לאחר מאמצים

נחשף מקום קבורת תלמיד 'החוזה מלובלין'

חושף בתי הקברות בפולין, מאיר בולקה, איתר בעיר קונסקובולה שבפולין את קברו של "המשמרת איתמר", כעת הוא יוצא יחד עם צאצאיו למאבק משפטי על הקבר (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות מאיר בולקה)
"צייד בתי הקברות", מאיר בולקה, יצא למאבק נוסף כדי לגאול את קברו של האדמו"ר רבי איתמר וולגלרנטר זצ"ל מתלמידיו של החוזה מלובלין ובעל "המשמרת איתמר" שקברו נעלם במהלך השנים על ידי השתלטות פולנית על בית הקברות.
מקום מושבו של האדמו"ר היה בעיירה קונסקובולה בפולין, עיירה הנמצאת במרחק של כ-40 ק"מ מלובלין. במשך שנים לא היה ידוע מקום קבורתו ולא היה ידוע מקומו של בית העלמין. היה רק נתון אחד שהיה ידוע לכולם: היה בית עלמין יהודי שהיה בפאתי העיירה שנקרא בית העלמין "החדש".

חצרות חסידים רבים מכירים את בולקה כמי שחוקר את בתי העלמין הנעלמים וכמי שיודע לאתר ציוני צדיקים ברחבי פולין ואירופה המזרחית מהתקופה שלפני השואה מה שמביא לו פניות רבות דוגמת הפניה לאיתור קברו של 'המשמרת איתמר'.
בולקה עם הארכיאולוג שעובד איתו
החצר מעל בית הקברות האבוד
בולקה מתראיין לתקשורת הפולנית
"לפני כחצי שנה קיבלתי פניה משני אנשים. אחד מהם הוא צאצא של המשמרת איתמר, המתגורר בשוויץ והשני הוא האדמו''ר מברעזאן העומד בראש אגודת "זכות אבותינו" לשיקום ושימור קברי הצדיקים בגולה", מספר בולקה ל'כיכר השבת'. "במשך חצי שנה ביצעתי תחקיר לאיתור מקום הקבורה, הכולל איתור מסמכים של בתי העלמין, מפות עתיקות מהתקופה הקדומה, תצלומי אויר מלפני מלחמת העולם השניה ועוד. הסברה היתה שאם יש בית עלמין "חדש", זה אומר שיש גם בית עלמין ישן", מסביר בולקה.
כדי לשער היכן טמון האדמו"ר, האם בבית העלמין החדש או הישן, היה צריך לדעת באיזה שנה נפתח בית העלמין החדש כדי לדעת האם זה לפני שנת פטירתו של האדמור (1831) או אחרי פטירתו ואז יהיה ניתן לשער האם הוא בחדש או בישן.
בולקה יצא למשימה הבלשית במלוא המרץ כשאליו מצטרף הרב יהודה ברייער, חסיד בעלז שעוסק גם בתחום בתי הקברות בפולין. במהלך גילוי המסמכים, התברר כי ממשלת פולין אישרה שיקום בית העלמין החדש הכולל בית עלמין יהודי, בית עלמין נוצרי ובית עלמין אוונגלי. אולם לא היתה התייחסות לבית העלמין הישן.
"היה צריך לאתר את מסמכי הבקשה כדי לדעת את ההסטוריה של בית העלמין החדש כדי לתארך את מועד פתיחתו. לאחר בדיקה בארכיונים שהגישה אליהם ניתנת רק בתיאום מראש, קיבלתי לידי את מסמכי דוח פתיחת בית העלמין החדש ברבע הראשון של שנת 1900. היה ידוע כי האדמור נפטר בשנת 1831, כ-70 שנה לפני שבית העלמין החדש נפתח, מכאן שהוא ככל הנראה קבור בבית העלמין הישן", מספר בולקה.
בעיריה המקומית הוא הצליח לגלות מסמכים של שני בתי העלמין הישן והחדש וכך גם היה לו את כתובת בית העלמין הישן, המקום בו טמון האדמו"ר, אולם אזור זה היה מיושב בבתים פרטיים.
"הגענו לאזור וחיפשנו אנשים המתגוררים בסביבה. מצאנו איש מבוגר הגר בסמוך והוא מייד הסכים להראות לנו היכן נמצא בית העלמין, הנמצא בתוך חצר פרטית של השכן שלו הנמצא ברחוב אליו הגענו. האיש העיד בפנינו כי כשהיה ילד, היה משחק באזור וכי הוא זוכר היטב כי באותו שטח הנמצא כעת בתוך חצר של בית, היה בית עלמין יהודי. הוא גם העיד בפנינו כי חסידים היו מגיעים בקבוצות לעיתים לאזור כדי להתפלל", מספר בולקה.
התושב הפולני הכניס את בולקה והמומחה הפולני שאיתו לתוך חצר הבית שבו כפי הנראה נמצא בית העלמין. "בסיבוב בחצר, הוא הצביע בפני על מיקומו המדוייק של בית העלמין כשהוא מצביע על גבולותיו אולם הוא אינו יכול בוודאות להצביע היכן נמצא מקום האוהל במדוייק כיוון שלא ידע כי מדובר באוהל או בקבר ספציפי של אדמו"ר", מספר בולקה.
מתברר, כי בבית התגורר ראש העיר מתקופת מלחמת העולם השניה. כנשעלמו היהודים, ראש העיר סיפח כל פעם לחצרו עוד ועוד שטחים שהיו בית העלמין היהודי. ראש העיר עקר את כל המצבות וזרק אותן לאשפה או השתמש בהן לבניה עד אשר כל שטח בית העלמין נהיה שטח חצר הבית שלו.
שמועה זו, לדברי השכן, היתה ידועה לכל תושבי העיר אולם אף אחד לא אמר כלום כיוון שהוא היה ראש העיר וכיוון שהיה איש חזק שכולם יראו מפניו. כיום מתגורר בבית בנו של ראש העיר מאותה התקופה שנפטר בנתיים. בנו בן 84 והוא גר בבית זה ערירי ומוזנח במיוחד.
"נכנסתי לביתו של הבן. הוא לא הכחיש את העובדה, כי מדובר בבית עלמין יהודי אולם הוא טוען שבית העלמין עבר לבית העלמין החדש. ברור שעובדה זו אינה נכונה והיא נאמרה כדי להסיט את הנושא מאחריותו לעניין", אומר בולקה שהציע לזקן סכום כסף גדול כדי לבצע בדיקות מיוחדות בשטח שיאמתו את מציאות הקברים במקום, אך הוא התנגד לכך נחרצות.
בולקה שעובד בארבע השנים האחרונות לאיתור בתי עלמין שנעלמו בפולין, החליט בהתייעצות עם נכדי האדמו"ר לפעול משפטית כדי להשיב את בית העלמין לעם היהודי ולאפשר עלייה לקברו של האדמו"ר. "הפעילות שלי נעשית על פי החוקה הפולנית. בצוות שלי יש עורכי דין פולניים, גנאולוגים, הסטוריונים, חוקרים מתחומים שונים, מומחי שפות (כיוון שהמסמכים נרשמו בפולין בשפות שונות), מרצים מומחים ליהדות פולין, ועוד. אני לא פועל כדי לעצבן אלא כדי להשיב באמת את זכויותיהם של המתים אזרחי פולין לזכות לכבוד אחרון בבתי העלמין בהן נקברו", אומר בולקה למוד הקרבות וגם הניצחונות בכמה מהמקרים אותם הוביל בשנים האחרונות, כשגם הפעם הוא לא מתכוון לוותר.
צילום אוויר של השטח של בית העלמין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר