הסיפור שמאחורי הכיסוי

נשות ה'שאלים': "כדאי שתבינו - יש בינינו הבדלים עצומים"

כולנו שמענו על נשות השאלים, אך לא רבים יודעים מה הם ההבדלים ביניהן • 'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד: הפערים בסגנון הלבוש, המחלוקת על נישואי קטינים והתככים הפנימיים בין הקהילות (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הידעתם מדוע מתלבשות כך אלו המכונות 'נשות השאלים'? האם הבחנתם אי פעם בהבדלים בין סוגי השאלים השונים? לראשונה, 'כיכר השבת', מעניק הצצה נדירה לנעשה בתוך הקבוצה הסגורה, מסביר את השוני בין הקהילות השונות, ומעניק הצצה לנעשה בעולמן המסוגר.

לצורך כך, שוחח 'כיכר השבת' עם נשים רבות העטויות ב'שאל', שמע מהן על ההבדלים בין התומכות למתנגדות לנישואי קטינים, והאם יש קשר בין דעותיהן על הציונות והמדינה לבין ההקפדה, כפי הבנתן, על הלכות צניעות.

נישואי קטינים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

תחילה הן מצטטות את השולחן ערוך, אבן העזר סימן קטו: "איזו היא דת יהודית, הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל. ואלו הם הדברים שאם עשתה אחת מהם עברה על דת יהודית: יוצאת לשוק או למבוי מפלש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכסה במטפחת".

לפי ההלכה, העוברת על דת יהודית, "תצא בלא כתובה, אם יש עדים שהתרה בה תחלה ועברה על התראתו. ואם אין עדים, תשבע שהוא כדבריה".

למרות הכינוי המקובל 'כת השאלים', טוענות בתוקף כמה מהנשים ששוחחו איתנו כי מלבד קבוצה אחת באזור מאה שערים שמנהיג הקהילה כופה על הנשים לעטות שאל על גופן, שאר הנשים עושות זאת מרצונן החופשי, לאחר שלמדו את ההלכות הרלוונטיות.

שאל עם שפיץ על הראש

נפתח עם הקבוצה הלבושה בצורה הקיצונית ביותר. מלבד השאל הארוך הנגרר על פני האדמה, מעל לראשן מיתמר השאל עם מעין שפיץ גבוה ומחודד.

מתברר כי כדי למנוע כל הדגשה של חלק מסוים מגופן, הם אף אינן מעוניינות שיידעו היכן מסתיים הראש, ולכן הן מניחות מעל לראשן פומפה, מהסוג שפותחים איתו סתימות, ומעל לפומפה - השאל.

מדובר בקבוצה קטנה ושולית, המונה כחמש משפחות בלבד, המתגוררות בשכונות הוותיקות של ירושלים. הן נמנעות מיציאה מיותרת לרחוב, כך שגם קשה לתעד אותן או להשיג תמונה שלהן.

שאל גם לילדות הקטנות

קבוצה קיצונית אחרת, שאף היא אינה מונה כמות גדולה של משפחות, מכסה אף את הפרצוף כולו בעזרת השאל, כאשר רק בקושי הן מצליחות להציץ מבעד לבד המכסה את עיניהן.

בנוסף, בניגוד לקבוצות אחרות, בקבוצה זו גם הילדות הקטנות הולכות לבושות עם שאל, ואף להן מכסה האמא את הפנים, הפרצוף והעיניים.

שבע שכבות של שאל

הקבוצה הבאה של נשות השאלים, מכסות את גופן עם לא פחות משבע! שכבות שונות של שאל. מדוע דווקא שבע? לא ברור, אך הרעיון הוא לעוות את צורת הגוף.

בדרך כלל, מלבד כמות השכבות, הן גם תלבשנה שאלים רחבים יותר ופזורים יותר, שאף יגררו במעט על פני האדמה.

שאל כפול, ונישואי קטינים

קבוצה זו של נשות השאלים, יעטו על גופן שתי שכבות, שכמובן מסתירות את כל הגוף ואת הפרצוף והעיניים. למרות שיש כאלה שאולי לבושות עם יותר שכבות, קבוצה זו נחשבת לקיצונית ביותר - בשל דעותיהן.

נשים אלו, תומכות בנישואי קטינים, כאשר במקרים רבים מדובר גם על ילדות שמחתנים אותם בסמיכות לגיל בת מצווה. תמונה זו לדוגמה, צולמה בכניסה לבית משפט השלום בירושלים, בדרך לדיון בנושא זה.

נשים אחרות החובשות שאלים, טוענות בשיחה עם 'כיכר השבת' כי הכללתן יחד בקבוצה אחת, גורמת להן עוול, שכן הן מתנגדות לנישואי קטינים, וכי מדובר בקבוצה קטנה שאינה זוכה לתמיכה רבנית.

שאל שלא נמרח עד הרצפה

קבוצה פחות קיצונית מקרב 'נשות השאלים', היא הקבוצה, שרובה משתייכת לקבוצת 'שובו בנים' מחסידות ברסלב, שאף הן לבושות עם שאל, אך רק שכבה אחת ובלי שהוא יכסה אותן עד הסוף.

בניגוד למרבית הקבוצות האחרות, השאל שהן אינו נגרר על הרצפה, וניתן לראות את הנעל המציצה, כאשר כמובן תהיה זו נעל שחורה, ולא נעלי עקב או נעל צבעונית חלילה.

שאל שלא מכסה את הפנים

הקבוצה האחרונה, היא כנראה הכי פחות קיצונית, וזוכה ללעג מטעם הנשים בקבוצות האחרות: נשים אלו, אינן מכסות את פניהן עם ה'שאל'.

לטענת הנשים האחרות, אין לנשים אלו, שא מכסות את הפנים עם ה'שאל' או הרדיד המיוחד, מספיק אומץ כדי לנהוג כפי שהן מסבירות את ההלכה, ומלבישות את השאל רק כדי לצאת ידי חובה.

התככים בקהילה: דוברות האידיש נגד דוברות השפה העברית

כמו בכל מקום, גם בקרב נשות השאלים אין תמימות דעים, לא רק בנוגע ללבוש, אלא גם בכל הקשור לאידיאולוגיה.

בעוד מרבית הנשים משתייכות למשפחות ירושלמיות שורשיות, הדוברות את שפת האידיש כשפת האם וכשפה היחידה שלהן, יש בין נשות השאלים גם בעלות תשובה, הדוברות את שפת העברית.

עובדה זו, שלעיתים אף גולשת לשאלת היחס למדינה ולציונות, גוררת לא מעט מאבקים וחילוקי דעות בין הקבוצות השונות, שלעין הציבור הרחב, נראות כגוש אחד.

אחרי שנים של סירוב לכל התייחסות תקשורתית, הרצון לנסות לשנות את תדמיתן הקיצונית הביאה כמה מהנשים להסביר בהרחבה ל'כיכר השבת' על ההבדלים ביניהן ולחשוף מהנעשה בקבוצות הסגורות, מתוך בקשה: הבינו, יש בינינו הבדלים משמעותיים. לא כולנו כה קיצונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר