זה מאוד קריטי".

באותו הזמן, הוא בנה מחדש את 'סמינר הרבנים' של ברלין מיסודו של הרב הילדסהיימר, הסמינר הידוע כגולת הכותרת של יהדות אשכנז. היום המוסד המחודש, מוציא רבנים יראי שמים ותלמידי חכמים לכל יהדות גרמניה.

לפני יותר מ-12 שנה, התמנה לאודר לנשיא הקונגרס היהודי העולמי, תפקיד בו הוא מחזיק בכישרון רב עד עצם היום הזה.

תפקידו ב'קונגרס היהודי' מצליח לעורר עליו תרעומת של ארגוני שמאל יהודיים בחו"ל, שכעסו עליו כאשר מתח ביקורת על האו"ם שלא עושה מספיק למען בטחון ישראל בעקבות האיומים הגרעיניים של איראן.

במשך קרוב ל-15 שנה, החזיק לאודר במניות רבות של ערוץ החדשות המסחרי – 'ערוץ 10', למרות ההפסדים הכספיים שהסתכמו בסכומים אסטרונומיים של מאות מיליונים, לאודר לא ראה זאת כהפסד אלא כעזרה ל'ציונות', ותרומה לאנשים שלא יפסידו את עבודתם.

ההתערבות שלו בתכני הערוץ התפרסמה כאשר לפי טענת אנשי הערוץ הוא דרש מהן לשדר התנצלות על כתבת פרופיל שנערכה על שלדון אדלסון. בעקבות דרישתו להתנצל התפטר מנכ"ל החברה יחד עם עורכת התכנית והמגיש. לאודר קיבל חיזוק מ'מועצת הרשות השנייה' שקבעה כי בקשת ההתנצלות של לאודר הייתה במקום.

לאודר היה ידידו הטוב של ראש הממשלה ונחשב לאחד ממעריציו הגדולים. לאודר אף מחשיב את נתניהו לאחד המנהיגים הגדולים שהיו לעם היהודי.

בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו בראשות הממשלה, היה נחשב לאודר לשליחו האישי של ביבי לתיווך בינו לבין המנהיגים האחרים במזרח התיכון.

כיום, אין יחסי ידידות בין לאודר לנתניהו. ומקורבים של השניים אף מוסיפים כי יש ביניהם נתק מסיבה לא ברורה, אך למעשה הם לא מדברים אחד עם השני כבעבר.

בנוסף, לאודר נחשב לחובב אומנות מושבע ואף הקים מוזיאון של כלי מלחמה מימי הביניים. השיא של לאודר היה לפני מספר שנים כאשר קנה ציור ב-135 מיליון דולר, הסכום הכי גבוה ששולם עד לאותה עת על יצירת אומנות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר