ה'סמינר' שהפך ל'כת'

מעצר החשוד בניהול 'כת' הוארך; "היתה שליטה על בנות"

בית המשפט האריך ב-7 ימים את מעצרו של החשוד בניהול הכת ב'סמינר לבנות' במרכז ירושלים, בו הוחזקו לפי החשד נשים וקטינים, בתנאי עבדות ועושק. מעצר של 2 חשודות הוארך גם כן (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ז בטבת תש"פ | 13.01.20
מנהל ה'כת' לאחר מעצרו, הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בית משפט השלום בירושלים האריך בצהריים (שני) בשבעה ימים את מעצרו של החשוד בניהול הכת ב'סמינר לבנות' במרכז ירושלים, בו התנהלה עפ"י החשד כת ובה עשרות נשים וקטינים, תחת תנאי עבדות ועושק.

מעצרן של שתי חשודות במעורבות בפרשה - הוארך גם כן, האחת בארבעה ימים והשניה בשלושה ימים.

השופט אלעזר ביאלין צייןבאשר לחשוד המרכזי כי "התשתית הראייתית מבססת חשד סביר. עיון בחומר מלמד שלמשיב היתה שליטה פיזית ונפשית על בנות הסמינר". עוד אמר השופט כי מדובר בעבירות רבות שבוצעו על פניו על פני תקופה ממושכת ולכן יש עילת מעצר. השופט דחה את בקשת עורך דינו לאסור את פרסום שמו, אך עיכב את הפרסום עד למחר בשעה 10 בבוקר.

הפשיטה על המתחם והתייחסות רפ"ק איזיק סימון (צילום: דוברות המשטרה)

נציג המשטרה אמר בדיון כי הפרשה החלה לפני כחודשיים לאחר תלונה של המרכז הישראלי לנפגעי כתות. לדבריו, בחקירה הסמויה נגבו עדויות גם מנשים שהיו בכת, קרובי משפחה ונציגי המדינה.

"בנות שגויסו לכת בהתחלה קיבלו יחס טוב וחשבו שמצאו את הבית שלהן אך בשלב שכבר היו בכת בשיעורים של החשוד ושל מקורבות אליו לימדו אותן ביטול רצונות אישיים, ניתוק מהמשפחה ומחברים", אמר נציג המשטרה.

חלק מהעצורות מובאות לבית המשפט (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נציג המשטרה ציין כי היו שיעורים רבים שעסקו בגיהנום והפחדות. בין היתר, ישנן עדויות על כך שהכניסו את אצבעות הנשים לאש כדי שיבינו מה זה גיהנום.

עו"ד גבי טרונשווילי, פרקליטו של החשוד המרכזי מטע הסנגוריה הציבורית, אמר כי החשוד סיפר שנחקר על חשדות דומים ולא הוגשו נגדו כלל כתבי אישום. לדבריו, הוא רק מתנדב שם להעברת שיעורים ומקפיד שלא להיות לבד עם נשים.

לדבריו, "אנחנו נמצאים בשלבים ראשונים של ההליך והרב טוען כי מדובר בסכסוך בין נשים שנמצאות בסמינר לבני המשפחה שלהן שבעקבותיו הוגשו תלונות בעבר עליהן כבר נחקר ולא נמצא דבר. הוא משתף פעולה עם החוקרים ומכחיש את כל החשדות".

פרקליטו של החשוד המרכזי, עו"ד גבי טרונשווילי

באשר לשתי החשודות שמעצרן הוארך, אחת העצורות, מקורבת מאוד לחשוד העיקרי ולפי החשד לקחה חלק פעיל גם בגיוס בנות לסמינר וגם בהתעללות בהן בצורה נפשית, כאשר לפי החשד השפילה את הבנות והייתה מבצעת את "הדגמת הגיהנום" באמצעות הכנסת אצבעות לתוך האש. החשודות מואשמות בקשירת קשר לביצוע הפשע.

לפי חשד המשטרה, החשוד העיקרי לא יכל לשלוט לבד בכל הבנות ולכן היו לו עוזרות. שתי החשודות העיקריות היו עוזרות שלו וביצעו פעולות שלו, כך לפי החשד.

אחת החשודות בפרשה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

התקיפה שמיוחסת לאחת החשודות, כך על פי עורך דינה היא - מתן סחוג חריף לפה של אחת הבגירות. בשלב זה, ובזמן הקראת העדויות, אחת העצורות צחקה והמשיכה לחייך עד סופו של הדיון.

כאמור, מעצרן הוארך - אחת בארבעה ימים והשניה בשלושה ימים.

אחת החשודות בפרשה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

עו"ד חן הולנדר, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את אחת החשודות, אמר כי "מדובר באישה צעירה ללא עבר פלילי. תמוה מאוד שהמשטרה בחרה לעצור אותה רק בחלוף תקופה ארוכה מאז שהוגשה התלונה כנגד אחרים. המשטרה ביקשה חמישה ימים, בית המשפט האריך רק בשלושה ימים".

עו"ד עידן גמליאלי שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את אחת החשודות, אמר כי "בדיון התברר שמרבית התלונות עברו דרך צד שלישי לפני שהגיעו למשטרה, התנהלות זו מעלה סימני שאלה רבים ביחס לחשדות. האישה מכחישה את כל החשדות ואנו ממתינים שהמשטרה תסיים את החקירה בהקדם".

ל"כיכר השבת" נודע כי צפויים מעצרים נוספים והמשטרה גובה עדויות נוספות בפרשה.

כפי שדווח מוקדם יותר ב'כיכר השבת', כוחות משטרה פשטו הבוקר על מתחם מגורים בו פעל סמינר לבנות - במרכז ירושלים, בו התנהלה עפ"י החשד קהילה סגורה ובה עשרות נשים וקטינים תחת תנאי עבדות ועושק 'בניצוחו' של החשוד המרכזי, בשנות ה-60 לחייו, שנעצר יחד עם 8 נשים - בהן אשתו, בחשד להחזקה בתנאי עבדות ועושק.

המשטרה בודקת חשד כי הילדים בכת, בגילאי 5 עד 11, חוו מסכת התעללות קשה, וחלק מהילדים הועברו לחקירת ילדים. בנוסף, נבדק החשד כי בתוך הכת נעשה ניצול חמור כלפי הנשים, עד כה 20 מהן נחקרו.

בתגובה ראשונה ל'כיכר השבת' לאחר מעצרו, אמר החשוד המרכזי על החשדות נגדו: "שטויות, ממש". לשאלת 'כיכר השבת' האם לא ניהל כת, השיב: "לא דיברו על זה" וטען כי אינו יודע למה עצרו אותו.

המבנה בו פעלה "הקהילה" (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כשנשאל במסדרונות בית המשפט מה הוא רוצה להגיד למי שמאמין שזה נכון, השיב החשוד: "אף אחד לא מאמין שזה נכון". החשוד המרכזי הוסיף ואמר כי "עשו עלי תיק, לא יצא כלום אותו דבר גם הפעם". כשנשאל מה הוא רוצה להגיד לקהילה שלו, אמר: "יש ריבנו של עולם ... גם יוסף היה בכלא, שום דבר לא קרה, יש מישהו שמנהיג את העולם, מה שצריך להיות זה מה שיהיה, זה צרות קטנות".

כשציינו בפניו כי המשטרה טוענת שחיו אצלו בתנאים של עבדות, הוא צחק והגיב: "מטומטמים, כל מי שאומר את השטויות האלו". לא היו תנאים של עבודת בבית? החשוד: "חס ושלום". כמה ילדים יש בבית? "זה כבר לא משנה".

לשאלת כתב 'כיכר השבת', האם כל הבנות שהיו בבית היו באישור ההורים שלהם, השיב החשוד המרכזי: "ילדות גדולות שלא שייכות אלי, הן בעלות החלטה עצמית". כשנשאל על כך שהיו שם ילדים בני 5 עד 11, השיב: "אולי זה הנכדים שלי, לפעמים באים לבקר אותי".

ממשרד העבודה והרווחה שהשתתפו לפנות בוקר בפשיטה המשטרתית על המדרשה בירושלים נמסר כי לפי הגדרות משרד העבודה והרווחה המדרשה הינה בעלת מאפיינים של כת.

עוד נמסר כי הפשיטה נערכה בעקבות תלונות שהתקבלו במשרד ובמשטרה אודות המתרחש בתוך המדרשה ובהן חשדות להתעללות פיסית והתעללות חמורה בנשים והתעללות והזנחת ילדים. על פי הדיווחים שהגיעו לרשויות הרווחה ולמשטרה, במקום ישנו גן ילדים לבני שנה עד 6 שפועל בניגוד לחוק ובשיטות חינוך של אלימות התעללות והזנחה.

במשרד העבודה והרווחה ציינו כי "משטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה פועלים לאתר את הילדים שהוריהם חברים בכת על מנת לברר את התלונות שהתקבלו על אלימות והתעללות. בינתיים אותרה ילדה אחת אשר נלקחה יחד עם אביה למרכז הגנה של משרד הרווחה לצורך גביית עדות על ידי חוקרת ילדים.

במשרד ציינו עוד כי על פי הידוע, במדרשה חברות כ-50 נשים. "מעדויות שהגיעו לרשויות מנשים שהיו חברות במדרשה בעבר המשתתפות סובלות מניצול, אלימות, פגיעות חמורות, עושק והפחדה. על פי עדויות שנאספו בידי היחידה לטיפול בנפגעי כתות במשרד העבודה והרווחה, ר. מחייב את המשתתפות לשלם כספים עבור קיום המדרשה, לא מאפשר להן קשר עם משפחתן ועם הוריהן ומחייבן להינשא אך ורק לבני זוג שהוא קובע עבורן".

במשרד העבודה והרווחה אומרים כי מי מהנשים אשר תביע רצון לצאת מהמדרשה תוכל לקבל לטיפול ושיקום מותאם אישית במימון המשרד.

מנהלת מחוז ירושלים במשרד העבודה והרווחה, אורלי אוסטרמן: "מברכת על שיתוף הפעולה בין כל הגורמים שנטלו חלק בהפסקת הסבל של הנשים והילדים. מחוז ירושלים שם במרכז סדר היום את מיגור תופעת הקבוצות הפוגעניות הקיימות ולדאוג לרווחתם של נפגעות ונפגעים שמתקשים להגן על עצמם".

אחת החשודות בפרשה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
אחת החשודות בפרשה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר