המעצרים ב'שובו בנים'

המשטרה גבתה 200 עדויות; נתפסו 'תרופות פלא' שחולקו

מעל 200 עדויות נגבו בחקירה הסמויה נגד מנהיג קהילת 'שובו בנים' ובכירי הקהילה. הבוקר, הפכה החקירה לגלויה עם מעצרו של הרב, הרבנית וחמישה בכירים. מקורב לרב: "יתברר כלא כלום" (ארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
המעצרים והמהומות, לפנות הבוקר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לאחר מעצרו של מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד יחד עם רעייתו הרבנית וחמישה חשודים נוספים, נחשפת היקף החקירה והחשדות בפרשה החדשה, שכללה עד כה יותר מ-200 תלונות ועדויות.

כפי שפורסם מוקדם יותר ב'כיכר השבת', המשטרה פשטה בכוחות גדולים מאוד על השיעור שמוסר הרב בשעה 4:00 לפנות בוקר בבית הכנסת של 'הקהילה', הציגו בפני הרב ברלנד צו מעצר ולקחו אותו לביתו, שם ערכו חיפושים בסיוע כלבנים ולאחר מכן עצרו את הרב ואת רעייתו הרבנית.

מלבד הרב נעצרו עוד חמישה חשודים, המוגדרים כגובי כספים ובכירים ב'שובו בנים', כאשר הערכה היא כי צפויים מעצרים נוספים בפרשה.

כאמור, במהלך החקירה נגבו עדויות של למעלה מ-200 אנשים, כאשר החשדות הן עבירות של עושק, קבלת דבר במרמה והלבנת הון. החקירה נערכת על-ידי צוות חקירה מיוחד של מחוז ירושלים בפיקודו של מפקד המחוז ניצב דורון ידיד ובשיתוף רשות המסים, ביטוח לאומי ורשויות נוספות.

לפי החשדות של המשטרה, הרב ברלנד גבה כספים עבור חלקות ברכות, כאשר חלק מהאנשים לקחו הלוואות או נתנו מרכושם לרב ברלנד בכדי לזכות בברכה. התעריף, לפי החשד, נגבה לפי חומרת המחלה.

כספים שנתפסו (צילום: דוברות המשטרה)

לפי החשד של המשטרה, אנשים חולים קיבלו הבטחות שווא, כמו כן הובטח לשחרר אנשים ממעצר או לנכים לקום על הרגליים. באחד המקרים, כאשר החולה נפטר ביקשה המשפחה את כספה בחזרה אך אז התבקשה לתת תרומה נוספת בכדי שבן משפחתם יקום ראשון בתחיית המתים.

במהלך החיפוש שביצעה המשטרה התגלו קופסאות שהכילו טיפות וכדורים, שחולקו כ"תרופות פלא", כאשר בבדיקות שנערכו התברר כי מדובר בטיפות אנטיביוטיות, וכן נתפס כסף מזומן.

במהלך מעצרו של הרב ולקיחתו אל הניידת המשטרתית נפצעו שני שוטרים במהומות שפרצו במקום, המשטרה השתמשה ברימוני הלם והשוטרים ספגו אבנים וסלעים.

סנ"צ דורון בן אמו, קצין אגף החקירות והמודיעין של מרחב ציון (צילום: דוברות המשטרה)

מהמשטרה נמסר כי "במהלך החודשים האחרונים מנהלת משטרת ישראל חקירה סמויה בחשד לעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס חמורות שבוצעו עפ"י החשד לאורך מספר שנים ע"י החשודים. עם התקדמות החקירה, הצליחו החוקרים לפענח את דפוס הפעולה של החשודים, שמתנהלים עפ"י החשד באופן הררכי, בו לכל אחד מהם תפקיד מוגדר, והכל תחת חסותו ושימוש בשמו של החשוד המרכזי - בשנות ה-80".

במשטרה ציינו כי החקירה התמקדה במישור הפלילי, בו נאספו ראיות ועדויות נגד החשודים על קבלת עשרות אלפים שקלים עבור ברכות ובמישור הכלכלי בו חוקרי המשטרה בשיתוף עם פקיד שומה חקירות ירושלים ברשות המיסים והמוסד לביטוח הלאומי, חשפו תשתית לביצוע מגוון עבירות של הלבנת הון, השמטת הכנסות ועבירות מס בשווי מאות מיליוני שקלים".

גורם בכיר בקהילת 'שובו בנים' המקורב לרב ברלנד אמר ל'כיכר השבת' כי "הרב נוטל מדי יום מספר תרופות, פעם ביומיים רופא מבקר אותו ועוקב אחר מצבו. הרב והרבנית בני 82+, הרבנית סובלת מסכרת כרונית והרב עובר טיפולים לשיקום משלושה גידולים של המחלה בגופו ומתפקד עם כליה אחת!

"לא מובן למה המשטרה בחרה את המעצר המתוקשר הזה, שכבר ערכו חיפושים בביתו של הרב ולא מצאו דבר. ההתנהלות הזו של הרב לא חורגת משום התנהלות של כל גדול בישראל, בעצה וברכה ועזרה למוסדותיו. אנחנו מאמינים שבשעות הקרובות הכל יתברר כלא כלום".

בהמשך היום יובאו מי מהחשודים לדיון בעניינם בבית משפט השלום בירושלים. העצורים מיוצגים על-ידי עורכי הדין עדי כרמלי ורותם טובול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר