הערב ומחר

הילולת רבי נתן מנמירוב, מפיץ תורת רבי נחמן מברסלב

המתנגד לחסידות שהפך להיות המנהיג של חסידי ברסלב, ולאדם שהפיץ את תורת רבי נחמן בעולם, עד שאף נכלא בעקבות ההתנגדות לחסידות • תולדות חיי מוהרנ"ת (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: Ishpashout, ויקיפדיה)

בחסידות ברסלב מציינים הערב (שני) ומחר את יום פטירתו של רבי נתן שטערנהארץ מברסלב (מוהרנ"ת), תלמידו וממשיך דרכו של רבי נחמן מברסלב זיע"א.

רבי נתן מברסלב נולד כבן בכור לאביו רבי נפתלי הירץ שטערנהארץ, ולאמו מרת חיה לאנע, ואביו נחשב לאחד מנגידי העיר החשובים.

עוד בהיותו ילד, היה לומד בשקידה רבה, ואף היה משנן את דפי הגמרא בפשטות ובהבנה. כשהגיע לגיל 12, כינו אותו כולם העילוי מ'נמירוב'.

תקופה קצרה לאחר מכן שידך אותו אביו עם הרבנית מרת אסתר שיינדל ע"ה, בתו של הגאון הרב דוד צבי אוירבאך זצ"ל, שכיהן כגאב"ד המחוזות שריגראד, קרמניץ, ועוד.

לאחר נישואיו, למד מוהרנ"ת בבית חותנו, יחד עם עוד צעירים תלמידי חכמים מופלגים, ביניהם גיסיו, אותם לימד בשקידה תורה והלכה.

רבי נתן מברסלב גדל לאורך שנותיו באווירה עוינת לחסידות, כאשר בני משפחתו וסביבתו, כולל חותנו היו מהמתנגדים הנמרצים לתורת הבעש"ט ודרכו החסידית.

כך גדל, עד אשר החל ללמוד בחברותא עם אברך חשוב בשם רבי ליפא, שגדל בדרך החסידות ואט אט, לאחר ויכוחים רבים בין השניים החל רבי נתן להתקרב לחסידות.

בשנת תקס"ב, קבע רבי נחמן מברסלב את משכנו בברסלב, מרחק של קילומטרים בודדים מהעיר 'נמירוב', מקום שהותו של רבי נתן, דבר שגרם לתושבים רבים לבקר בברסלב ולחזות ולהתרשם מתורתו של רבי נחמן, וכאשר רבי נחמן שמע את ההתרשמויות של המבקרים, החליט עוד באותו היום כי הוא נוסע לברסלב, יחד עם החברותא שלו רבי ליפא.

רבי נתן ניצל את העובדה שאביו יצא למסחר בברדיטשוב, ונסע לברסלב, כאשר הוא חושב לחזור חזרה לביתו בטרם יחזור אביו.

כשנכנס רבי נתן ליטול 'שלום' מרבי נחמן, החליט רבי נתן להישאר בברסלב, והחסידים הופתעו לשמוע את רבם את רבם אומר מיד לאחר מכן "מעתה איני בודד".

רבי נתן נעשה לחסיד המקורב ביותר לרבי נחמן, ואף נעשה לסופרו של הרבי ולאיש שרושם את כל דבריו ואת שיחותיו, כאשר באחת הפעמים התבטא רבי נחמן ואמר כי לולא רבי נתן לא היה נשאר שום דבר מהכתבים.

לאחר פטירתו של רבי נחמן מברסלב הפיץ רבי נתן את תורותיו של רבו, ואף הוסיף חידושים וכתבים משל עצמו, ובמסגרת הפצת תורת ברסלב, היה רבי נתן נוהג לבקר את חסידי ברסלב ברחבי אוקראינה ולחזקם.

בשנת תקצ"ה התעוררה מחלוקת והתנגדות עזה לרבי נתן ולחסידיו, דבר שהוביל בסופו של דבר לכליאתו הזמנית של רבי נתן על ידי השלטונות, ולאחר ששוחרר נאלץ רבי נתן להימלט מעיר לעיר עד אשר הושם תחת מעצר בעיר מולדתו, אז הותר לו להגיע לאומן רק בימי ראש השנה.

רבי נתן מברסלב הסתלק לגנזי מרומים מעט לפני כניסת השבת ביום שישי י' טבת בשנת תר"ה, לא לפני שציווה לחסידיו שיעסקו בהפצת הספרים של רבי נחמן, ולאחר שאמר את ברכת 'המפיל', ו'חנון המרבה לסלוח'.

בברסלב מייחסים חשיבות רבה למוהרנ"ת, אותו הם מייחסים למי שעיצב את דרכה של חסידות ברסלב לאורך שנים רבות ללא מנהיג בפועל.

רבי נתן הספיק להוציא בחייו את הספרים 'ליקוטי הלכות', ליקוטי עצות', 'ליקוטי תפילות', 'קיצור ליקוטי מוהר"ן', 'עלים לתרופה' ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר