הצביעות הפוליטית נחשפת

תחקיר 'הארץ': לשכת ליברמן דאגה לפטורים מגיוס לחרדים

ליברמן, שהפך למוביל ההסתה נגד החרדים ובעד גיוס בני ישיבות, נחשף בתחקיר 'הארץ' כמי שבעת כהונתו כשר ביטחון לשכתו דאגה לפטורים מגיוס לחרדים - כולל לעריקים מ'הפלג הירושלמי' (חדשות)

ליברמן (צילום: פלאש 90)

במערכות הבחירות האחרונות הפך אביגדור ליברמן, יו"ר 'ישראל ביתנו', לסמל ההסתה נגד הציבור החרדי, כאשר העלה על ראש שמחתו את סוגיית גיוס בני הישיבות, כשביקש להצטייר כמי שמוביל את המאבק למען שוויון בגיוס תוך גיוסם של בני הציבור החרדי.

זאת ועוד, ליברמן אף סיכל פעמיים הרכבת ממשלת ימין, וגרר את ישראל שוב ושוב לבחירות מיותרות שעולות מיליארדים למדינה, בכך שלטענתו סירב להתפשר על חוק הגיוס שיבש בעת כהונתו כשר הביטחון, כהונה שלא זכורה כמוצלחת במיוחד או ככזו בה התגשמו הבטחותיו של איווט.

ליברמן מסית נגד החרדים (צילום: כיכר השבת)

גם במערכת הבחירות הנוכחית ממשיך ליברמן בקו הנוכחי של הצפת נושאי דת ומדינה ובראשם נושא גיוס בני הישיבות, כאשר רק אמש (ראשון) תקף את ח"כ אורי מקלב כשכתב כי הוא "מנסה לחפות על המשתמטים ועל מסחטת הכסף של המפלגות החרדיות מתקציב המדינה על חשבון מערכת הבריאות, הזוגות הצעירים והחיילים".

אלא שתחקיר המתפרסם הבוקר בעיתון "הארץ" על-ידי העיתונאי אהרן רבינוביץ חושף כי בעת שליברמן כיהן כשר הביטחון, חברי הכנסת החרדים ועוזריהם זכו לדלת פתוחה בלשכתו ולערוץ ישיר לקבלת פטורים והקלות בגיוס למאות צעירים חרדים.

לפי התחקיר ב'הארץ', בין הצעירים שזכו לפטורים או הקלות, ניתן למנות בנים של פוליטיקאים, אדמו"רים ודמויות אחרות. התחקיר מעלה כי הפניות הגיעו מכולם, מכל העדות והחוגים ומכל המפלגות - שר הבריאות יעקב ליצמן - מהאגף החסידי, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וח"כ אורי מקלב - מהאגף הליטאי וח"כ יואב בן צור - מהאגף הספרדי.

בנוסף, חושף 'הארץ', באותה תקופה, מאות בני 'הפלג הירושלמי' זכו לפטור גורף מגיוס וכן ניתנה שורת הקלות בפיקוח על מערך הדחיות של תלמידי הישיבות. כזכור, רק בתחילת השבוע ליברמן תקף אותם בחריפות כשכתב כי "ראיתי עכשיו את ההתפרעות של החרדים מהפלג הירושלמי בכניסה לירושלים. בקואליציה הבאה נדאג שתקציבים יגיעו לבריאות ולחיילים ולא לישיבות ולאברכים".

בתגובה לאותה מתקפה, הזכירו ב'יהדות התורה' לליברמן את פגישתו עם מנהיג "הפלג הירושלמי" הגאון רבי שמואל אוירבך זצ"ל: "זה אותו ליברמן שנפגש עם מנהיג הפלג הירושלמי והבטיח להם הכל תמורת דילים פוליטיים.זה אותו ליברמן שהוביל אותנו לבחירות שלישיות. היום כבר ברור לכולם כי פתק ליברמן בקלפי משמעותו בחירות רביעיות".

הפגישה של ליברמן עם הגר"ש אוירבך (באדיבות עמית סגל, חדשות 12)

לשכת ליברמן מכחישה את הטענות העולות בתחקיר. מהלשכה נמסר ל'הארץ' כי "שר הביטחון לשעבר מעולם לא התערב בשום מקרה הנוגע לפטור מגיוס, אפילו לא ברמיזה. פניות מהמגזר החרדי בענייני גיוס, כמו פניות משאר הציבור, מטופלות ללא התערבות ובהתאם להחלטות הדרגים המקצועיים".

יועצו של ליברמן ואיש אמונו, אבי אבוחצירא, כך לפי עדויות שפורסמו ב'הארץ', היה איש הקשר שהצליח לפתור עשרות רבות של פניות אליו מלשכות הח"כים כאשר לא אחת היה מדובר במקרים מסובכים במיוחד, כך למשל בן של פוליטיקאי חרדי בכיר ואדם מוכר בציבור החרדי, שהציג לצה"ל מסמכים כוזבים. אחרי התערבות היועץ הוא קיבל פטור משירות מטעמים רפואיים.

בסביבת אבוחצירא הסבירו ל'הארץ' כי הוא קיבל אישור לעבוד מול לשכת ראש חטיבת התכנון ומינהל כוח האדם (תומכ"א) בצה"ל, ושם שלחו אותו לעבוד ישירות מול מפקדת מיטב.

אבי אבוחצירא עם ליברמן. ארכיון (צילום: פלאש 90)

לפי הדיווח ב'הארץ', אבוחצירא פעם בעיקר מול סגן אלוף (כיום אלוף משנה) צחי רביבו, שבאותה תקופה היה סגן מפקד מיטב, היחידה שמופקדת על הליכי המיון והשיבוץ של המיועדים לשירות ביטחון בצה"ל.

בשנת 2016 קיבלו 64 תלמידי ישיבות פטור בהחלטה מיוחדת, ב-2017 היו 45 פטורים כאלה ואילו בשנת 2018 המספר זינק ל-158 פטורים. בשנה שעברה, כשליברמן כבר לא כיהן במשרד הביטחון, המספר נחתך ל-82 פטורים.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל יבדוק לעומק את הטענות העולות בכתבה, ותוצאות הבחינה יוצגו לרמטכ"ל. הלקחים יילמדו וככל שהדבר יידרש, יינקטו הליכים משמעתיים נגד המעורבים".

אבי אבוחצירא מסר: "כמו אלפי פניות אחרות שהתקבלו בלשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן בעת כהונתו — פניות מכל המגזרים במדינת ישראל — גם הפניות בנושא הכתבה טופלו ברצינות והועברו לאנשי המקצוע לבדיקה, כאשר הכל נעשה באישור ובסמכות אנשי המקצוע".

על הפטורים שהוענקו לאנשי 'הפלג הירושלמי' באופן גורף, מדווח 'הארץ' כי לדברי מקורות בפלג הירושלמי, עריקים וצעירים נוספים שלא התייצבו להצהיר על לימודיהם בישיבה קיבלו לתיבת הדואר שלהם פטור מהצבא ללא כל הסבר.

בכיר לשעבר בצה"ל אישר את הדברים וטען כי "ההחלטה הזו היתה מקצועית ללא קשר ללשכת השר. ליברמן דווקא התנגד למהלך, אבל אנחנו החלטנו לייבש את בריכת העריקים".

ליצמן: "נשב עם ליברמן - נחרים את לפיד" (צילום: באדיבות המצלם)

רבינוביץ מצטט "מקור אחר המעורה בפרטים" שמספר כי, אבוחצירא ולשכת ליברמן ידעו על ההחלטה ואף השתמשו בה. "היו להם טבלאות עם שמות של אנשים מהפלג הירושלמי, אבוחצירא ביקש מהחרדים להרגיע את העניינים ולא להבעיר את השטח, כשהוא מסביר שיש להם רשימות והם יקבלו פטור".

בכיר בצה"ל אמר ל'הארץ' כי "המדיניות המוצהרת של השר היתה 180 מעלות הפוך, ברטוריקה היתה הסלמה מאוד גדולה של 'בוא נגייס ונביא כמה שיותר, לא נתפשר'. גם הגישה המוצהרת מול הפלג הירושלמי היתה לנקוט יד קשה. ובכלל, מדיניות כוח האדם היא לעשות כל מאמץ ולהגדיל את היקף המשרתים מכל המגזרים".

עוד דווח ב'הארץ' כי ליברמן הבטיח לחרדים לקדם חוק גיוס מרוכך בתמורה לתמיכה במשה ליאון לראשות העיר ירושלים. לפי הדיווח, אבוחצירא נפגש עם הרב ברוך סולובייצ'יק כדי לדון בחוק, והרב הבהיר ליוסי דייטש, שהתמודד גם הוא לתפקיד מטעם 'שלומי אמונים', כי לא יוכל לתמוך בו מאחר ותמיכה בליאון משיגה חוק גיוס סביר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר