"הגרבוז של 2020"

גזענות 'כחול לבן': עימות בתוך המפלגה אחרי דברי הנדל

דבריו של ח"כ יועז הנדל על התרבות של הקונצרט מול התרבות של הדרבוקות, גררו תגובות רבות במערכת הפוליטית, עד שגם בתוך מפלגתו יש מי שמתנער מדבריו: "התבטאות אומללה" (ארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
יועז הנדל עם בני גנץ (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

"הגיעו לפה אנשים מכל מיני מדינות, חלקם הגיעו עם מנטליות של קונצרט וחלקם הגיעו עם מנטליות של דרבוקות" - על התבטאות זו, חתום יועז הנדל בראיון לעיתון הארץ.

דבריו עוררו סערה, כאשר רבים מיהרו להאשים את הח"כ ממפלגת כחול לבן בגזענות והתנשאות כלפי העולים מארצות המזרח.

כך לדוגמה, ח"כ יעקב מרגי צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ההתנשאות של כחול לבן פורצת בכל פעם בצורה מכוערת יותר. מר הנדל, כדאי שתעשיר את התרבות והידע שלך. אנחנו, העולים מארצות המזרח - לא רק דרבוקות. אנחנו התרבות של הרמב"ם, של מדע ורפואה, של הבן איש חי וגאוני עולם שבזכותם המסורת יהודית נשמרה. די לגזענות!".

הנדל הגיב לו בציוץ: "מרגי, מבין שקראת את הראיון בהארץ ואתה מצטט מקטע שבו לא התחברת לביקורת שלי על הבניה הבלתי חוקית בנגב, ביגמיה ופשיעה גוברת במגזר הערבי. הכרתי את השת"פ שלכם עם המשותפת אבל הזדהות כזאת פומבית מרשים מאוד. אגב הקטע לא קשור לרמב"ם, למסורת היהודית או לסתם מילים שהחלטת לזרוק".

בהמשך הוסיף, "עשו סיבוב שלא קשור לנושא הראיון ובכל זאת: לא מוכן להשתתף במשחק. יש בישראל אלף צבעים וגוונים, טוב שכך. בסוף החזון הוא עם אחד ולא חלוקה לעדות. יום אחד זה יקרה. אני מאמין בזה. חבל שיש מי שרוצה לפלג אותנו לצרכי קמפיין. אגב מתחבר יותר לדרבוקות פחות למוזיקה קלאסית".

אך למרות ההבהרות, מתברר כי גם במפלגתו מתנערים מהאמירה. כך לדוגמה ח"כ עופר שלח שאמר כי "דבריו הם התבטאות אומללה, שטוב היה לולא נאמרה ואינה משקפת בדבר את רוחה של כחול לבן".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, גינה גם הוא את דבריו של הנדל, וכינה אותו "גזען לבן נגד ערבים ומזרחים כאחד". "הנדל הוא לא טרזן, הנדל הוא הג'ונגל. אני מת על פיירוז ועל הדרבוקה בשירי אום כולתום, וקרוב לוודאי שהנדל מאזין לווגנר בכל פעם שמגף הכיבוש דורס את הפלסטינים נטולי זכויות האדם, בגלל אותה תרבות מערבית המעודדות התנחלויות, נישול וסיפוח. אני בז להשקפת העולם שלו ושל חלק מחבריו המאמינים בעליונות היהודים".

ח"כ איציק שמולי, מרשימה העבודה-גשר-מרצ, התייחס לדברים של הנדל: "אני מכיר את הנדל וחלוק עליו בנושאים רבים. גזען הוא לא, אבל חייבים להבין שאותה ההשטחה ל'מנטליות הדרבוקות' היא שהביאה להשתקת ההיסטוריה והתרבות שלנו ורידדה אותה לכדי הערת שוליים של הסיפור המרכזי. כילד זה גרם לי להתבייש ואני רוצה שנלמד לבנות נרטיב לאומי וחברתי רחב ועמוק יותר".

בחשבון הטוויטר של מפלגת הליכוד צייצו כי "יועז הנדל הוא גרבוז של 2020. הוא מתייחס למצביעי הליכוד כ"מנטליות של דרבוקות". זה היחס שלו לאנשים שחזרו הביתה, לארץ ישראל, עם תרבות עשירה ומפוארת. שיתבייש!".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר