מרתק ומיוחד • האזינו

הסיבה ש'המתנגדים' הלשינו על האדמו"ר הזקן

בפרק התשיעי של הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', נדבר עם הר"ר מענדי ברונפמן, על חג הגאולה - החל הערב. מה גרם לליטאים להלשין, מה שורש ההתנגדות לחסידות. האזינו (ארץ)

כיכר פודקאסט | כיכר השבת |
בעל התניא (צילום: בוריס שץ, ויקפדיה)

בפרקים הקודמים של 'דיבור היסטורי' - הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', עסקנו בגדולי ומאורי הדורות האחרונים. בפרק הנוכחי נתמקד במחלוקת רבת השנים בין החסידים לליטאים ועל חג הגאולה.

עוד בפודקאסט מבית 'כיכר השבת'>>>

בפרק הנוכחי נעסוק במה שקרה היום לפני 221 שנה - בי"ט כסלו, לצורך מכך נארח באולפן את הרה"ח מענדי ברונפמן, חוקר היסטוריה חסידית, שחיבר כמה ספרים ואף מפעיל את הבלוג 'עלי ספר'.

התקופה הזו של סוף ה-מאה השמונה עשרה, היתה תקופה קשה ומסובכת, גם המלחמות העזות בין החסידים לליטאים ובנוסף המלחמה הקשה של רוסיה עם האימפריה העות'מאנית.

רוסיה אז הייתה פדרציה של מדינות שבראשן עמד הצאר, אך בכל מחוז או פלך עמד בראשות - האציל או המלך האיזורי - אך הוא היה כפוף לצאר של כל המדינה.

הצאר ראה את עצמו כמנהל אימפריה, עם שאיפות גדולות של להתסס עוד ועוד. באותה תקופה הייתה עוד איפריה - העות'מאנית ששולטת אז בהרבה אזורים כולל ארץ ישראל והיא עמדה כבר בשערי וינה עם שאיפות להתפשט לכיוון רוסיה.

באותה תקופה הבעל שם טוב נפטר, מי שמילא את מקומו העיקרי היה רבי דב בער - המגיד ממעזריטש (שהיארצייט שלו גם חל בי"ט כסלו), כאשר 'הרב המגיד' נפטר, התלמידים חילקו את "הירושה" לתלמידיו, כאשר כל תלמיד קיבל מחוז אחר.

תיעוד: יום ההילולה של בעל התניא בהאדיטש. צילום: באדיבות אחד המתפללים

אחד הבכירים של התלמידים של 'הרב המגיד', היה רבי מנחם מנדל מויטבסק - שהוא היה כביכול האדמו"ר במקומו, אך רבי מנחם מנדל קיבל החלטה לעלות לארץ ישראל - לטבריה, ונוצר הצורך למנות מישהו אחר במקומו.

אחד מתלמידיו הגדולים היה רבי שלמה זלמן מלאדי - "האדמו"ר הזקן", הוא בתחילה הלך אחרי רבו לכיוון ארץ ישראל, אך רמ"מ ביקש מהרבי להישאר ברוסיה ולמלאות את מקומו, כלומר שרמ"מ היה סמכות העל ומי שניהל בפועל את כל הדברים היה האדמו"ר הזקן. לאחר פטירתו של רבי מנחם מנדל אז הפך האדמו"ר הזקן להיות המנהיג הרשמי.

ההלשנה של 'המתנגדים'

ההתנגדות והמאבקים של 'המתנגדים' (הליטאים) לחסידים, שהתנגדו לחסידות מכל מיני סיבות הובילו את 'המתנגדים' להלשין לשלטון הרוסי כנגד האדמו"ר הזקן.

'המתנגדים' כעסו על החסידים משלל סיבות. העיקריות שבהן; שהחסידות הופכת את היהודי הפשוט לחשוב לא פחות ממי שיושב והוגה בתורה כל יום. כמו זה שהיו לחסידים תפיסות עמוקות להימצאות של הקב"ה בעולם. כמו זה שהחסידים חלקם נוטים לשנות את המסורת הרגילה - זמני תפילה, שעת כניסת השבת וזמן קריאת שמע.

הדברים הללו הרגיזו את 'המתנגדים', שהשתמשו במוארעות של הזמן כדי להלשין על האדמו"ר הזקן, שהיה תלמידו של המגיד ממזעריטש שהיה תלמידו הבכיר של הבעל שם טוב - מחולל החסידות.

האדמו"ר הזקן היה אחראי בתקופה שרבי מנחם מנדל מויטבסק היה בטבריה על איסוף הכסף לחסידים שישבו בארץ ישראל. 'המתנגדים', הלשינו עליו לרשויות כי הוא משתף פעולה עם שנואי נפשם - השלטון העות'מאני, בכך שהוא מעביר להם כסף.

הרוסים החליטו להכניס את האדמו"ר לכלא בחודש תשרי, במשך השלושה חודשים קרו לאדמו"ר הזקן סיפורי ניסים בכלא, כפי שמסופר בהרחבה בתוך הפודקאסט.

אשר על כל כן האדמו"ר הזקן קבע את יום השיחרור - לחג הגאולה, מכיוון שאם היה נגגזר עליו עונש מוות זה היה מכה ענושה לכלל החסידויות שהיתה סובלת מההיעדר מובהק של מנהיגות.

האזינו לפודקאסט המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר