האם להלחין פיוטים זה כבר פאסה? ביקורת

הזמר והיוצר המשובח טל נאה, השיק את אלבום הבכורה שלו. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר האזין לאלבום ונשבה בקסמו. כיצד מלחינים פיוטים ועדיין מחדשים (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

הוא אמנם בן דודו של אחד המוזיקאים הכי בולטים בשנים האחרונות במוזיקה החסידית - אלי קליין, אבל הוא יוצר מוזיקה אחרת לחלוטין שכבשה את ליבי מהצלילים הראשונים שהאזנתי להם. הזמר והיוצר טל נאה, השיק סוף סוף לאחר שנים של עבודה את אלבום הבכורה שלו "אחות קטנה".

נאה בעל תואר ראשון במוזיקה ונגן גיטרה משובח במיוחד, עוסק ביום יום בנגינה ושירה בחתונות אירועים בעיקר במגזר הדתי לאומי, אך האלבום החדש מורכב ועשיר הרבה יותר ממוזיקת חתונות סטנדרטית. האלבום כולו מורכב מלחנים של נאה לפיוטים עתיקים ממחזור התפילות של הימים הנוראים ומתוך זמירות השבת, כשהוא גם אחראי להפקה המוזיקלית העשירה והמגוונת.

נאה גייס סביבו חבורת מוזיקאים מהשורה הראשונה, החל בפסנתרן המוערך אחיה אשר כהן אלורו שעובד עם אברהם פריד ואמנים נוספים מהשורה הראשונה, הבסיסט והמעבד אלון הלל, המתופף אלי פרקש מהאקדמיה למוזיקה וד"ר אבי בר איתן על האקורדיאון.

להלחין פיוטים מוכרים זו לא תמיד מלאכה קלה. מדובר בתחום לעוס למדיי שרבים וטובים היו בו ולא כולם הצליחו ליצור משהו שיהיה שווה האזנה. להצליח מחד ליצור משהו חדש ומעניין, אך כזה שלא יגלוש למחוזות האונגרד ויבריח את המאזינים בצווחות אימה אל הלחנים הישנים והמוכרים, זו מלאכת מחשבת.

נאה עומד באתגר ומשלב בהצלחה בין לחנים מלודיים וקליטים יחסית לבין מקצבים מורכבים ומעברים מוזיקליים מעולם הג'ז והמוזיקה הקלאסית שמוצאת את דרכה גם לאחד הלחנים (אחות קטנה) ומרימה את קטעי המעבר שלו למעלה.

קולו ושירתו של נאה מרגיעים ומלאי קסם מחד, אך לא כאלה שהולכים למקום המשעמם והמרדים. הלחנים והעיבודים המוזיקליים של נאה מותירים את המאזין קשוב

נאה השכיל לתת לנגנים מרחב פעולה בו הם נותנים את יכולותיהם ויצא מכך רק נשכר, ניתן לשמוע בעיקר אחיה אשר כהן אלורו, שמקבל קטעי סולו קסומים ומעניינים במהלך האלבום ונותן דרור ליצירתיות שלו בצורה שמשרתת את השיר והאווירה.

כבר משירו הראשון של נאה אותו שמעתי לפני כשבע שנים, התחברתי ליצירתו וליכולת שלו לעניין אותי כשהוא שר וכולו רוגע ושלווה. מאז הספקתי אפילו לנגן איתו כנגן כלי הקשה חובב בגיג סליחות לילי ואף לבקר בסטודיו הקסום שלו בכפר אדומים, שם נדהמתי לגלות את יכולותיו המוזיקליות הגבוהות של נאה לא רק מבחינה ביצועית אלא בהבנה התיאורית והעמוקה של המוזיקה, דבר נדיר במיוחד במחוזותינו.

מי שמגדיר את עצמו כחובב מוזיקאי איכותית ישאב הנאה עצומה מהאלבום מלא הקסם שיאתגר לו את האוזן מבלי לגרום לתחושת חוסר נוחות ממורכבות מוזיקלית חסרת חן. נאה כשמו כן הוא, יוצר מוזיקה נאה וייחודית, כמי שחוקר במשך שנים את ז'אנר המוזיקה היהודית המקורית אני מתקשה להשוות אותו ואת יצירתו לאמנים אחרים והוא סוג של תת ז'אנר בפני עצמו במובן החיובי והמרגש של המושג. מומלץ בחום רב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר