היסטוריה ואקטואליה

המקובל חשף: בשער שכם - נמצאים שדים

היום, כ"ט בטבת, לפני 14 שנה, נפטר זקן המקובלים רבי יצחק כדורי זצ"ל • לזכרו, נזכיר את תשובתו לפיה בשער שכם בעיה"ק ירושלים - נמצאים שדים • ומה סבר הרמב"ם בנושא? (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי יצחק כדורי, שער שכם ושמים מעוננים (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ; MILNER MOSHE, לע"מ; שאטרסטוק)

היום, כ"ט בטבת, לפני 14 שנה, כשהוא בגיל 107 ועטור בשיבה טובה, החזיר את נשמתו הטהורה ליוצרה, זקן המקובלים רבי יצחק כדורי זצ"ל.

לעילוי נשמתו הטהורה נזכיר תשובה בכתב ידו הקדושה, לפיה, בשער שכם בעיה"ק ירושלים - נמצאים שדים (שו"ת דברי יצחק עמוד קס"ה).

רבי יצחק כדורי זצ"ל (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

בקביעה זו חולק הגר"י כדורי על הנשר הגדול הרמב"ם, בספרו "הי"ד החזקה", שפוסק שאין שדים כלל וכלל והכל הבלים שחז"ל האמינו בהם. וזה לשונו: "ודברים האלו כולן, דברי שקר וכזב הן... ואין ראוי לישראל, שהם חכמים מחכמים, להמשך בהבלים האלו... כל המאמין בדברים אלו, וכיוצא בהן... אינו אלא מן הסכלים ומחוסרי הדעת..." (עבודה זרה פרק י"א הלכה ט"ז).

על גישה זו של הרמב"ם, תמה הרשב"א: היאך לא הספיק לרמב"ם עדות חז"ל שראו עין בעין שדים ורוחות?! נביא מדבריו: "והוא הרמב"ם ז"ל כיחש בזה, ולגלג הרבה על המאמין שיש כח בשמות לעשות שום פעולה.. הרי שלא הספיק לו עדות הגמרא המעידה על המעשים שנעשו בכח השמות. גם ידוע שרבותינו קבלו מציאות השדים ומעשה הכשפים, כמפורסם בתלמוד ובמדרשים, ועם כל זה הרמב"ם החליט שהם דברי הבל" (תשובה סימן ר"כ).

שער שכם, ארכיון (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

על פסקו זה של הרמב"ם שחלק על אגדות חז"ל מפורשים, וסבר שלא היו, כגון: "אסתר כשהתייחדה עם אחשורוש שלחה שדה במקומה לשכב עמו", וכן הובא על "יוסף שלח שד לשכב עם אשת פוטיפר", ומפורסם על "שלמה המלך ששלט על האשמדאי מלך השדים", תמהו ראשונים ואחרונים.

השרף מקוצק ניסה ליישב שהרמב"ם פסק שאין שדים כדי שלא יהיו יותר שדים בעולם, ובשמים התחשבו בפסק שלו וביטלו את השדים, אבל עד זמנו של הרמב"ם, הרי שהיו שדים ורוחות.

נתניהו עם הרב כדורי (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

גם הגאון מוילנה כתב דברים חריפים על דברי הרמב"ם: "והוא נמשך אחר הפילוסופיה הארורה, ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר, אבל כבר הכו אותו על קודקודו... והפלוסופיא הארורה הטתו ברוב לקחה ולפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן... בעלי הפילוסופיא שזורקין אותה לאשפה שהם חיצוניות, אלא של בעלי האמת" (יו"ד סימן קע"ט ס"ק י"ג).

לסיום נביא עוד סיפורי שדים מפי מקובלי דורינו שליט"א: "אדם נכנס בשעה מאוחרת בלילה למקוה ורואה את הבלן יושב בכניסה, אומר שלום, ונכנס. הוא טובל במים, ופתאום נכבה האור, פתאום הוא רואה עוד אדם עמו במים, שהוא מגלגל את לשונו לגודל שני מטרים עד מתג האור ומדליקו... אותו אדם ברח עם בגדיו כל עוד נפשו בו למחוץ למקווה, ופוגש את הבלן ושואלו בבהלה "ראית את זה שבפנים"? עונה לו הבלן "איך, זה שעושה ככה?", תוך כדי גלגול לשונו הארוכה... (מפי המקובל רמי לוי) יתן ה' שלא ניתקל בהם בהולכנו בדרכים.

(צילום: שאטרסטוק)
הגדלה

לסיכום חברים, למי שפוסק כרשב"א, כהגר"א וכגר"י כדורי: מעט זהירות בעוברכם בשער שכם בעיר העתיקה ירושלים, תבקשו עזרה מחבריכם שנוקטים כשיטת הרמב"ם בענין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר