בעקבות חשיפת הזיופים

הרמטכ"ל מינה אלוף במיל' לבדיקת נתוני החיילים החרדים

הרמטכ"ל מינה את אלוף במיל' רוני נומה לבחינת איסוף הנתונים על מספר המתגייסים החרדים, זאת בעקבות החשיפה על זיוף הנתונים. בצה"ל מסרו כי "בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב" (חדשות)

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה היום (רביעי) את אלוף במיל', רוני נומה, לבחינת אופן איסוף הנתונים על מספר המתגייסים החרדים לשירות צבאי, זאת בעקבות החשיפה של כרמלה מנשה ב'כאן רשת ב'', לפיה, הנתונים נופחו במשך השנים ונמסרו דיווחים שקריים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית, ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) החליט לקיים דיון בנושא נתוני גיוס החרדים לצה"ל, ולזמן לדיון את נציגי צה"ל ומשרד הביטחון. הדיון נקבע ליום שני הקרוב בשעה 10:15, בחדר ועדת החוץ והביטחון.

דובר צה"ל התייחס בצהריים לפרסומים ואמר כי הטענה על זיוף נתוני גיוס החרדים - אינה נכונה. "במסגרת בדיקה שיזם צה"ל שנעשתה לאחרונה", מסר דובר צה"ל, "נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה"ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב.

"במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי".

עוד מסר דובר צה"ל כי "מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה"ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני כמה שבועות. בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תוכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו".

"צה"ל הוא גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה, כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה"ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה"ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל' רוני נומה", נמסר מדובר צה"ל.

ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, דחה הבוקר את הטענות לזיוף וטען כי הפרשנות לחוק הגיוס שנתן הצבא היתה לא מדויקת. בראיון ל'כאן רשת ב'', אמר אלמוז כי "לא התכוונו לנפח את המספרים", אך ציין כי "יכול להיות שנעשו טעויות".

"הנושא של מיהו חרדי הוא מסובך", הוסיף אלמוז, "רצינו להביא אותם לצה"ל". לדבריו, "גילינו כי ההגדרה שלנו לחרדי לא עמדה בהגדרות הפורמליות, הבנו שמדובר בחרדים - אך לא לפי הגדרת החוק. לא הייתה כוונת זדון".

כפי שדווח מוקדם יותר, העיתונאית כרמלה מנשה חשפה הבוקר ב'כאן רשת ב'', כי צה"ל זייף, במשך שנים, את מספר החיילים החרדים שהתגייסו לצבא, אך בצבא טענו מנגד כי הייתה טעות בספירה והופקו לקחים.

לפי הדיווח, הזיוף בצה"ל היה בכוונה תחילה ובצבא הגדילו במאות אחוזים את מספר החיילים החרדים בדוחות שנמסרו לוועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל ולשר הביטחון, כאשר המטרה היתה לעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו.

בשנת 2017, כך לפי הדיווח, צה"ל עדכן כי התגייסו 3,070 חיילים חרדים כשבפועל התגייסו רק 1,300. איך בוצע הזיוף? בצה"ל הוסיפו לרשמת המתגייסים החרדים גם כאלה שאינם חרדים על-פי הקריטריונים שנקבעו.

לפי הדיווח, בין השנים 2013 ל-2018, היה לחץ לגייס חרדים לצבא ובעקבות כך, המדור לגיוס חרדים שפעל בצבא בראשות רב סרן, זייף את מספר החיילים החרדים שהתגייסו. בשנת 2011 היו 600 מתגייסים והמדור דיווח שהיו 1,200 מתגייסים חרדים, וכך בכל שנה הגדילו את המספרים.

כרמלה מנשה מדווחת כי בסוף שנת 2018 הוקמה מנהלת חרדים בצבא בראש עומד סגן אלוף תלם חזן, שהיה סגן מפקד חטיבת הצנחנים. חזן החל בבדיקה מדוקדקת של כמות החיילים החרדים בכל יחידות צה"ל והגיע ל-1,650 חיילים בלבד, אך היה מי שביקש ממנו להתאים את המספר לדיווח של שנת 2017 שהתגייסו 3,070 חיילים חרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר