לרגל היארצייט • מרתק

למה היו אנשים שמיררו את חייו של רבי נתן מברסלב

בפודקאסט המיוחד 'דיבור היסטורי', נעסוק בדמותו של רבי נתן מברסלב, תלמידו הגדול של רבי נחמן. נרחיב על איך קרה שתורת ברסלב כמעט ונכחדה ואיך התמודד עם ההצקות (ארץ)

כיכר פודקאסט | כיכר השבת |
(צילום: חדשות 24)

בפרקים הקודמים של 'דיבור היסטורי' - הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', עסקנו בגדולי ומאורי הדורות האחרונים. הפרק הנוכחי יעסוק בהשפעתו של גדול תלמידי רבי נחמן - רבי נתן, ויסביר איך הוא העביר את התורה של רבי נחמן, איך כמעט כל התורה נכחדה ואיך הוא התגבר על ההצקות.

בעשרה בטבת יש הרבה נושאים לדבר עליהם, אך בעיקר יש דמות שנפטרה ביום הזה לפני 176 שנה, היה רבי נתן שטרנהרץ מנימרוב, תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב.

לצורך כך הזמנו לאולפן אורח מיוחד, הגה"ח רבי משה ביננשטוק, ראש ישיבת "תורת הנחל" ותלמידו המובהק של רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל.

בפרקים הקודמים של 'דיבור היסטורי' - הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', עסקנו בגדולי ומאורי הדורות האחרונים. הפרק הנוכחי יעסוק בתורתו של רבי נתן ותלמידיו הרבים.

עוד בפודקאסט מבית 'כיכר השבת'>>>

רבי נתן היה איש מאוד מגוון, מצד אחד הוא חיבר את החיבורים של רבי נחמן; את ליקוטי מוהר"ן, סיפורי מעשיות, סיפורי הר"ן, שבחי הר"ן ואת שאר הספרים, רבי נחמן היה אומר לו את התורה ורבי נתן היה עורך וכותב את זה מעל גבי הספר.

מלבד כל החיבורים שערך מפיו של רבי נחמן, לרבי נתן יש ספרים שהוא חיבר כגון; ליקוטי תפילות, ספר שהוא אבן יסוד להבנת משמעות התפילה על פי רבי נחמן, ימי מוהרנ"ת ואת ליקוטי הלכות, שרבי נתן לוקח את כל ההלכות"היבשות", בשולחן ערוך ומוסיף להן נופך ייחודי ועמוק.

הרב ביננשטוק מתאר את אחת ההלכות שרבי נתן מביא בספרו לצורך ההמחשה: בהלכות ביצים בשולחן ערוך, הוא הופך את ההלכות הפשוטות להלכות עמוקות ורחבות (תוכלו לשמוע בהרחבה בפודקאסט).

הפצת תורת ברסלב ע"י רבי נתן

רבי נתן היה האדם שהלך והפיץ ברחבי אירופה את תורתו העמוקה של רבי נחמן - מחוץ לברסלב, אחרי פטירתו של רבי נחמן. אמנם היום שברסלב נמצאת בפריחה אדירה זה נשמע מעט הזוי, אך היה זה רבי נתן - כמעט היחיד שנשאר מתלמידי רבי נחמן שהלך והפיץ את התורה לאחר פטירתו.

רבי נתן, הסתובב ברחבי אוקראינה ואסף עשרות תלמידים שהם אלו שהמשיכו והפיצו הלאה את האור היוקד של תורת ברסלב.

הרב גרוסמן שר על קברו של רבי נתן בשנה שעברה

בפודקאסט מתואר, את חייו המרים כלענה שנאלץ לעבור רבי נתן, כל התלאות, הביזיונות ושאר הדברים שהוא נאלץ לספוג כשהוא היה חדור מטרה להפיץ את תורת ברסלב.

רבי נתן תמיד שתק וקיבל את הביזיונות באהבה - מעולם הוא לא התלונן או התרעם על מה שהוא היה צריך לעבור, אלא להיפך הוא קיבל הכל באהבה וידע לנצל את הזמן שהיה לו בעולם הזה בצורה שאין לתאר.

רבי נחמן מטולטצ׳ין

והוא אכן זכה, שכל מה שאנחנו יודעים על תורת ברסלב - הכל זה ממנו וגם מתלמידו הקרוב ביותר, רבי נחמן מטולטצ׳ין שלמעשה היה התלמיד הכי קרוב לרבי נתן.

רבי נחמן מטולטצ׳ין לימד את כל סודות ברסלב את בנו - רבי אברהם בן רבי נחמן, לימים עלה רבי אברהם לארץ ישראל והוא חי בישראל, אך בראש השנה הוא נהג לנסוע מדי שנה לאומן.

במלחמת העולם הראשונה הוא נתקע באומן ושם הוא פגש בחור צעיר שהגיע מפולין וקראו לו, רבי לוי יצחק בנדר, ושם במשך כמה שנים שהם נתקעו ביחד, באותם השנים הוא העביר את כל התורה לרבי לוי יצחק.

רבי לוי יצחק עלה לישראל, לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר כל תורת ברסלב טמונה בליבו, כאשר הוא הגיע לארץ הוא החל בלהעביר את כל הידיעות שלו לתלמידים שהחלו להתקבץ סביבו ביניהם מי שמתארח באולפן: הרב משה ביננשטוק, לכן רוב תורת ברסלב היום - מגיעה ממנו.

לסיפור המרתק במלואו • האזינו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר