פרסום ראשון

כך נענש תלמוד התורה שדחה ילד של 'חוזרים בתשובה'

עיריית ירושלים החליטה על סנקציה כספית נגד תלמוד התורה המפורסם שבשכונת בית וגן, 'לויכטר', בעקבות סירובו העקשני לקבל ילד של 'חוזרים בתשובה' • וגם: ההתכתבות הפנימית נחשפת (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

פרסום ראשון: האפליה שביצע תלמוד תורה 'לויכטר' בירושלים, לכאורה על רקע עדתי, הובילה לצעד דרמטי מצד עיריית ירושלים, שמעורר סערה בקרב מנהלי הת"תים בעיר: תקציבו של החיידר נשלל.

כזכור, כפי שנחשף אתמול ב'כיכר השבת', משפחה ספרדית, חוזרים בתשובה, לא הצליחה להכניס את בנם הפעוט, עובדיה, לתלמוד התורה המפורסם שבשכונת בית וגן, וגם התערבות מחלקת החינוך של העירייה, שהחליטה לשבץ אותו במקום, לא הועילה. בעקבות כך עתרה המשפחה לבית המשפט.

כעת נחשפת ההתכתבות הפנימית, בין הנהלת תלמוד התורה לבין אגף חינוך חרדי בעירייה - עד לפיצוץ המגעים ביניהם.

וכך כתב תחילה מנהל האגף, איתמר בר עזר, לאנשיו: "השתנו כללי השיבוץ מול ת"ת לויכטר. הם, אנשי הת"ת, לא עומדים בסיכום עם העירייה להפעלת גני בנים. אם אני לא מקבל הודעה בבוקר כי הילדים נכנסים לת"ת, אני אבין כי אכן קיבלו החלטה בהנהלת הת"ת, חד צדדית, להיות חטיבה צעירה פרטית"...

איתמר בר עזר, על רקע עיריית ירושלים. ארכיון (צילומים: אורי לנץ ואביר סולטן, פלאש 90)

במכתב אחר מודיע בר עזר למנהל הת"ת, אברהם בנדיקט: "הדברים אינם פשוטים, הזמן אוזל. אני צריך להחליט מידית. אין זמן, כי כל העולם מעורב בזה. לקחת על עצמך צעד מאוד מאוד לא פשוט".

"לפעמים עסקנים לא יודעים את הגבולות, וחושבים שה'לשם שמים' שלהם נותן בידיהם כוח. חוסר שיתוף הפעולה שלך וההחלטות החד צדדיות שלך, בקשיחות ואטימות מוחלטת, הם הפעם בעוכרך", הוסיף בר עזר.

מנהל תלמוד התורה הגיב: "איננו רואים שהשתנה שום כלל. כבכל שנה, אנחנו מכבדים את ההסכם שהוסכם בין הגנים בת"ת לבין עיריית ירושלים - הסכם שהושג בעידודך ובהסכמתך, בכדי לתת מענה למצוקת כלל המשפחות מהקהילות המתפתחות קר"י וז"ח, וישר כחך על כך. על פי הסכם זה, כל שנה, כולל השנה הנוכחית, התלמידים עברו כולם ראיון".

לטענת בנדיקט, המנהל, הסיבה לאי קבלת התלמידים אינה קשורה לאפליה, אלא היא מפאת חוסר התאמה: "השנה מדובר בחמשה ילדים שלא עברו ראיון או לא מתאימים. משכך, לתאר את המצב שהוצר כהפרה של כללי השיבוץ מצידנו - לטעמנו הוא תיאור שאינו הוגן".

בתום ההתכתבויות, נותר תלמוד התורה בשלו, וסירב לקבל חמישה תלמידים ששובצו על ידי העירייה, ובשל כך, בצעד חריג, הודיע כאמור מנהל אגף חינוך חרדי איתמר בר עזר על שלילת תקציבים מארבעה גנים של הת"ת. הנזק המוערך: יותר ממיליון שקל בשנה.

ההודעה על העונש: שלילת תקציב (סריקה)

בהנהלת תלמוד תורה 'לויכטר' סירב להגיב ל'כיכר השבת', אך מקורבים להנהלה מסרו: תלמוד התורה קיבל לגנים מעל 50% תלמידים ספרדים. לא מדובר פה באי קבלה על רקע אפליה עדתית.

סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק חינוך חרדי, אברהם בצלאל, אומר היום בענין זה: "ברוך ה', בגני ילדים בירושלים השיבוץ נעשה במסירות ובמקצועיות על ידי צוות האגף. בנידון דידן, קיימתי שיחות אינטנסיביות עם מנהל הת"ת, על מנת ליישב את הדברים לטובת הילדים. אין לי אלא להביע צער שכך הסתיים הסיפור, וכולי תקווה שהמקרה לא יישנה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה רשמית ל'כיכר השבת': "תלמוד התורה בחר שלא לקבל תלמידים ששובצו לגני הילדים במסגרתו. לכן, העירייה הודיעה להנהלה כי גני הילדים יחדלו להיות עירוניים, וההתייחסות אליהם תהיה כאל פרטיים. העירייה לא תגלה סובלנות כלפי אפליה מכל סוג שהוא. התלמיד - שובץ בגן ילדים עירוני אחר, בשכונת בית וגן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר