מגיעים ל'טיש' בשבת - עם הרכב

לא מרכז תיירות: פטל דביק בליל שבת בשכונת מאה שערים

אווירת ליל שבת בשכונת מאה שערים, ייחודית היא. מחד, חילונים המתלבשים בשחור - לבן כחרדים, כדי להשתתף ב'טיש', אך מאידך, תיירים המרעישים ונתקלים בצעקות, ופטל דביק ברחובות (מעניין)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ליל שבת, רחוב מאה שערים. אווירת השבת הייחודית, סוחבת לכאן רבים, בהם כאלו הרחוקים כרחוק מזרח ממערב מהשקפת עולמם ומאורחות חייהם של תושבי השכונה הירושלמית הוותיקה.

פרויקט "שומרים שבת" >>

הרחוב עמוס מהרגיל בימות השבוע. לצד התושבים המהלכים ברחובות בדרכם חזרה מהתפילה, בטיול קצר אחרי הסעודה או בשובם אל בית הכנסת לעריכת השולחן עם האדמו"ר, מסתובבים גם מאות תיירים.

התיירים נמצאים בכל מקום, כולל ב'טיש' של האדמו"רים, שם ניתן להבחין בין החסידים גם בחילונים המגיעים למקום לבושים כחרדים, בבגדים בצבעי שחור-לבן.

חלק מהם, אף מגיעים מערים אחרות על מנת לחוש במעט את אווירת השבת בשכונה החרדית, ואת רכביהם יחנו ברחובות הסמוכים, ואף ישאירו שם את מכשיריהם הסלולאריים.

בטיש של תולדות אהרן פגשנו את אחד מהם שסיפר ל'כיכר השבת' כי הוא מגיע לכאן מבית שמש. "פה אני מרגיש שבת אמיתית אין לי מילים שיכולות להסביר את זה".

מהצד השני, יש תיירים שלא יודעים לכבד את אורח חייהם של תושבי השכונה. הם מסתובבים ברחוב בלבוש לא צנוע, ולעיתים תכופות גם מרעישים.

נגדם, יש קיצונים מבין תושבי השכונה שמנהלים מאבק של ממש. החל מצעקות "שיקצע", כלפי הנשים, דרך דרישה לעזוב את השכונה כי "זה לא מרכז תיירות כאן" כלשונם, ועד להתזת פטל או שמן במקומות בהם יושבים בדרך כלל אותם תיירים.

את הפטל והשמן אגב, הם יתיזו מיד אחרי השקיעה - כך שכל ניסיונותינו לצלם אותם, עלו בתוהו. הם זהירים ולא רוצים להיחשף.

בעלי חנויות שאת הפטל הדביק מתיזים בסמוך לכניסה לעסק שלהם מספרים ל'כיכר השבת' כי בימי ראשון, הם צריכים להגיע מוקדם יותר בבוקר, כדי לנקות את מה שהקיצונים עשו בליל שבת. "זה כבר חלק מהעבודה שלנו", הם מתלוננים ומוסיפים כי התלוננו בעבר במשטרה, אך התופעה נמשכת.

ומה בכל זאת מושך את התיירים הרבים לשכונה החרדית בליל שבת? עד השעות הקטנות של הלילה, ניתן לראות במספר גבוה של אנשים המסתובבים ברחובות העיר, בלבוש הירושלמי המסורתי, עם שטריימל וקפטן.

לצידם, ילדי השכונה המשחקים ברחובות העיר, לראשיהם היארמולקע הלבנה ולחלקם גם מכנסיים קצרות עם גרביים ארוכות, בזמן שאביהם נמצא בטיש של הרב'ה.

וכמובן: ההשתתפות בעריכת השולחנות של האדמו"רים הרבים בשכונה, תולדות אהרן, תולדות אברהם יצחק, סלונים ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר