מכה למאבקו האישי בדרעי

הביזיון של רון קובי: 'חטף' מהשופטים ונאלץ למשוך עתירה

ראש עיריית טבריה, רון קובי, שעתר לבג"ץ נגד שר הפנים אריה דרעי שהחליט להחזיר לתפקידם את חברי עיריית טבריה לדיון נוסף בתקציב, נאלץ למשוך את העתירה בבושת פנים, לאחר שכשל (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ב באב תשע"ט | 13.08.19
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ראש עיריית טבריה, רון קובי, שעתר הבוקר (שלישי) לבג"צ כנגד שר הפנים אריה דרעי שהחליט להחזיר את חברי המועצה לתפקידם כדי שקובי יוכל בחודשיים הקרובים להעביר את התקציב יחד איתם, בניגוד להמלצת השופטים הראשונית - משך את עתירתו בכך נסוג מהניסיון להציב מכשול בתכניתו של השר דרעי.

המשמעות הישירה היא שחברי המועצה יחזרו לתפקידם וקובי ייאלץ לנסות שוב ולהעביר את תקציב העיר באמצעות המועצה שנבחרה על ידי תושבי טבריה, דבר שככל הנראה לא ייצלח והדיון בנושא יחזור שוב לפתחו של בג"צ בעוד כחודש וחצי.

שר הפנים, אריה דרעי, אמר לאחר קביעת בבית המשפט העליון: "אני שמח שבית המשפט העליון אישר את החלטתי לאפשר לארבע הרשויות, ירכא, טבריה, רהט ועוספיה לאשר את תקציב המועצה עד ה-30.9.2019. אישור תקציבי הרשויות חשוב ביותר לתפקודן התקין ולרווחת התושבים"

כתבה מתעדכנת

9:09: השופטים נכנסו כעת לאולם. באולם נוכחים יו"ר 'דגל התורה' בטבריה, דוד אוחנה וראש העיר לשעבר, יוסי בן דוד. הרכב השופטים: ברק ארז, אלקס שטיין וענת ברון.

צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת

9:15: רון קובי: "כולם נמנעו מלגעת בלב לבו של העניין. אנחנו רואים שפיזור המועצה הוא טייס אוטומטי. ברגע שלא עבר התקציב המועצה מתפזרת".

השופטת ברק ארז: "אדוני צריך לומר מדוע לא ניתן להשיב את הכהונה".

9:16: קובי: "המעשה העשוי הזה פיזר למעשה את כל מוסדות המועצה. כדי להחזיר לאחור, נשאלת השאלה האם צריך לעשות השבעה מחדש, הצבעות כל הרכבי הוועדות".

ברק ארז: "אדוני מצביע על קשיים שהיו יכולים להתעורר, אבל לא התעוררו כאן. בעתירה של אדוני, הוא אומר שאין סמכות. קודם נתקדם בזה. למה בשום נסיבות אין סמכות כזו, או שאדוני מוותר כל הטיעון הזה".

9:18: קובי: "אחרי שהתקציב לא עבר, חברי המועצה פצחו בשירה וריקודים".

ברק ארז: "אנחנו עסוקים בשאלה המשפטית, אדוני מביא לו את ההוויה המוניציפלית".

9:21: השופט ‏אלכס שטיין: "לשר הפנים יש סמכות במובן הטכני לתקן את החלטתו הקודמת. יש כאן סמכות".

9:25: ברק ארז: "רוצים להבין בשכל הישר. איך מה שאדוני טוען היום מסתדר עם העתירה הקודמת שהוא הגיש. איפה יש ביטוי בעתירה הקודמת שאדוני חושב שהיה צריך כבר אז למנות ועדה קרואה. כל הטיעון בעתירה היה שלא ראוי לדון בתקופת הבחירות".

קובי: "הנשיאה הציעה..".

ברק ארז: "לא שאלתי מה הנשיאה אמרה, מה אדוני טען".

9:28: ‏אלכס שטיין: "המדיניות של אדוני כראש עיר צריכה להיות מדיניות אחידה. יש הסתכלות אחידה אם רוצה או לא הארכת מועד. אחרי שאדוני ביקש הארכה, איך אפשר לבוא עכשיו ולטעון שרוצה משהו אחר".

כזכור, לאחר שראש עיריית טבריה רון קובי, התנגד למהלך של שר הפנים אריה דרעי למנות בחזרה את חברי מועצת העיר, 'מרכז השלטון המקומי' החליט סופית לא לתמוך בקובי, ולטעון כי יש להחזיר את הגלגל לאחור.

9:32: השופטת ברון: "אדוני ביקש לדחות את השימוע עד לאחר כינון הממשלה ומינוי שר הפנים. למעשה נענו לבקשת אדוני לתת אורכה. מבחינת זאת לא ניתן לומר שהשר חרג מההוראה. אולי יתקבל התקציב".

9:40: ‏נציגת המדינה: "במכלול נסיבות העניין סבר שר הפנים, על רקע הערות בית המשפט, על מתן ארכה. החלטה זו התקבלה בסמכות. מדובר בהחלטה סבירה שאינה מצדיקה התערבות של בית המשפט. מדובר בבקשה שהוגשה על ידי העותר למתן ארכה".

‏ברק ארז לנציגת המדינה: "גברתי אומרת בפשטות שיש סמכות. אבל זה לא מקובל שלאחר שפוקעת כהונת אנשים - מחזירים אותם. אדרבה, מי שמתפטר מכהונה - אי אפשר לחזור מההתפטרות".

‏9:42: אלכס שטיין: "יש כאן בעיה משפטית ואי אפשר לטמון את הראש בחול. לשון הפקודה היא שהשר ימנה בתוך 14 ימים ועדת קרואה. מדובר בסמכות שבחובה. הטענה של העותר, צריך לתת צו שימנה מכוון שיש כאן מישהו שלא מקיים סמכות שבחובה. זו טענתו של העותר".

9:48: ‏מנכל משרד הפנים: "במידה וממונה ועדה, מה שעומד נגד עינה זה האינטרס הציבורי. במקרה של חברי מועצה, הם משפיעים על סדרי העדיפויות כפי שהם רואים, שמביא לידי ביטוי את הצרכים של כלל הציבור. שממנים ועדה זה סיפור אחר לגמרי".

9:50: ‏נציגת המדינה: "המקרה לפנינו הוא מקרה מוצדק שהרשות תחזור לתפקידה".

‏9:55: נציגת מרכז השלטון המקומי: "בפנינו החלטה שהתקבלה על ידי השר להשיב את הגלגל לאחור ולהאריך את מועד אישור התקציב ולהחזיר את המועצה. הפתרון הפרקטי הוא לאפשר שיויון הזדמנויות בין חברי המועצה לראש הרשות".

10:05: אלכס שטיין: "זו לא אורכה, זה שינוי החלטה קודמת".

10:15: ‏נציג חברי המועצה: "מינוי של ועדה קרואה זה שבר דמוקרטי".

10:18: ‏נציג חברי המועצה "תקציב זה לא עניין טכני. מה שצריך להבטיח שהמדיניות תתקבל על ידי מי שהציבור בחרו. חזקה שהוא שהנציג המוסמך והרלוונטי. הציבור לא בחר מועצה קרואה. ועדה קרואה זה דבר לא טוב".

10:21: ‏ברק ארז: "יש פה הרבה משקעים לכל הצדדים. מה העמדה של חברי המועצה".

נציגי חברי המועצה: "העמדה הבסיסית היא שככל שיונח תקציב מאוזן - אין סיבה שבעולם שלא לאשר תקציב כזה".

ברק ארז: "האם הם נכונים להצהיר שהם בתום לב והם נכונים לשתף פעולה עם ראש העיר".

נציג חברי המועצה: "הפעולה תהיה עניינית ובתום לב".

10:35: ‏רון קובי: "צריך להגיד בצורה ברורה. לפני ישיבות התקציב, הגיע גם מנהל המחוז והסביר שאם התקציב לא יעבור המועצה תפוזר. זה היה ברור לכולם. זה נכון שהם נבחרו, ברגע שהם הצביעו נגד התקציב - הם ויתרו על מקומם".

10:40: ‏השופטת ברון לרון קובי: "השר עשה חושבים. אולי גם אדוני יעשה חושבים לתת הזדמנות".

10:45: ‏רון קובי: "ככל שאני רואה את ההתבטאויות, בתקשורת וברשת, אני מרגיש.. כמובן שאכבד כל החלטה של בית המשפט. אבל אני חושב שכרגע בנוקדת הזמן הזאת, המטרה שלשמה החזיר השר את המועצה היא אך ורק ככלי ניגוח פוליטי".

השופטים יצאו להפסקה.

11:01: רון קובי משך את עתירתו מבית המשפט העליון, ובכך נסוג מהניסיון להציב מכשול בתכניתו של השר דרעי.

11:15: השופטת ברק ארז מקריאה את פסק הדין: "לאחר שנשמעו טענות הצדדים, ולאחר שנשמעו הצהרות בעניין שיתוף פעולה, המלצתנו לעותר למשוך את העתירה כך שהעתירה נמשכת".

זאת העתירה השנייה של קובי לבג"צ בנושא, כזכור, קובי הגיש נגד שר הפנים אריה דרעי ומשרדו עתירה, והיא נמחקה על-ידי בג"ץ, בעקבות החלטת דרעי לתת ארכה לאישור התקציב - עד לאחר הבחירות. בעקבות כך הגיש קובי את העתירה חדשה לבג"ץ בה ביקש צו ביניים נגד החזרת חברי המועצה לתפקידם.

בעתירה שהגיש בעצמו ללא עורך דין, מבקש רון קובי מבג"ץ לקבוע כי כהונתם של חברי מועצת העיר טבריה פקעה, לנוכח אי אישור התקציב במועד, וכי הארכת המועד לאישור התקציב בדיעבד איננה יכולה "להחיות" את כהונת מליאת העירייה.

כמו כן, הוא דרש צו על תנאי המבטל את החלטת שר הפנים להחזירם לתפקידם, ולמנות עובדי מדינה, כחברי מועצת העיר טבריה למשך חמשת החודשים הקרובים, עד להקמת ממשלה חדשה בה הוא מעריך שדרעי לא יהיה שר הפנים.

לעתירתו, צירף רון קובי מכתב של חמשת חברי סיעתו שמצהירים במכתב לבג"צ, כי הם תומכים בעמדתו של קובי, אף שהיא קובעת שהם אינם חברי מועצה.

בג"צ החליט שלא להוציא צו על תנאי כדרישת קובי, ולהעביר את הנושא לדיון בהרכב שלושה שופטים היום, כאשר משרד הפנים ו'מרכז השלטון המקומי' נדרשו להשיב להחלטה עד יום ראשון, צום תשעה באב.

בתשובה שהגישו לבג"צ 'מרכז השלטון המקומי' הם בעצם סתמו את הגולל על יוזמתו של קובי וכך הם כתבו: "במובנים אלה - ובכפוף לעמדתו בעתירה הראשונה עליה המרכז עומד - המרכז נכון לקבל את הגישה של "החזרת הגלגל לאחור" בחסות ההליך המשפטי, כשביסוד הדברים שיקולי צדק והגינות ציבורית שביטויה בכך שהחלטת המשיבים מגשימה את רצון המרכז, הגם שבדיעבד, ובהינתן ש"המחיר המשולם" נמוך יותר מכפי זה שנקב בו העותר (רון קובי ח.ב) בלי לגרוע מהשאלה הרצינית והמהותית שהניח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר