התכנסו לראשונה

לראשונה בעיר החרדית: הוועד מציע פיתרון

לאחר שקם הוועד התחבורתי למען תושביה החרדיים של בית שמש, התכנסו חברי הוועד לישיבה מיוחדת והחליטו על כמה צעדים מעשיים ואופרטיביים שיפתרו את המצוקה הקשה (ארץ)

חברי הוועד (צילום: באדיבות המצלם)

חברי וועד הפעולה למען החבורה הציבורית של בית שמש, לא שוקטים על השמרים ולאחר שייסדו וועד מאורגן הם נפגשו והחלו ברקימת תוכניות מעשיות כדי לפתור את המצוקה.

אמש (שלישי), התכנסו לראשונה חברי הוועד שהתגבש בשם תושביה החרדיים של בית שמש; חבר מועצת העיר, יגאל חדד, משה גרוס, יששכר רייך, שעיה רייך, נתן רובינשטיין וצבי זיכל.

"אין לנו זמן להתקשקש", אמרו פה אחד חברי הוועד ל'כיכר השבת': "אנחנו חייבים לפעול ומיד כדי לשים סוף לחרפה המתמשכת של התחבורה הציבורית בבית שמש", כל יום שחולף ללא פתרון יסודי של הבעיה פירושו עשרות אלפי תושבים שסובלים".

חבר הוועד, משה גרוס סיכם את הצעדים שכבר ביצע הועד מיד עם הקמתו: חידוש המוקד "הזכות לנסוע בקלות" שהוקם לפני כשנה וחצי וממיר את התלונות של הנוסעים לפקסים שמשוגרים אוטומטית למשרד התחבורה, פרסום מספרי טלפון ופקס לפניות, פניה לפוליטיקאים וקובעי מדיניות בדרישה שיתערבו כדי לפתור את המצב.

גרוס אף דיווח כי הפניה לכל הגורמים הרלוונטיים תושלם כבר בימים הקרובים, כשעם חלק גדול מהם ייפגשו בקרוב חברי הועד.

בפני הנוכחים הוקרנה מצגת שתמצתה במילים ובמספרים את הכשל התחבורתי הגדול בבית שמש, הסיבות שהובילו למצב הקיים והדרך לפתור באופן מיידי את המצב הקיים.

אחד מחברי הוועד אומר ל'כיכר השבת': "המערך התחבורתי בבית שמש הוא הכושל ביותר ביחס לכל הריכוזים החרדים. כדי להמחיש עד כמה, נלקחה העיר ביתר כמודל. ביתר, שמתפרסת על פני פחות מ5 קמ"ר מרובעים ומתגוררים בה פחות משישים אלף איש, זוכה למענה תחבורתי מקיף ומותאם העומד על יותר מ1700 נסיעות ביום".

"לעומת זאת, בית שמש, המתפרסת על פני יותר מחמישים קמ"ר (פי 10!) ומתגוררים בה למעלה מ-120,000 תושבים מסתפקת בקצת יותר מאלף נסיעות יומיות - עירוניות ובינעירוניות יחד".

"בקווים לירושלים וממנה" מתארים חברי הוועד בייאוש, " המצב קטסטרופלי עוד יותר. ביחס לבית שמש, ביתר זוכה לכפול נסיעות בקווים הללו – וזה עוד לפני שדיברנו על הגיוון ביעדי הקווים (לתוך השכונות) ופרמטרים נוספים".

עוד הם מוסיפים: "הפער העצום והשערורייתי הזה מתבטא גם בלו"ז בלתי מותאם. לדוג' קו 418 – קו מרכזי לירושלים – מתחיל לפעול בתשע בבוקר... 3 שעות אחרי קווי ביתר, ומסתיים ב-22:45 בלי לקחת בחשבון נתונים כמו שמחות משפחתיות, אירועים וכיו"ב. גם בקווים האחרים לירושלים המצב אינו משופר בהרבה".

באופן אירוני הם עוקצים, "העיר היחידה אליה וממנה זוכה בית שמש לתחבורה מצוינת היא - ביתר. למה? בגלל המערך התחבורתי המושלם שם, שמונע מהתושבים סבל נוסח הסבל ממנו סובלים תושבי בית שמש".

צילום: קובי גדעון, פלאש 90

"עוד נתונים שממחישים את גודל הקטסטרופה: שכונות רמת בית שמש ג-2, המשקפיים ורמת אברהם, שהחלו להתאכלס לפני שנה וחצי - לא זוכות לקבל מענה תחבורתי עירוני ובינעירוני".

המשתתפים אף הוסיפו ואמרו בדיון כי "אם כבר הזכרנו את הקווים העירוניים, אי אפשר שלא להתייחס לכך שהם מהווים קטסטרופה בפני עצמה. לדוגמא: קו 11 שהוא הקו היחיד שפועל בכל שכונות הקצה, זוכה לתדירות מעליבה ממש ביחס לצורך, ויעידו על כך האוטובוסים העמוסים לעייפה בכל השעות שבהן הוא פועל".

מדובר כאמור בנתונים על קצה המזלג ממש, שממחישים את היקף החרפה והכישלון המגולמים בצירוף המילים "תחבורה ציבורית בבית שמש".

איך ניתן לפתור את המצב שנוצר? בקרב חברי הועד שוררת תמימות דעים: עוד לפני שמדברים על פתרונות ארוכי טווח (מכרז וכיו"ב), יש להכפיל את כל הקווים בטווח המיידי. "כל הסיפורים על תוספת נקודתית של תקציב, מכרז שמתקדם וכו' וכו' לא עוזרים לאנשים בשטח", הבהיר חבר הועד נתן רובינשטיין.

למעשה, כך חברי הועד, המכרז שמקודם כרגע הוא אסון תחבורתי אמיתי מכמה סיבות. הראשונה: גם בתרחיש אופטימלי, יעברו שנתיים לפחות עד שהוא יבוא לידי ביטוי בשטח. כלומר: עוד שנתיים של סבל לפנינו.

השנייה: המכרז גובש, שוב, במנותק מהשטח ומהצרכים האמיתיים של העיר, כך שכשלי המכרז הקודם יחזרו על עצמם.

השלישי: המכרז החדש, שוב, לא לוקח בחשבון את הגידול המאסיבי באוכלוסיית העיר. כך שגם אם המענה שלו רלוונטי נכון להיום, הוא יהיה בלתי רלוונטי בעוד כשנתיים.

בהתאם לכך, הסכימו חברי הועד, יש לפעול כרגע באופן דו שלבי. השלב הראשון: עיבוי והכפלה של כלל הקווים, הרחבת הלו"ז ועוד. השני, חשיבה מחודשת על המכרז יחד עם נציגי העיר וגורמים מהשטח המכירים את הצרכים המדויקים של העיר ולוקחים בחשבון את כל המשתנים.

"הכי קל לחפש אשמים, ויש הרבה אשמים במצב הזה. אבל פנינו לעתיד: אנחנו רוצים לפתור את המצב באופן מיידי. דיברנו הרבה על ביתר? יופי. אז ביתר היא המודל שלנו. עיר שבה התחבורה הציבורית נבנתה בהתאם לצרכי העיר והמשתנים בשטח. בלי מכרזים מסורבלים ובלי הבטחות סרק. יש צורך – מרצים לו מענה תחבורתי מיידי. אין שום סיבה שזה לא יהיה המצב בבית שמש", מסכם ל'כיכר השבת', אחד מחברי הועד.

מה צפוי בהמשך? בפגישה סוכם על מגוון דרכי פעולה ומאבק, שכולם כאמור מכוונים ליעד אחד: שינוי יסודי של מצב התחבורה בבית שמש. המשותף לכל המהלכים שיינקטו זה שבכדי להבטיח את הצלחתם נדרשת מעורבות של הציבור הרחב. "מאסנו בתירוצים והבטחות. לא ננוח עד שנשנה את מצב התחבורה בבית שמש מהשורש. אנחנו יודעים שהציבור איתנו ומבקשים מכל מי שיכול לתת כתף לסייע לנו – בדיווחים מהשטח, בגיבוי ובמה שיידרש", מסכמים חברי הועד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר