החסידים החדשים

ר' מיילך ור' צבי מאיר: המשפיעים שסוחפים מהאדמו"רים

אל שורה של משפיעים, המסרבים בתוקף להפוך לאדמו"רים, נוהרים מאות ואלפי 'חסידים חדשים', המבקשים למצוא דרך להתחזק בעבודת ה' • 'כיכר השבת' עם ההבדלים הדקים ביניהם (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: אלי דויטש, יעקב לדרמן, דוד כהן - פלאש 90, אבי ס. - א בליק)

את החסידים החדשים, ניתן לחלק למספר קטגוריות. הבולטת שבהם, הקבוצה ההולכת אל ה'משפיעים' השונים, שצברו תאוצה רבה בשנים האחרונות.

שורה ארוכה של משפיעים חסידיים מוכרים ישנם. מהם כאלו שכוכבת דרך לפני מספר שנים וכיום קהילתם התגבשה והתכווצה, אחרים שפופולריים יותר וכאלו שכל לא מוכרים בין דפי העיתונים ומעל אתרי האינטרנט.

קשה לרכז את כולם, לכן בחרנו כאן בשלושת המשפיעים הבולטים. גם ביניהם, אי אפשר להכליל בצורה שווה, שכן רבים ההבדלים בגישות לדרך העולה בית א-ל, כפי שנרחיב בפרק הראשון שיסקר את תופעת החסידים החדשים.

המשפיע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן:

ר' מיילך. בנש"ק, מגזע בית לעלוב שבמקום לקבל על עצמו את עול האדמו"רות, הפך למשפיע החסידי הבולט ביותר בימינו, הסוחף אחריו מאות ואלפים, הנוהרים לשמוע את שיחותיו.

אצל הרה"צ רבי אלימלך בידרמן, ניתן למצוא יהודים כמעט מכל חצר חסידית. מידי כמה שבועות הוא נוהג לשבות בעיר חרדית אחרת, שם נוהרים אלפים רבים לשיחותיו ול'באטעס' אותם הוא עורך בשעה מאוחרת בליל שבת, עד כדי כך שישנם כאלו שרואים בר' מיילך כאדמו"ר של ממש, ובעצמם כחסידיו.

בנוסף לזה, ישנם ישיבות חסידיות רבות וראשי חבורות חסידיות שמזמינים את המשפיע המפורסם למסור שיחות מוסר וחיזוק בישיבה, ואף מארגנים שבתות התאחדות יחד עם משפיע, דבר שנחשב כ'להיט רוחני'.

ר' מיילך במירון (צילום: דוד כהן)

רובם ככולם של אלו המגיעים אליו, בייחוד לנסיעות למירון ולהילולת הבת עין, לא עזבו את החצר החסידית בה גדלו, אלא נשארים בה במקביל - מה שלדעת רבים, תורם להצלחה הגדולה של ר' מיילך.

מספר מהמסתופפים בצילו הסבירו ל'כיכר השבת' כי דווקא בשל העובדה שלא מדובר באדמו"ר ואין לו קהילה מסודרת, אין כללים בהם נדרשים לעמוד החסידים, ואין להם כל מחוייבות.

"לר' מיילך אנחנו מגיעים כדי לשמוע כיצד עלינו לנהוג, בצורה חיובית ומעניינת, מתובלת בסיפורי חסידים לרוב, ובניסוח המיוחד לו".

פרט חשוב נוסף הוא מציין, כי הסיבה לסחף האדיר של הציבור נובעת מכך שהמשפיע מתייחס לכל אחד באופן שווה, ואף זוכר את שמם הפרטי של רבים מהאנשים המגיעים לשהות בצלו.

וכך מתאפשרת המציאות שבה חסידים מכל הגוונים מוצאים עצמם נסחפים אחר דמותו והנהגתו של רבי אלימלך בידרמן, בניסיון לשאוב עוד קצת רוחניות ושמחה, בנוסף לזה הקיים בחסידות הממוסדת אליה הם משתייכים.

המשפיע הרה"צ רבי צבי מאיר זילברברג:

דמות משפיעה נוספת ומוערכת מאד על פני רבים מן החסידים, אם כי שונה לחלוטין מהדרך של ר' מיילך, היא דמותו של המשפיע הרה"צ רבי צבי מאיר זילברברג - לו קהילה בירושלים של אברכים חסידים אותם הוא מדריך ומטפח במשך שנים רבות.

בשונה ממשפיעים אחרים, ר' צבי מאיר דורש מחבורת האברכים שלצידו, לימוד שעות ברציפות ותענית דיבור במשך הלימוד. ישנם אברכים שאף נדרשים להגיש פירוט מסודר מידי חודש על הנעשה בחייהם בתחומים רוחניים שונים.

רבי צבי מאיר נוהג להאריך מאד בתפילה, כך למשל מידי שבת הוא ומעריציו נוטלים את ידיהם לסעודה שלישית זמן רב לאחר שקיעת החמה, ולאחר מכן נושא המשפיע דברי תורה והתעוררות במשך כמה שעות, משהו שסוחף אברכים רבים מחצרות חסידיות אחרות להגיע לסעוד שם את הסעודה, בזמן שהם עוזבים את רבם האדמו"ר איתו הם התפללו אך בבוקרו של השבת.

בקהילות תורניות חשובות בארץ ובעולם נוהגים להזמין את רבי צבי מאיר לשהות עימם בשבתות במשך השנה, כדי להתבשם מאישיותו ומשיחותיו בעניינים שונים ומגוונים.

לדברי אחד האברכים שנהג לשהות בצלו בשנים שעברו, מדובר במשפיע רוחני מאד שחי למעלה מן הזמן, ומצד שני אדם שדואג לאנשיו לפרטי פרטים, אלה הרוחניים, ואלו שפחות, דבר שגורם לחסידים רבים שמרגישים לפעמים צורך ביחס מועדף ואישי יותר, להכניס לחייהם דמות רוחנית נוספת, איתה הם מרגישים נוח להתייעץ, ואליה יש להם יותר נגישות מאשר אל רבם האדמו"ר, ובכך הצעד שהם עושים מהווה תוספת משמעותית לעצם היותם משוייכים לקהילה בראשה עומד אדמו"רם.

המשפיע הרה"צ רבי יצחק מאיר מורגנשטרן:

דרך שונה לחלוטין מהם, סלל הרה"צ רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, ר' איצ'ה מאיר בפי תלמידיו. שיטה המשלבת קבלה וחסידות, בשיטה שאינה מוכרת ומקובלת כל כך בציבור הרחב.

בבית הכנסת של ר' איצ'ה מאיר, "תורת חכם", ניתן למצוא מנעד רחב של אנשים. החל מאלו המגיעים על מנת לשמוע דברי חיזוק ולעלות מעלה-מעלה, וכלה באנשים שמהרבה בתי כנסיות אחרים, יגרשו אותם ולא יתנו להם להישאר.

דברי תורתו של ר' איצ'ה מאיר, אינם מובנים לכל אדם. רק אלו מחסידיו שכבר מילאו כריסם בנגלה ובנסתר, יצליחו לעקוב אחרי המשמעות הפנימית של דבריו. עם זאת, ולמרות אורך התפילות בבית מדרשו, סוחף אחריו רבים.

אלו מהחסידים החדשים המגיעים אליו, יהיו דבוקים לשיטתו בכל לבבם ונפשם. מחזה תדיר הוא כיצד הוא צועד בלילי שבתות עם הספודיק לראשו, מלווה בתלמידיו המסובבים אותו בעיגול, בדרכו מבית מדרשו לביתו.

בפרק זה, קיבצנו כאמור מספר משפיעים בולטים, אך כפי שכבר הזכרנו - ההבדלים ביניהם ניכרים, אך הצד השווה שבהם: מגיעים אליהם חסידים שנולדו למשפחה המשתייכת לחצר מסוימת, אך הם חיפשו עומק רוחני יותר - והגיעו אל המשפיעים, איש איש וסגנונו, איש איש ודרכו העולה בית ה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר