"דברי דרעי בעיתיים"

ניצחון לרון קובי: בג"ץ קיבל את עמדתו; יזכה לארכה נוספת

שופטי ביהמ"ש העליון אימצו את הטענות של רון קובי שביקש לפסול את אפשרות השר דרעי להדיח אותו מראשות עיריית טבריה, בגלל אמירותיו המוקדמות נגדו, והציעו להעניק לו ארכה נוספת (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ו בתמוז תשע"ט | 29.07.19
השופטים, בכניסתם לדיון (צילומים: כיכר השבת)

שופטי בית המשפט העליון דנו היום (שני) בעתירה שהגיש ראש עיריית טבריה רון קובי נגד כוונת שר הפנים אריה דרעי להדיחו מראשות עיריית טבריה, עם זימונו הצפוי לשימוע טרום פיטורין, ובסיום נתנו לדרעי כמה ימים כדי להחליט אם הוא מקבל את הצעתם למנות ועדה של עובדי מדינה, שבפניה ינסה שוב רון קובי לאשר את התקציב העירוני - וכך להינצל מהדחה.

במקביל, שלושת השופטים, הנשיאה אסתר חיות, המשנה חנן מלצר ומני מזוז, מתחו ביקורת קשה על כך שהשר דרעי, שאמור לערוך לקובי את השימוע, והשמיע נגדו "אמירות מאוד בעייתיות", כהגדרתם.

הנשיאה אסתר חיות כתבה: "במהלך הדיון היום, ולאחר שמיעת הצדדים, העלינו הצעה, לפיה שר הפנים ימנה ועדה שתהיה מורכבת מעובדי המדינה, והשימוע ידחה עד ל-3 באוקטובר על מנת לאפשר לו להעביר תקציב עד מועד זה".

"העותר קיבל את ההצעה, המשיבים ביקשו שהות בת מספר ימים. לפיכך, המשיבים ישיבו על ההצעה. לאחר הגשת ההודעות - יוחלט. הוסכם, כי תמו הדיונים. ככל שההצעה תדחה על ידי המשיבים, העניין בשל לפסק דין בלא צורך בדיון נוסף. צו הביניים עומד בתוקפו".

בתחילת הדיון פנה קובי לשופטים ואמר: "עצם הבחירה שלי לראשות העיר התבססה על היריבות עם שר הפנים. אני חושב שהמצב שהגענו אליו היום, קרה בגלל משרד הפנים".

"העיניים של כל טבריה נשואים לדיון הזה. מדובר פה בבקשה לא פשוטה לכאורה, אבל זו בקשה של הגנה על הדמוקרטיה הישראלית. מהיום שנבחרתי מנסים לתקוע מקלות בגלגלים", הדגיש רון קובי.

ראש עיריית טבריה, שנלחם על תפקידו, טען: "במשך חמש פעמים הבאתי לדיון במועצה את תקציב העיר. ובלי הסברים, בדיונים ארוכים - לא היה דיון על סעיפים - היה ניסיון למשוך את הזמן כדי שנגיע למצב שהתקציב לא עובר".

"פתחנו את העיר לתיירות ארצית. פתחנו את אזורי התיירות בשבתות; תחבורה ציבורית בשבת. נוצר מצב שהיריבות האישית (עם דרעי) הפכה לצמודה. בכל פרק הזמן הזה אני נמצא ללא ממשל מרכזי, כי בכל התקופה הזו הייתה ממשלת מעבר", הוסיף קובי, ופנה לשופטים: "אני אומר: נגיע לשימוע, אני לא מעל החוק, אבל כשאני רואה שהיועץ המשפטי לממשלה קובע סייגים לממשלת מעבר, פתאום אנחנו מרגישים שאריה דרעי עושה לעצמו דין. אני לא מבין מאיפה התעוזה".

בשלב זה התערבה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות והעירה לקובי: "כדי לדייק: ההנחיה של היועמ"ש מדברת על מינויים בממשלת מעבר. אולי אדוני מוכן מבחינה משפטית להסביר לנו למה לעכב את השימוע?".

‏המשנה לנשיאה מלצר הציע: "אם יש בעיה עם השר דרעי, אולי להעביר את השימוע לשר אחר? מה אדוני אומר על זה", וקובי השיב: "זה לא רק השר. גם המנכ"ל שלו". מלצר: "לא השר ולא המנכ"ל; להעביר לשר אחר. ואז אדוני יעלה בפני אותו אדם את כל הטענות, טענות לא משפטיות", אך קובי התעקש: "כל הממשלה הזו היא ממשלת מעבר".

מי שהציג מהרגע הראשון גישה אוהדת לעתירת ראש עיריית טבריה, היה השופט מני מזוז, ‏שבמענה לדברי נציגת המדינה ש"העתירה מוקדמת", אמר: "זו טענה מוזרה. העתירה לא מוקדמת. הוא אומר שבגלל ניגוד עניינים, לא השר הזה צריך לקבל החלטה, וגם שזו ממשלת מעבר. זה הזמן להעלות את הדיון הזה. אין פה טענה של עתירה מוקדמת".

"השאלה אם לא היה מקום לדחות את מועד אישור התקציב", המשיך והקשה מזוז: "יש פה עניין של מועד אישור התקציב, וגם דחיית מועד השימוע. בשניהם, הבקשות נדחו. השאלה אם זה לא קשור לעניין ניגוד העניינים".

לדברי השופט, בפנייתו לנציגת המדינה בדיון, "אתם צריכים להתמודד עם הטענות האמיתיות, ולא להסתתר מאחורי טענות סף שלא מכבדות את המשיבים והמדינה".

בשלב זה אמרה גם הנשיאה חיות: "תמנו את הוועדה המורכבת של עובדי המדינה, ולצידה ימשיך ראש העיר. יש אמירות מאוד בעייתיות שנאמרו על ידי השר שאמור להכריע לגבי עתידו של קובי. אני לא רוצה לחזור על זה כאן".

דרעי בטבריה, בנאומו על ה'טרול' קובי (צילום: David Cohen/Flash90)

"יש כאן טענות שמועלות על ידי העותר - אנחנו חשבנו שאולי אפשר להימנע מהם... - לתת אורכה", אמרה חיות. "הוא יוכל, עם הוועדה שתתמנה, לאשר את התקציב. תנו לו הזדמנות", המשיכה חיות, ומזוז הוסיף: "יש טענות קשות על ניגוד עניינים. המקרה שלנו חמור; לא מתקבל עד הדעת שייערך שימוע בתנאים הללו".

גם השופט מלצר אמר: "חלק מהתבטאויות (של דרעי) היו מיותרות, וחבל. יש אלטרנטיבה להעביר את ההחלטה לשר אחר". מזוז המשיך ואמר כי "היריבות אידיאולוגית", וחיות הגיבה: "אידאולוגית ופוליטית".

לאחר הפסקה ממושכת בדיון, חזרו הצדדים לאולם בית המשפט, ונציגת המדינה הודיעה: "הערות בית המשפט והצעת בית המשפט הובאו בפני שר הפנים, והוא ביקש שהות של מספר ימים בכדי לשקול את הסוגיה".

הנשיאה חיות הגיבה: "יוסכם שהדיון תם. ואם לא, זה בשל לפסק דין או להחלטה", ורון קובי מיהר לענות: "עלי זה מקובל".

חיות המשיכה בדבריה - לקובי: "אם תוכל לעלות בפני ועדה של עובדי מדינה, שהם לא אנשים פוליטיים, שישקלו את התקציב, או שתעביר או שלא. אם לא תעביר גם עם הודעה זו, יצטרכו לשקול אם להאריך את הכהונה שלך".

לבסוף, כאמור, יצאה אכן הצעת השופטים ברוח זהה, עליה נדרש שר הפנים אריה דרעי להשיב, בתוך ימים ספורים.

כזכור, בישיבת עירייה סוערת שהתקיימה לפני כשבוע, חמישית במספר באותו עניין, לאחר ארכה נוספת שהעניק משרד הפנים, הצביעו רוב חברי המועצה נגד אישורו של התקציב העירוני כפי שהגיש אותו ראש העיר קובי.

על פי החוק, בשל העובדה שלא אושר התקציב בתוך פרק הזמן הנדרש, מועצת העיר תתפזר עד סוף החודש וראש העיר עלול להיות מודח מתפקידו. מי שמחזיק בסמכות להדחת ראש עיר ולהקים 'וועדה קרואה' שתנהל את העיר במקומו, הוא שר הפנים.

כחלק מהליך ההדחה, צריך שר הפנים, יו"ר ש"ס אריה דרעי, לערוך שימוע לרון קובי - ועל כך עתר האחרון לבג"ץ: שהשופטים יורו לשר להימנע מהזמנתו לשימוע המדובר.

אחת מטענותיו של קובי, היא העובדה כי כהונתו של יו"ר ש"ס כשר הפנים היא חלק מ'ממשלת מעבר', מה שלדבריו מפקיע ממנו את סמכות הפיטורין.

בעקבות הגשת העתירה, לפני כשבועיים, הוציא בג"ץ צו ביניים המונע מפקידי משרד הפנים להזמין את קובי לשימוע, עד לדיון בפני הרכב של שלושה שופטים, שכאמור מתקיים בשעה זו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר