ה'סמינר' שהפך לכת

מנהל סמינר ו-8 נשים - נעצרו; החשד: תנאי עבדות ועושק

כוחות משטרה פשטו על סמינר לבנות במרכז ירושלים, בו התנהלה עפ"י החשד קהילה סגורה ובה עשרות נשים וקטינים תחת תנאי עבדות ועושק 'בניצוחו' של מנהל הסמינר, חרדי בן 60 (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ז בטבת תש"פ | 13.01.20
החשוד המרכזי, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כוחות משטרה פשטו הבוקר (שני) על מתחם מגורים בו פעל סמינר לבנות - במרכז ירושלים, בו התנהלה עפ"י החשד קהילה סגורה ובה עשרות נשים וקטינים תחת תנאי עבדות ועושק 'בניצוחו' של החשוד המרכזי, בשנות ה-60 לחייו, שנעצר יחד עם 8 נשים - בהן אשתו, בחשד להחזקה בתנאי עבדות ועושק.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של החשוד המרכזי ב-8 ימים, ושל הבנות שנעצרו - בחמישה ימים.

המשטרה בודקת חשד כי הילדים בכת, בגילאי 5 עד 11, חוו מסכת התעללות קשה, וחלק מהילדים הועברו לחקירת ילדים. בנוסף, נבדק החשד כי בתוך הכת נעשה ניצול חמור כלפי הנשים, עד כה 20 מהן נחקרו.

חלק מהעצורות מובאות לבית המשפט (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בתגובה ראשונה ל'כיכר השבת' לאחר מעצרו, אמר החשוד המרכזי על החשדות נגדו: "שטויות, ממש". לשאלת 'כיכר השבת' האם לא ניהל כת, השיב: "לא דיברו על זה" וטען כי אינו יודע למה עצרו אותו.

כשנשאל במסדרונות בית המשפט מה הוא רוצה להגיד למי שמאמין שזה נכון, השיב החשוד: "אף אחד לא מאמין שזה נכון". החשוד המרכזי הוסיף ואמר כי "עשו עלי תיק, לא יצא כלום אותו דבר גם הפעם". כשנשאל מה הוא רוצה להגיד לקהילה שלו, אמר: "יש ריבנו של עולם ... גם יוסף היה בכלא, שום דבר לא קרה, יש מישהו שמנהיג את העולם, מה שצריך להיות זה מה שיהיה, זה צרות קטנות".

כשציינו בפניו כי המשטרה טוענת שחיו אצלו בתנאים של עבדות, הוא צחק והגיב: "מטומטמים, כל מי שאומר את השטויות האלו". לא היו תנאים של עבודת בבית? החשוד: "חס ושלום". כמה ילדים יש בבית? "זה כבר לא משנה".

לשאלת כתב 'כיכר השבת', האם כל הבנות שהיו בבית היו באישור ההורים שלהם, השיב החשוד המרכזי: "ילדות גדולות שלא שייכות אלי, הן בעלות החלטה עצמית". כשנשאל על כך שהיו שם ילדים בני 5 עד 11, השיב: "אולי זה הנכדים שלי, לפעמים באים לבקר אותי".

הפשיטה על המתחם והתייחסות רפ"ק איזיק סימון (צילום: דוברות המשטרה)

ראשיתה של הפרשה, כך לפי המשטרה, בדיווחים שהגיעו לידי יחידת ההונאה ופשיעה כלכלית של מחוז ירושלים, מהם עלה חשד לקיומה של קהילה הפועלת במעטה של "סמינר לבנות" שחיות יחד עם ילדיהם בדוחק וצפיפות במתחמי המגורים, כשבראש הסמינר עומד אדם שעל פי החשד מבצע עבירות שונות כלפיהן וכלפי ילדיהן, וזאת במשך שנים ארוכות.

המבנה בו פעלה "הקהילה" (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

עם התקדמות החקירה הסמויה שלוותה ע"י הפרקליטות (אזרחית), אספו חוקרי המשטרה לאורך החודשיים האחרונים עדויות וראיות שהצביעו על החשוד המרכזי, גבר חרדי בשנות ה-60 לחייו, תושב ירושלים, כמי שעומד בראשה של הקהילה, ועפ"י החשד שולט באופן אבסולוטי בחייהן של כ-50 הנשים, המתגוררות במתחם ונתונות למרותו עד לכדי בידודן מהחברה ומבני משפחותיהן. בנוסף עלה כי הילדים, עד גיל 5, מוחזקים מדי יום במתחם בבידוד מוחלט.

עוד עלה, כי כלפי אותן נשים, נוקט החשוד עפ"י החשד בדרכי ענישה שונות, וכי הן עובדות במקצועות שונים שאושרו ע"י החשוד, כשחלק משכרן מועבר ישירות לידיו, אותו משלשל לכיסו הפרטי.

(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

לפני זמן קצר, כאמור, עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, פשטו כוחות המשטרה בהם לוחמי מג"ב בשיתוף המרכז הישראלי לנפגעי כתות, גורמי הרווחה, כיבוי האש, מנהל הגז, מחלקת ההנדסה של עיריית ירושלים ומשרד החינוך, על המתחם בשכונת הבוכרים בירושלים, ועצרו את החשוד המרכזי, וכן 8 נשים נוספות שעפ"י החשד פעלו יחד עמו, בהן אשתו.

במשטרה מציינים כי "בשלב זה, מתמקדים מאמצי המשטרה יחד עם הגופים הנוספים במתן מענה ראשוני לטיפול בקטינים וכן בבדיקת מתחם המגורים".

כלל החשודים שנעצרו, הובאו לחקירה בחשד לעבירות עושק והחזקה בתנאי עבדות. זמן קצר לאחר מכן הובאו חלק מהעצורים לדיון בפני בית משפט השלום.

ממשרד העבודה והרווחה שהשתתפו לפנות בוקר בפשיטה המשטרתית על המדרשה בירושלים נמסר כי לפי הגדרות משרד העבודה והרווחה המדרשה הינה בעלת מאפיינים של כת.

עוד נמסר כי הפשיטה נערכה בעקבות תלונות שהתקבלו במשרד ובמשטרה אודות המתרחש בתוך המדרשה ובהן חשדות להתעללות פיסית והתעללות חמורה בנשים והתעללות והזנחת ילדים. על פי הדיווחים שהגיעו לרשויות הרווחה ולמשטרה, במקום ישנו גן ילדים לבני שנה עד 6 שפועל בניגוד לחוק ובשיטות חינוך של אלימות התעללות והזנחה.

במשרד העבודה והרווחה ציינו כי "משטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה פועלים לאתר את הילדים שהוריהם חברים בכת על מנת לברר את התלונות שהתקבלו על אלימות והתעללות. בינתיים אותרה ילדה אחת אשר נלקחה יחד עם אביה למרכז הגנה של משרד הרווחה לצורך גביית עדות על ידי חוקרת ילדים.

במשרד ציינו עוד כי על פי הידוע, במדרשה חברות כ-50 נשים. "מעדויות שהגיעו לרשויות מנשים שהיו חברות במדרשה בעבר המשתתפות סובלות מניצול, אלימות, פגיעות חמורות, עושק והפחדה. על פי עדויות שנאספו בידי היחידה לטיפול בנפגעי כתות במשרד העבודה והרווחה, ר. מחייב את המשתתפות לשלם כספים עבור קיום המדרשה, לא מאפשר להן קשר עם משפחתן ועם הוריהן ומחייבן להינשא אך ורק לבני זוג שהוא קובע עבורן".

במשרד העבודה והרווחה אומרים כי מי מהנשים אשר תביע רצון לצאת מהמדרשה תוכל לקבל לטיפול ושיקום מותאם אישית במימון המשרד.

מנהלת מחוז ירושלים במשרד העבודה והרווחה, אורלי אוסטרמן: "מברכת על שיתוף הפעולה בין כל הגורמים שנטלו חלק בהפסקת הסבל של הנשים והילדים. מחוז ירושלים שם במרכז סדר היום את מיגור תופעת הקבוצות הפוגעניות הקיימות ולדאוג לרווחתם של נפגעות ונפגעים שמתקשים להגן על עצמם".

המבנה בו פעלה "הקהילה" (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר