פרסום ראשון

הסערה הבאה בעולם הכשרות: אחרי הבראקל, עוף הלגורן

כשנתיים אחרי הסערה שפילגה את מערכות הכשרות בשאלת כשרות עוף הבראקל והטענות כי הוא עדיף על העופות שלנו, יש מי שמנסה לשווק את עוף הלגורן - וכבר מעורר התנגדויות עזות (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
לול תרנגולים, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

דיון הלכתי ער מסעיר באחרונה את מערכות הכשרות בשאלת עוף הלגורן, עליו יש הטוענים כי הוא עדיף על העופות שלנו, כאשר מנגד יש המפקפקים במסורת שלו.

הסערה מתחוללת כרגע בעיקר בארצות הברית, והיא מזכירה את הדיון ההלכתי המקיף שהתנהל לפני כשנתיים בכל העולם היהודי סביב עוף הבראקל.

כהקדמה, רקע קצר: מרן הגר"ש וואזנר, ביקש בזמנו לאסור את עופות הפטם אותם אנו אוכלים כיום, בנימוק כי מגדלים אותם בלולים יחד עם עופות טמאים האסורים לאכילה, וכתוצאה מכך, יש בהם שינוי גנטי והם אינם כשרים לאכילה.

מרבית פוסקי הדור חלקו על דעתו, ואף הרב וואזנר התיר בסופו של דבר, בתירוץ אותו הגדיר בעצמו כדחוק, בעובדה שהעופות הטמאים בלולים הם זכרים בלבד.

היו שטענו כי כיום מגדלים את עופות הפטם יחד עם נקבות טמאות, ולכן רצו להתחיל לשווק את עוף הבראקל - אך המהלך נכשל, בעיקר בשל התנגדותו החד-משמעית של רב העיר בני ברק אז, הגרמי"ל לנדא.

"הכתוב בקונטרס מסורת העופות, כי אומנם העוף "בארקל" אין לו מסורת ואין שום עדות של מסורת עליו אלא שהוא התרנגול הפשוט שאכלו בכל תפוצות ישראל אינו מקובל כלל כאשר שוחטים אינם יודעים ואינם מכירים את העוף ששוחטים בכל תפוצות ישראל. דברים אלו הם נגד יסוד אמונתנו, שזאת התורה לא תהיה מוחלפת" - כתב אז הרב לנדא.

בסופו של דבר, רובם ככולם של מערכות הכשרות הסכימו שלא לשחוט את עוף הבראקל, ואף אלו שדעתם נטתה להתיר את "הנזיר מבראקל", נאלצו בסופו של דבר להסכים עם החלטת גדולי ישראל, ומלבד בודדים המגדלים לבד את הבראקל, אין להשיגו כיום באף כשרות בד"ץ מקובלת.

במאה שערים יש מי שעדיין מגדל בראקל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בתקופה האחרונה, בעיקר בארה"ב, התעורר שוב הדיון על כשרות העופות כאשר הפעם יש המצביעים על עוף הלגורן, כפתרון ההלכתי המושלם, ושוב מעוררים התנגדויות.

יש הטוענים כי עוף הלגורן דווקא אסור לאכילה, שכן אין מסורת של אכילת זן זה של עופות, אך מנגד תומכי הזן טוענים כי יש מסורת שאוכלים את ביצי נקבות עוף הלגורן.

המשווקים מנסים להתחיל לייבא את הרעיון לישראל, ובינתיים, הראשונים להתייחס לנושא, הם חברי בד"ץ קהילות שהבהירו כי אין לפקפק בכשרות העופות המקובלים כיום.

בחוברת של רבני הבד"ץ שתצא לאור בעוד מספר ימים, שחלקים ממנה הגיעו לידי 'כיכר השבת' כותבים הרבנים כי בתקופה האחרונה ישנם שהחלו לשווק באמריקה את זכרי עוף הלגורן למאכל.

"יש שערערו גם על המסורת שלו וכבר נשתברו בזה הרבה קולומוסים. מסקנת הדברים הפשוטה היא, שמכיוון ואנו נוהגים לאכול את הביצים של נקבות עוף זה, משתמשים בו למטילות מזה שנים רבות, ונהגו לאכול את הביצים שלהן, הרי שהוא כשר ואין לפקפק במסורתו".

"עם זאת, מן ההכרח לציין שהדיון על עוף לגורן זה התעורר כהמשך לאותו ניסיון שנעשה לפני כשנתיים להחדיר לשוק את הבראקלי, כאשר נטען כביכול יש איזו בעיה בעופות שלנו. טענה זו נשללה כזכור בנחרצות על ידי גדולי ישראל שכלל ישראל הולך לאורם ואף פסלו את הבראקלי כאמור".

הרבנים ממשיכים, "כך גם לגבי הלגורן חזרה הטענה כביכול הוא יותר מיוחס מהעוף שלנו, אלא שהבשר שלו לא כ"כ ראוי ויש שהכליאו אותו עם עוף אחר בכדי שהבשר שלו יהיה ראוי לאכילה. על כן מחובתנו להדגיש ולחדד, שגם אם עוף זה כשר, כפי שהסקנו, אין בו שום מעלה יתירה על העופות שכלל ישראל נוהג לאכול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר