סמים בישיבה היוקרתית

דרמה בחברון: בחורים עישנו סמים, נתפסו וסולקו מהישיבה

נגע הסמים שהגיע לבחורים ב'וועד רביעי' בישיבת חברון, נחשף לאחרונה ע"י צוות הישיבה, שסילק בעקבות כך ארבעה בחורים, לקראת ה'זמן' הבא. וגם: ראש הישיבה שייעץ לבחור לא להלשין (חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' באב תשע"ט | 08.08.19
ראשי ישיבת חברון הגר"ד כהן והגר"י חברוני (צילום: אהרון קרון - פלאש 90, באדיבות המצלם, שאטרסטוק)

פרסום ראשון: ארבעה בחורים מישיבת חברון, שנתפסו מעשנים סמים (קנאביס), סולקו מהישיבה. 'כיכר השבת' עם הסיפור המלא, כולל טענותיהם של חלק מהבחורים כי מדובר ב'עלילת שווא', ומעורבותו המפתיעה של ראש ישיבת סלבודקה.

זה לא סוד, כי בעולם הישיבות קיימת מזה מספר שנים, באחוזים מזעריים, תופעה של עישון 'סמים קלים' - שלא פוסחת גם על הישיבות הנחשבות ביותר. כעת, כאמור, מתבררת השפעתה של תופעה זו, גם על הישיבה המפורסמת שב'גבעת מרדכי'.

וכך מתאר ל'כיכר השבת' אחד התלמידים ב'חברון': "צוות הישיבה שמע כבר מזמן כי ישנם בחורים שמעשנים סמים בישיבה. כמובן שבהתחלה הוא סירב להאמין בזה, מכיוון שהוא שייך לאסכולה הישנה, שלא מודעת לעניין, אך בהמשך החליטו הרבנים לבדוק את השמועה לעומק, והם אכן הגיעו לכמה בחורים מ'וועד רביעי', שבשעות הפנאי שלהם נהגו לשאוף קצת מהחומר הממכר".

"באותו הרגע, הנהלת הישיבה החליטה לטפל בסיפור באופן בהול", מוסיף הבחור. "אחד מצוות הישיבה, שידע על בחור אחד מתוך החבורה - שכבר נחשד בעבר בדברים אחרים - פנה אליו, וניסה לחלץ ממנו מידע מי הם שאר חבריו שמעשנים סמים".

תלמיד אחר בישיבה מוסיף ומספר, כי "הבחור המדובר לא נשבר וסיפר, אבל בדרך לא דרך 'איש הצוות' הצליח להגיע לעוד בחור שהיה קשור לחבורת מעשני הסמים. לפי איך שאני מכיר אותו, זהו בחור מעולה, שכנראה נגרר אחרי חברים. בשלב זה, 'איש הצוות' הבטיח לבחור, כי אם יגלה לו מי כל הבחורים שבחבורה הזו מ'וועד רביעי', הוא ייתן לו 'חנינה'; יפטור אותו מעונש".

וכאן באה התפנית המפתיעה: מתברר, כי התלמיד הזה, שהתחבט מאוד אם להלשין על חבריו כדי להציל את עורו, הלך להתייעץ עם ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי משה הלל הירש, וזה הכריע לו בבירור שאסור לו להלשין על יתר החבורה. וכך הוא אכן נהג".

הגרמ"ה הירש. הורה לא להלשין (צילום ארכיון: אלי קובין)

בחור אחר מישיבת 'חברון', שמצוי בנבכי הפרשה המסעירה, מספק ל'כיכר השבת' תיאור דומה: "הכל נחשף מיד אחרי חג השבועות, כשבהנהלת הישיבה החליטו להעיף ארבעה בחורים שעישנו קנאביס. אף אחד בישיבה כמעט לא ידע על כך, מכיוון שלהנהלה היה אינטרס ברור להסתיר את הפרשה מעיני הציבור, מטעמים מובנים של 'פגעיה ברישום'".

"אלא שדברים כאלה אי אפשר להסתיר, והידיעה על הסמים רצה בישיבה כאש בשדה קוצים. וגם התברר שבחור אחד שהיה 'אחראי' על הסמים, מכר אותם גם לבני ה'וועדים' היותר צעירים, ככל הנראה בשיתוף עם בחור אחר שהנהלת הישיבה לא הצליחה לשים עליו את ידה, וככה הם הצליחו לפתות עוד בחורים".

לדבריו, "נכון לעכשיו, שניים מהבחורים בוודאי יישארו בישיבה, בגלל שרק לאחר מעשה הם הבינו את חומרת מעשיהם. בהתחלה הם לא היו מודעים לגודל האיסור - אולי בגלל שהם הגיעו ממשפחות יותר 'מודרניות'. הם גם מוכשרים בלימודים, ולכן ההנהלה תחזיר אותם".

"לגבי הבחורים האחרים", מפרט תלמיד 'חברון': "על אחד מהם אני יודע שטוען כי מדובר בעלילת שווא, והוא כלל לא היה קשור לעישון אלא רק היה 'חבר חדר' של אלו שעישנו, ולכן שמו נקשר לפרשה; גם אותו הנהלת הישיבה תחליט כנראה להשאיר ולא לגרום לו נזק מיותר בשידוכים".

תחקיר 'כיכר' על הסמים בישיבות. ארכיון (צילומים: shortcutmedia, אילוסטרציות: שאטרסטוק, באדיבות yes דוקו, ערוץ 10 וארכיון "כיכר השבת". עריכה: הני הרשלר - shortcutmedia. לחלק מהמצולמים אין קשר לכתבה)

כך או כך, התלמידים בישיבת חברון אומרים ל'כיכר השבת' כי כי בעקבות סילוק הבחורים, הנושא עלה לראש סדר היום בישיבה, שכעת רוחשת וגועשת. "אם באמת מדובר בתופעה בעייתית, לא צריך לשים זרקור רק על ישיבת חברון, אלא על על כל עולם הישיבות", טוענים ב'חברון'.

"כדאי לדבר ולעורר את הבחורים על בעייתיות העניין; שזה לא כמו סיגריה רגילה. פשוט יש הרבה בחורים שלא מודעים לזה, כי אף אחד מעולם לא דיבר איתם על כך"...", מסכמים הבחורים מישיבת חברון את דבריהם בשיחה ל'כיכר השבת'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר