"חומר נפץ"

פרסום ראשון: במודיעין עילית לחוצים; המטוסים - מעל קברים

הסטת מסלול נחיתות המטוסים בנתב"ג לכיוון העיר מודיעין עילית - שמטרידה את שלוות חייהם של התושבים החרדים - עלולה להוות, כך מתברר, גם סכנה ביטחונית ובעיה הלכתית כבדה (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ' בתמוז תשע"ט | 23.07.19
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרסום ראשון: שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' קיבל היום (שלישי) את מכתבו של סגן ראש עיריית מודיעין עילית, המתריע מפני הבעיות החמורות הגלומות בשינוי נתיבי הנחיתה של המטוסים בנתב"ג, שהחלו לעבור מעל העיר החרדית. אחת מהבעיות, כך עולה מהמכתב, היא מעבר נמוך וקרוב מעל קברים.

כזכור, כפי שדווח בראשית השבוע ב'כיכר השבת', בימים אלו נחשפים תושבי מודיעין עילית לרעש עצום ממטוסים רבים שעוברים מעל העיר, בשל הסטת מסלול המטוסים.

ברשות שדות התעופה דחו את הטענות כי ההחלטה על כך נבעה מלחצם של תושבי העיר מודיעין הסמוכה, שהמטוסים עברו תחילה מעל בתיהם, וטענו כי הוחלט על כך מסיבות מקצועיות בלבד.

אך לפי נחום גיטלר, סגן ראש העיר מודיעין עילית, המצב החדש בעייתי ביותר, מכמה סיבות - אחת מהן הלכתית - כפי שהוא כאמור מפרט במכתבו היום לשר התחבורה.

וכך מוסבר, במכתב ששוגר לסמוטריץ': "החל מהשבת האחרונה (פר' פנחס) אנו עדים לתופעה מדאיגה של רעשי מטוסים שמנמיכים טוס לקראת נחיתה בשמי מודיעין עילית, דבר המהווה מטרד בכל קנה מידה אשר מפריע לשלוות התושבים בכל מס' דקות ובפרט בימי שישי ושבת ובשעות הלילה המאוחרות".

"מודיעין עילית מונה כיום כ85 אלף תושבים וביחד עם יישובי הסביבה אנו מונים למעלה ממאה אלף תושבים הסובלים משינוי התוואי הפתאומי".

וכאן עובר סגן ראש העיר החרדית לפירוט "הפגיעה בציבור בכמה מישורים, מתופעה זו", כדבריו: "אפליה לרעה של יישובי יו"ש בייחס ליתר תושבי המדינה, הן מבחינת זיהום אוויר וזיהום רעש בלתי סביר; פגיעה ברגשות התושבים השומרים שבת שהינם הרוב בסביבה, עקב כמות הטיסות הרבות בשבתות; בישיבות ביטחוניות בהן השתתפתי בעבר דובר שקיים סיכון ביטחוני לטיסות באזור זה, חושבני שמאז ועד היום 'חבית חומר הנפץ' מסביבנו התחממה לא מעט, ולא להיפך".

המכתב לשר התחבורה (סריקה)

אך גיטלר לא מסתפק בזאת: "לגבי מסלולי הטיסות, ידוע כי בעבר נעשו מאמצים שלא יעברו מעל קברים כיוון שהדבר מהווה מכשול לכהנים שיעברו על איסור טומאת כהנים ללא ידיעה או ללא יכולת להימנע מכך - בשנים האחרונות שונו לא מעט מסלולי טיסה על מנת להימנע מבעיה זו - אבל במצב הנוכחי המטוסים עוברים מעל קברים רבים הן במודיעין עילית (קברי קדמונים), והן מחוצה לה כגון קברי המכבים ,ובית הקברות האזורי בישוב חדיד".

"בקשתינו היא לשנות את המסלול כפי שהיה נהוג עד לאחרונה מכל הסיבות הנ"ל. עד שיסודר העניין, הנני לבקש ליידע את הציבור בצורה מסודרת מטעם המשרד על בעיית טומאת הכהנים", מסיים סגן ראש העיר את מכתבו.

יצוין, כי במודיעין עילית תולים תקוות רבות בפעילות של השר סמוטריץ' בנושא, גם בשל דאגתו התמידית לתושבי יהודה ושומרון וגם כמי שמשתייך לחוגים החרד"לים בציונות הדתית, המקפידים על שמירת ההלכה.

סמוטריץ מבטיח לדאוג לחרדים, ערב הבחירות האחרונות. אילוסטרציה (צילום: 'אביעה - באור פניך')

יוזכר, כי כבר לפני מספר שנים, נדרש הרב הראשי, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, לשאלת הטיסה מעל הקברים, בעקבות טיסות שנערכו מעל בית הקברון בחולון, ופסק כי מותר לכהנים לטוס במטוס שעובר מעל בית קברות. "ואין הבדל בזה בין אשכנזים לספרדים", הבהיר הראשון לציון.

"מטוס או רכבת שעוברת גשר מעל בית קברות, בזה אין איסור", חידד הרב את פסק ההלכה, תוך שהוא מזכיר פוסקים רבים ומנמק את הנושא מבחינה הלכתית. עם זאת, הרב הראשי הוסיף בסוף דבריו כי "המחמיר תבוא עליו ברכה, אבל מעיקר הדין מותר לכתחילה".

מלשכת השר בצלאל סמוטריץ׳ נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה: "אנו ערים לסבלם של תושבי הישובים שמתחת לנתיב התעופה החדש - וכן לבעייתיות ההלכתית - ופועלים לצמצם את השימוש בנתיב למינימום הנדרש".

"מדובר בנתיב נחיתה חדש שהשימוש בו בתדירות הזו הוא זמני ונוצר כתוצאה מאילוץ בשל שיבושי ה gps שבאמצעותו בוצעו ההמראות והנחיתות בנתיב הרגיל. מערכת הביטחון מטפלת ברמות הכי גבוהות בשיבושי gps וכשבעזרת השם הבעיה תיפתר ההמראות והנחיתות יחזרו לנתיב הקודם והנתיב החדש ישמש רק למקרים חריגים שבהם יהיה צורך מיוחד כדוגמת ביצוע עבודות תחזוקה על המסלולים וכ'ו, וברור שתדירות השימוש בו וההפרעה לתושבים תפחת בצורה דרסטית".

"בסופו של יום יש לנו ארץ קטנה עם שמים שמשמשים בעיקר את צה"ל וחיל האוויר ואנו פועלים להסדרת כלל פעילות התעופה האזרחית באופן שבו תיגרם מינימום הפרעה לתושבי המדינה ובחלוקה של הנטל על האזורים והישובים השונים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר