להתעלם, או להגיב?

'ההסתה מחלחלת': מה עושים עם איווט? הדילמה החרדית

מה עמדת המפלגות החרדיות באשר לדברים המסיתים הנשמעים על בסיס יומי מפיו של איווט ליברמן נגד הציבור החרדי, כחלק מתעמולת הבחירות; בדיקת 'כיכר' מגלה חילוקי דעות פנימיים בנושא (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ח"כ אביגדור ליברמן (צילום: Flash90)

מי שגורם בימים אלו את כאב הראש הגדול ביותר למנהלי הקמפיינים של המפלגות החרדיות, הוא ללא ספק יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתנהלותו המסיתה מעסיקה את הפוליטיקאים החרדים ואנשיהם, המתחבטים כל העת בשאילה כיצד - אם בכלל - להגיב לדברים המחפירים שהוא משמיע במערכת הבחירות, ובאיזה מינון.

'כיכר השבת' יצא לבדוק מה היא עמדת המפלגות החרדיות באשר לדברי הרהב המסיתים הנשמעים על בסיס יומי מפיו של איווט וחבריו הציבור החרדי.

ביהדות התורה, כך נראה, נוקטים עד כה בקו ברור לפיו כל ציוץ, מתקפה או אמירה מסיתה מצידו ומצד מפלגתו, נענית בתוך זמן קצר על ידי צוות התגובות של המפלגה, בעוד ש"ס נוקטת במרבית המקרים דווקא בהתעלמות מדבריו.

בסבב הבחירות הקודם, נחשף כזכור ב'כיכר השבת', כי במפלגות החרדיות נמנעו מלתקוף את אביגדור ליברמן - ביוזמת הליכוד - זאת כדי שלא לשחק לידיו. אלא שבסמוך לבחירות הם התעשתו והבינו כי גישת ההתעלמות הייתה שגויה, והחלו להגיב בחריפות לליברמן.

בסבב הבחירות הנוכחי, הדעות כאמור חלוקות, בין ש"ס לבין יהדות התורה. אריה זיסמן, חבר בכיר במטה ההסברה של יהדות התורה, מסביר ל'כיכר השבת': "הבנו כי 'ישראל ביתנו' בכל מקרה הגיעה ל'תקרת הזכוכית' שלה, ולא תצליח לעבור את השבעה-שמונה מנדטים שיש לה כיום בסקרים, ולכן התקבלה החלטה לא לאפשר להם להמשיך להסית באופן חופשי".

"ההסתה הזו עלולה לפרוץ ולחלחל לעוד ועוד ציבורים בארץ", טוען זיסמן, "וכדי למנוע את זה, חובה לענות לו מיידית, בצורה קבועה. כמי שגר בעיר מעורבת, אני יודע כמה טבעה של הסתה להתפשט,. תגובה נגדית, עשויה דווקא להפחית קולות למסית".

התשובה של ג' לאיווט (מתוך קמפיין הבחירות)

בש"ס לעומת זאת ממשיכים עם הרעיון של הבחירות הקודמות, לא לענות לליברמן - כדי לא להעצים אותו. במפלגה סבורים כי התייחסות אליו, משחקת לידיו.

למרות זאת, בש"ס הוחלט כי ישנם קווים אדומים המחייבים תגובה. כך לדוגמה במוצאי השבת האחרונה, כשליברמן השווה בין אבו מאזן לראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, אז פרסמם היו"ר דרעי תגובה חריפה לדברים.

בכיר בצוות הקמפיין של ש"ס, ששוחח עם 'כיכר השבת', מודה: "המדיניות העקבית של ש"ס היא לא לשחק לידיים של ליברמן, ולא לעזור לו להתחזק. זו היתה, ונשארה, המדיניות של המפלגה".

"יש הנחיה חד משמעית לחברי הכנסת לא להיגרר לדיונים ולפרובוקציות של ליברמן בתחומים של גיוס בני ישיבות ותקציבים לחרדים, ובכלל בסוגיות הרגישות של דת ומדינה".

הבכיר מוסיף, כי "ההתייחסות היחידה לליברמן היא בזירה הפוליטית, זאת בעקבות המידע שיו"ר ש"ס השר דרעי חשף בכנס הבחירות השבוע, לפיו ליברמן קיבל החלטה להקים ממשלה יחד עם גנץ ומרצ, ובתמיכת 'הרשימה המשותפת'".

"המטרה בחשיפת המידע, היא להבהיר את הסכנה החמורה - שלא היתה כמותה - של הקמת ממשלת שמאל חילונית, אנטי-דתית, שמורכבת מהשונאים והאויבים הגדולים ביותר של הציבור החרדי".

לסיום, הבכיר חוזר ומבהיר את עמדת המפלגה העקרונית: "אסור לנו להיגרר. ליברמן מנסה לייצר עימות אידיאולוגי בינינו, ולהיבנות מזה אלקטורלית, וממש אין לנו ענין להיגרר לשם ולשרת אותו".

מעניין לציין, כי תחקיר עיתון 'הארץ' שחשף את הענקת הפטורים מגיוס לבחורי ישיבות על ידי לשכת ליברמן זכה ליחס מיוחד: בש"ס התעלמו כמעט באופן מוחלט מהסיפור, למעט תגובות בלתי רשמיות, וביהדות התורה המתינו עד לשעות אחר הצהריים אתמול, אז פרסמו סרטון תגובה לחשיפה המדהדת.

את התגובה הרפה יחסית של המפלגות החרדיות ניתן לייחס בין היתר לכך שאיש הקשר בין ליברמן למפלגות החרדיות במשך השנים היה אבי אבוחצירא, מי שהואשם בכתבה כמי שדאג 'בסיטונאות' לאותם פטורים. חובת הכרת הטוב לאבוחצירא, היא זו שמנעה ככל הנראה מתקפה חרדית חריפה יותר בנושא זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר