התרגיל של צה"ל

לוחמה פסיכולוגית: כך הערים צה"ל על חיזבאללה ואנשיו

האירוע היום בצפון עורר שאלות ותהיות, הערב מתברר כי צה"ל טמן פח לארגון החיזבאללה וגרם לו לחשוב כי פגע בחיילי צה"ל ולרוץ להתהדר בכלי התקשורת בלבנון כשבפועל נכשל (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
החיילים ה"פצועים" שפינה צה"ל. (צילום: דורון כהן, כאן חדשות)

התקרית בצפון: הותר לפרסום תרגיל ההונאה של צה"ל: המסוק לא פינה פצועים כי לא היו פצועים. הפינוי המוסק כולו תוכנן מראש כפעולת הונאה, שמטרתה לגרום לחיזבאללה לחשוב שהצליח לפגוע בחיילים.‎

דיווחים ברשת טענו כבר במהלך הערב כי התנהלות צה"ל באירוע היום בצפון הייתה לא תמימה בעליל וכי ייתכן וצה"ל נקט בלוחמה פסיכולוגית כנגד חיזבאללה וגרם לו לפרסם הודעות ניצחון בכלי התקשורת שהציגו אותו לאחר מכן כשקרן וכמדומיין. על פי המומחים, הפגיעה בכבוד של חיזבאללה חשובה לו אף יותר מפגיעה בחיי אנשיו.

בהודעה הראשונית לאחר מתקפת הנ"ט של חיזבאללה על כלי הרכב של צה"ל טען צה"ל כי "יש כמה פגיעות", ובמשך שעה ארוכה לא פרסם הבהרה בעניין, אף שברור היה שאין נפגעים. כל זאת נעשה כדי לאפשר לצד השני להעלות השערות לא מבוססות ולהתהדר בהישג הצבאי שכביכול השיג.

על פי הדיווחים, צה"ל נערך מבעוד מועד לירי של חיזבאללה לעבר רכב צבאי שייתכן ואף הוכן מראש ל"פגיעה", ומיד לאחר הפגיעה שמר צה"ל על עמימות כשהוא יוצר תמונה דרמטית של ירי מאה פגזים, ירי ממסוקים והודעות עמומות לכלי התקשורת.

שיא ההצגה הייתה כאשר צה"ל "פינה" במסוק חיילים מזירת האירוע לבית החולים רמב"ם בחיפה שם שוחררו לאחר זמן קצר. על פי הדיווחים, החיילים נצבעו בצבעי דם ואף נחבשו, הם הורדו מהמסוק באלונקה במראה דרמטי השמור למלחמות ולמבצעים צבאיים בהם חיילים נפצעים באורח קשה.

רק אחרי הודעות חיזבאללה בהן התהדר בארבעה חיילים פצועים - הודיע צה"ל רשמית שאין נפגעים וכי המשך ההסלמה תלוי בחיזבאללה.

בהודעה הראשונה שפורסמה מעט לאחר 16:30 מסר דובר צה"ל: "בהמשך לדיווח הראשוני על אירוע בגזרת אביבים, כמה טילי נ"ט נורו מלבנון לעבר בסיס צה"ל וכלי רכב צבאיים במרחב. ישנן מספר פגיעות. צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי ולעבר מטרות בדרום לבנון. פרטים נוספים בבדיקה ויימסרו בהמשך. נבקש להימנע מכל דיווח לא רשמי ולא אחראי שלא נמסר על-ידי דובר צה"ל".

חדר המלחמה של צה"ל

ממש באותה השעה נחת מסוק סמוך לגבול הצפון והעלה שני חיילים בנסיבות לא ברורות. הם הוטסו לבית החולים רמב"ם, שם המתינו להם צוותי חירום במנחת המסוקים - מראה מוכר מפינוי נפגעים באורח קשה במהלך המלחמות והמבצעים הצבאיים בלבנון. השניים הורדו באלונקה, וכעבור זמן לא רב - הודיע דובר בית החולים: "החיילים הורדו מהמסוק, נבדקו במיון ושוחררו ללא טיפול רפואי", דבר שאינו הגיוני בעליל לפצועים שפונו במסוק.

מנגד, דיווחו רשתות חיזבאללה לאורך שעות האירוע על ארבעה חיילים שנפגעו. "בשעה 16:15, חוליה על שמם של חסן זינב ויאסר דאהר (שני פעילי חיזבאללה שחוסלו על ידי ישראל בתקיפה בסוף השבוע שעבר ליד דמשק), השמידה כלי רכב צה"לי באזור אביבים. יש הרוגים ופצועים באירוע", נמסר על ידי חיזבאללה.

אחר כך פרסמה רשת אל-מיאדין כי "מקורות מדווחים כי מטרת התקיפה הישראלית היא פינוי הפצועים הישראלים מהאירוע". רשת אל-מנאר, שמזוהה עם חיזבאללה, דיווח במקביל: "יש ארבעה נפגעים בצד הישראלי".

בשעות הערב הפכו הדיווחים של חיזבאללה הנבוך להזויים עוד יותר. רשת "אל מיאדין" הלבנונית דיווחה: "ישראל הייתה מוכנה להקריב חיי חייל ועוד כלי רכב על מנת לתקן את גדר המערכת. אנשי חיזבאללה ראו שהחייל בעל גוון עור כהה ממוצא אתיופי (פלשמורה), והם נמנעו מלבצע את הפעולה". ברשת אמרו כי יחידות הטילים היו מוכנות בזמן ביצוע הפעולה - אך חזרו בהן משהבחינו בזהות החייל הישראלי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר