פרסום ראשון

התכנית הממשלתית למצוקת הדיור החרדית

משרד הבינוי והשיכון פרסם תוכנית דיור ייעודית למגזר החרדי: כמה דירות יבנו לחרדים בירושלים? האם יבנו עיר חרדית חדשה? • וגם: כמה דירות חסרות כיום למגזר? (חרדים, נדל"ן)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרסום ראשון: משרד הבינוי והשיכון מפרסם מחקר מקיף על מצוקת הדיור החרדית, לצד הצגת שורת פתרונות וחשיפת תכניות הבניה המקודמות והעתידיות עבור הציבור החרדי. 'כיכר השבת' חושף לראשונה פרטים מהתכנית, שטרם פורסמו.

לפי המשרד, משבר הדיור במגזר החרדי קשור לקצב גידול האוכלוסייה מול היצע מוגבל של דירות, כוח קניה נמוך בשל גיל הנישואים המוקדם, רמת ההכנסה הנמוכה והצורך לקבל תמיכה כלכלית מההורים, והעובדה שחרדים מעדיפים לגור בסביבה חרדית, מה שהוביל לכך שרבים מעדיפים להישאר לגור במחסנים שהוסבו ליחידות דיור, ולמעבר קהילות חרדיות לשכונות חילוניות באזורים זולים.

הדוח הנוכחי הוגש על ידי אגף חרדים במשרד הבינוי והשיכון. מחברי הדוח מציינים כי כיום הבינו גורמי המקצוע במשרד כי יש צורך בהקצאת חלק מתכניות הבניה עבור הקמת שכונות ייעודיות למגזר החרדי, וזאת כדי להתאים את צרכי ודרישות המגורים של החרדים.

התכנון הייעודי מתבטא בין השאר בהקצאת שטחים רבים עבור מבני ציבור והקמת מרפסות סוכה בבניינים.

לפי ההערכה, עד שנת 2035 יזדקק הציבור החרדי לתוספת של כ-200,000 יחידות דיור. עם זאת, במשרד מסבירים כי אין צורך בהתאמת התכנון להיצע, וזאת בין היתר בשל העובדה שרבים מהחרדים יעדיפו שלא להתגורר באזורים שיועדו מלכתחילה עבור הציבור החרדי.

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' על מצוקת הדיור

במשרד מדגישים לסיום, אולי כהפקת לקחים מההפסד החרדי במכרזים בעת הקמת העיר חריש, כי העובדה שהם מוציאים לשיווק שכונה המותאמת לחרדים, אינה ערובה מוחלטת לשכונה בעלת צביון חרדי.

סיכום התכניות המאושרות:

סיכום התכניות המקודמות:

ערים חדשות לחרדים: בכסיף ובקריית גת מערב מערב

בנוסף לפירוט אודות עתודות הבניה בערים אלו, בתכנית הבנייה למגזר החרדי מתמקדים בעיר כסיף ובהקמת עיר בהקמת בשטח קריית גת מערב מערב.

בעיר כסיף, יש פוטנציאל להקמת 20,000 - 25,000 יחידות דיור. לפי המשרד, החסם העיקרי כדי לאפשר את הקמת העיר, הינה בהעברת החלטת ממשלה שלישית שתכלול את הנוסח הבא: "להקים עיר חדשה בעלת צביון דתי חרדי, "כסיף", בצומת תל ערד שבנגב, ברביע הצפון מערבי של הצטלבות כביש מספר 31 עם כביש מספר 80, כמענה לצרכי הדיור של האוכלוסייה החרדית".

כך טראמפ השפיע על מצוקת הדיור החרדית

יודגש עם זאת, כי בעבר לפחות, התבטאו נציגי הציבור החרדי בכנסת נגד הקמת העיר כסיף עבור הציבור החרדי, שכן מטרת הקמת העיר היא כדי לעצור את התפשטות השתלטות הבדואים, ומדובר במיקום מרוחק יחסית ובעייתי.

עיר חרדית חדשה תתוכנן להקמה ממערב לעיר קרית גת, עם פוטנציאל ל30,000 עד 40,000 יחידות דיור. מדובר בשטח מקביל לתכנית להקמת העיר שפיר, ולכן הם מבקשים לעכב את קידום תכנון העיר בקרית גת מערב, לצורך קישורו עם קרית גת מערב מערב, ותכנון עיר אחת גדולה חדשה עבור הציבור החרדי.

כדי להקים את העיר החדשה, יש צורך בהחלטת ממשלה ראשונה, אישור והקמת אזורי תעשייה משמעותיים והכל תוך דיאלוג בין גופי התכנון לבין המועצות המקומיות שכרגע המקום המדובר להקמת העיר החדשה נמצאת תחת שטחן המוניציפלי.

את התכנית הגיש מנהל אגף אוכלוסיות מיוחדות מר יוסי חדד לח"כ אורי מקלב במשרד השיכון: "נפעל ליישם את החלטות הממשלה, עוברים מדיבורים למעשים, מבחן התוצאה הוא חשוב בעת הזו", אמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר