לכבוד ט"ו באב

עולם השידוכים בארה"ב: השדכנים המובילים בראיון ראשון

לאחר מאות שידוכים בלייקווד, שדכני ישיבת 'בית מדרש גבוה' הסכימו להתראיין למצלמות 'כיכר גלובל' ולדבר על גזענות כלפי ספרדים, על חשיבות המראה החיצוני - ומתי הם נאלצים לשקר (גלובל, TV)

כיכר גלובל | כיכר השבת |
הראיון המלא (צילום: כיכר השבת)

קשה זיווגן כקריעת ים סוף: עולם השדכנים - הוא אחד מהעולמות הכי מסקרנים ומרגשים שיש, כל המוטיבים המסקרנים נמצאים שם, אך באופן ברור כל השדכנים בארץ ישראל תמיד סתמו את פיהם בחול כאשר ביקשו לראיין אותם. גם במקרים בהם הסכימו להתראיין לאחר לחצים גדולים - תמיד זה היה בעילום שם.

במסגרת 'כיכר גלובל' בהנחייתו של הרב בנימין גולדשמידט, הסכימו שניים מהשדכנים הבכירים והגדולים שבארצות הברית, לשבת מול המצלמות - לדבר על העולם אפוף המסתורין ולתת הצצה איך השידוכים מתנהלים, וגם, מהם ההבדלים בין עולם השידוכים החרדי בישראל לבין ארצות הברית.

שני השדכנים - הרב שלמה לוינשטיין והרב צדוק כ"ץ, משמשים באופן רשמי כשדכנים של הישיבה הגדולה בעולם, ישיבת "בית מדרש גבוה" שבליקווד, אך הם עושים גם שידוכים מחוץ לישיבה.

הרב בנימין גולדשמידט, חניך ישיבת פוניבז, 'חברון' בירושלים, ולייקווד קיים את הראיון במטרה לחדד במה שונה עולם השידוכים בעולם החרדי באמריקה לבין ישראל.

בראיון הייחודי, המתקיים כאמור במסגרת ראיונות העומק של מדור 'כיכר גלובל', דנו הרב גולדשמידט והשדכנים על הנושאים הבוערים:

• האם קיימת גזענות כלפי ספרדים בשידוכים בארצות הברית?

• האם עישון של 2-3 סיגריות ביום, מהווה בעייה?

• מה הסיבה ל'מצוקת השידוכים' הגדולה במגזר?

• מתי אין לשדכנים ברירה אלא לשקר לאחד הצדדים?

• האם מקובל לבקש תמונה של המשודכ/ת, ומה משמעות המראה החיצוני במגזר החרדי?

ולראיון בהרחבה:

מתי מתחילים שידוכים, והאם הדרישות הן בדומה לישראל

השדכן הרב כץ מסביר: "בארץ ישראל מתחילים כיום שידוכים בערך בגיל 21, בליקווד זה לא מקובל להתחיל כ"כ מוקדם. ובדרך כלל מתחילים בגיל 23. בל נשכח שבליקווד יש את תופעת "הפריזר" (אסור להתחיל שידוכים לפני גיל 22), אך גם כיום הציבור האמריקאי מתחיל שידוכים יותר מוקדם מכמה סיבות של ניסיונות והעניין ההלכתי".

"הארגון "NASI" פועל בערוץ זה כבר שנים, ומנסה לעזור – נדבר על זה בהמשך – שיש הרבה בחורות יותר מבוגרות – להתחיל עם הבנים מוקדם יותר, כדי שיהיה לנו יותר בנים במעגל השידוכים".

בשלב הזה הרב גולדשמידט מתאר את חוויותיו כשהיה בשידוכים, ומספק אנקדוטה משעשעת: "אז בחור בן 24 – אין כבר שאלה, הוא נחשב "אלטע בוחר"? אני הייתי "אלטע בוחר", הייתי רווק, ואז נקטתי בצד גאוני: נהייתי לרב, לכן הפכתי מאלטע בוחר לרבי צעיר. זה הכל בגישה, הכל ביחסי ציבור".

הרב כץ עובר להסביר איך עובד המו"מ בין המחותנים וכמה "שווה" בחור: "בארצות הברית זה קצת שונה מארץ ישראל. קודם כל, כאן מקובל לשכור, הרבה אנשים שוכרים דירה. באמריקה קיימת מערכת השכרת דירות, והרבה אנשים שוכרים לאורך שנים רבות. זה הרבה יותר נפוץ באמריקה מאשר בארץ ישראל. אז אני חושב שבארץ ישראל חייבים לקנות לזוג צעיר דירה מהתחלה, אחרת לא יהיה להם איפה לגור".

"באמריקה", הוא מסביר, זה שונה משום: "שהם יכולים להסתדר עם מערכת ההשכרה, לכן הרבה אנשים לא חייבים לקנות בית. אז פחות או יותר, האידיאל בקרב בני הישיבה הוא – יש להם פחות או יותר רעיון כמה שנים הם רוצים ללמוד, נגיד בין 5 עד 10 שנים, ובדרך כלל ההורים מספקים קצת יותר מעבר לעלויות השכירות לשנה, בנוסף להכנסות של הנשים, וזה בדרך כלל מספיק כדי להסתדר".

באמריקה יש גזענות דווקא מצד הספרדים

הגזענות העמוקה שיש בציבור החרדי בישראל כבר זוכה וזכתה לגינויים מרובים, אך זו המציאות ואי אפשר להתכחש אליה. אלא שצמד השדכנים מצליחים להפתיע כשהם מספרים כי באמריקה הגזענות באה דווקא מהצד הספרדי ולאשכנזים אין בעיה מהותית להתחתן עם ספרדים.

השדכן הרב כץ מספר: "רק לאחרונה יצא לי לסדר ארבעה שידוכים ספרדיים עם בנות אשכנזיות, וזה נורמלי ומקובל ביותר לאדם ליטאי אשכנזי להתחתן עם ספרדי, במידה והספרדי הוא חלק מהמערכת הליטאית הקלאסית. בשונה מישראל כאן יש קבוצות של ספרדים – נגיד, "ריברדיל" או מקום אחר כלשהו, שהן מאוד מבודדות ומסוגרות, ויש להם מנהגים משלהם והם מאוד מקפידים, ואם אני אציע להם בחור אשכנזי הם לא ירצו. הם מעוניינים בשידוכים רק מתוך הקהילה".

"רק לאחרונה", הוא ממשיך להשאיר אותנו בפה פעור ומספר, "סידרתי שידוך אשכנזי לבחור ספרדי חשוב, לא היה אפילו נושא לדיון בזה – כאילו, מה לא בסדר? אני חושב שזו מעלה גדולה מאוד, שאנחנו מאוד מקבלים אצלנו. לשם הדוגמא כל ראש ישיבה בארצות הברית ייקח בחור ספרדי טוב בלי לחשוב פעמיים. אני לא יודע להגיד לך שאני מבין למה בארץ ישראל הגזענות כל כך חזקה, אני לא בקי. בלייקווד יש הרבה מאוד בחורים ספרדיים, והם מתחתנים בלי בעיה עם בחורות אשכנזיות".

השדכן השני הרב לווינשטיין מצנן מעט את ההתלהבות ואומר: "שזה טיפה מוגזם, כמובן, לרוב, לדעתי, ספרדים ואשכנזים לא עושים שידוכים יחד. אולי יש מקרים כאלו, אך אני מרגיש שיש יותר סיכוי לסדר לבחור ספרדי שידוך אשכנזי. לבחורה ספרדית יהיה קשה להשיג בחור אשכנזי. זה מבוסס על כך שזה שוק של בנים, והבחורה יכולה להיות – אני לא רוצה להשתמש במילה "נואשת" – אבל... למה דווקא בנים? מסתבר שיש הרבה יותר בחורות מבחורים. מסתבר שהמספרים אינם שווים".

לסיכום אומר הרב כץ: "באמריקה אנחנו לא ממש מכירים את כל החשיבה הזאת, שאנחנו כביכול טובים מהם במשהו. למעשה, אם תסתכל על כל העולם הספרדי, כאן באמריקה, למעשה יש להם מידות הרבה יותר טובות, הסורים והמרוקאים הם מסתכלים מלמעלה למטה, הם מעלינו במובנים מסוימים. לכן אנחנו כאשכנזים לא מזלזלים בספרדים".

כמה זה מפריע בשידוכים בחור שמעשן בארצות הברית, ומה הדין של סמים בישיבות

בהתחלת השיחה על הסיגריות השדכנים והמראיין רבים בינם לבין עצמם כמה חמור הוא העישון והאם בחור שאף פעם לא עישן הוא "בעייתי", ובכלל כיום, שקנאביס הוא חוקי בהרבה ממדינות בארצות הברית וזה נכנס גם לישיבות אז האם הבחורות נבהלות והאם הן מורידות שידוך בגלל סיגריה?

הרב כץ טוען, כי הוא לא רואה בעיה בבחור שמעשן סיגריה: "זה כל כך מצחיק אותי שאנשים ממש תקועים על זה, לי זה נראה כחסרון בצד שלהם, כי הם לא ממש מבינים את הבחור. הבחור לומד יום שלם, אז הוא צריך לשחרר קצת לחץ, והוא לומד בישיבה ממש חשובה, והוא בחור ירא שמיים וחשוב, לא שחקן – אז אם הוא מעשן, אז מה קרה?".

ידידו הרב לוינשטיין חלוק עליו וטוען: "אני לא חושב כמוהו, כי זה באמת תלוי. בחור שמעשן סיגריה או שתיים ליום – זה דבר מובן, זה הדבר הרגיל בקרב בחורים, ואם מישהו שואל אותי אם הוא מעשן, אז זה ממש תלוי במקרה הספציפי – אם אני חושב שזה לטובתה להתחתן עם הבחור הזה, בחורה שדי צריכה שידוך – אם זה רק שתי סיגריות ביום, יתכן שאגיד לא, הוא לא מעשן, כי הוא לא באמת מעשן. אז כמו שאמרנו – כמה סיגריות ביום, שתיים שלוש – לא הייתי מחשב את זה כחסרון. מישהו שמעשן כבד – אני אישית חושב שזה חסרון, כי זה לא בריא, ואני חייב לראות בזה חסרון, וכמובן אם אנשים שואלים אותי אם הוא מעשן, אהיה חייב לומר שכן, אהיה חייב לומר להם את האמת".

האם הם משקרים בשידוכים לגבי גיל, מראה חיצוני וכו'

הרב לוינשטיין טוען, כי לפעמים הוא מוריד בגיל הבחור במידה והוא נראה צעיר ומתנהג כצעיר: "אני הייתי מוריד שנה-שנתיים, אם מדובר על גיל 32 אז ארד ל-30, ושוב, רק אם יש לזה צורך אמתי, אצל הבחורות, אני מרגיש שזה חלק חשוב מהשידוך".

"גיל תלוי בהרבה מקרים בבן אדם, לפעמים יש בחור בן 25 זקן, ויש לך בן 32 צעיר. אז... גיל זה דבר אחד. וגם מה שאמרנו קודם – אם הבחור מעשן סיגריה או שתיים, ייתכן שיהיה מקל, אני אולי אגיד שהוא לא מעשן, או שהוא מעשן פעם ב... כמו סיגריית החתן וכדומה".

במה עוד הייתי משקר? שואל השדכן: "לגבי הגובה של הבחור אם מדובר בגובה, ואם הבחורה היא אולי177 ס"מ אני אולי אוריד לה כמה סנטימטרים אם צריך, או אוסיף אינץ', זה הדברים הקטנים, בסדר גודל כזה. אבל כל דבר שהוא באמת חשוב, שהאדם לא יוכל לראות בהמשך – לעולם לא הייתי משקר על זה".

השדכן הרב כץ אומר: "אין לי מדיניות קבועה לגבי השקר, אבל יוצא לי מדי פעם – הייתי אומר שאני כמעט אף פעם לא משקר, אבל הם שואלים לגבי הלימוד של הבחור, והם רוצים את הלמדן הטוב ביותר. אם ישאלו האם הוא מתמיד – והוא לא, אז לא אשקר. אם הם חושבים שהם רוצים ממש את הסטייפלר, והוא "אפילו" לא כמו ר' חיים קנייבסקי... אז... הייתי משקר טיפה לגבי הרמה שלו. וזה לא באמת שקר, הייתי מוכר אותו כ"מצויין" אם אני רואה שהוא מתמיד".

השדכנים תמימי דעים במה הם לא ישקרו, ואומרים שאם התגלה להם בחור שהוא בעל מידות רעות הם לא ילכו לשקר בשבילו ואף יעדיפו להתרחק ממנו ככל האפשר.

משבר הבחורות "הפמיניסטיות" בארצות הברית

בשונה מבעבר היום הנשים החרדיות יוצאות לעבוד, והן לא רק מורות או גננות אלא מפתחות קריירה בדומה לנשים החילוניות, הבעיה בישראל מתברר, פעוטה יחסית למה שקורה בארצות הברית והשדכנים מסבירים, כי חלק מהעובדה שישנן בחורות תקועות בשידוכים זה בגלל שהן מרגישות "נשות העולם הגדול".

הרב כץ: "ישנן בחורות שמחפשות את הבחור בצורה בעייתית, למשל כשבחור מגיע לפגישה היא אומרת לעצמה: בוא, תרשים אותי, אני הבחורה הנפלאה בעולם. יש לי עבודה מעולה, ואני יכולה לדבר עם כל העולם, ואני יכולה לטוס – ואני יכולה להרוויח יותר כסף מרוב הגברים – אז מה שקורה עכשיו הוא, שהן מתנשאות כלפי הבנים. אז האם זה היה טוב לנשים, כל הדבר הפמיניסטי הזה? לא!".

הרב לוינשטיין מחריף ואומר: "קח בחור ישיבה, הוא צריך ללמוד, והרי עד היום הוא לא הכיר נשים, והוא יוצא לפגישה ולא מוסגל להרשים את הבחורות האלו, כי הן מתנשאות עליו. אז מה שקורה שהן באמת פוגעות בעצמן, הפמיניסטיות, כי בטווח הארוך הן נשארות תקועות. תראו מה קורה בארצות הברית, את אחוז הגירושין כאן – למה זה קורה? כי מי הן – הנשים הליברליות, הפמיניסטיות. אז ככל שאת יותר קרובה לעולם הליברלי החילוני, זה קשה יותר להיות בת ישראל כשרה וטובה".

למעשה, ממשיך הרב כץ וטוען כי מי שגרם לכך זה הבחורים, כי הרי יש להם בחירה לבחור אישה שתשמור על הילדים, ותכניס 30 אלף דולר לשנה, או שהיא תהפוך לקלינאית תקשורת ותרוויח 40 אלף דולר שיוכלו להספיק להם להרבה זמן.

"אז הבחורים דחפו את הבחורות לקראת הצלחה מקצועית, אבל זה יצר חסרון עצום כי ברגע שהיא קצת יותר מדי מצליחה... אנחנו רק דוחפים את הבחורים אחורה. בעבר הם הלכו לאינגליש, ועשו תארים – והיום שאתה ממש ישיבתי, והיא קבלה את התואר הראשון שלה בגיל 19, ויכולה לדבר טוב – והיא נכנסת, ואתה אפילו לא יודע איך לדבר עם בנות – אז הבחורה לא רוצה אותו".

צפו בראיון המצולם המלא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר