חשיפת 'כיכר השבת'

ראשי הישיבה מינו רב שיבקר את שיעורי 'המשפיע הליטאי'

בעקבות טענות שהושמעו נגד שיעוריו של 'בעל המחשבה' הגר"א ענבל, הסוחף אחריו צעירים רבים, החליטו שניים מהרבנים הבכירים בציבור הליטאי, בתיאום איתו, למנות לו 'מבקר'. כל הפרטים (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הגאונים רבי דב לנדו ורבי משה הלל הירש (צילום: בעריש פילמר)

סוף לטענות? אחרי שראש ישיבת חברון השמיע נגדו דברים קשים בפני התלמידים, הכפיף הגאון רבי אוריה ענבל את עצמו ואת שיעוריו לנציג שיהווה מעין 'מפקח' - שמונה לתפקידו זה על ידי שניים מהרבנים הבכירים בציבור הליטאי.

כזכור, כפי שנחשף ב'כיכר השבת', הגאון רבי דוד כהן התבטא בחריפות רבה, בדרשה לתלמידיו ב'חברון', נגד האזנה ל'משפיע' הרב ענבל והליכה לשיעוריו ב'בית מדרש הגר"א' אותו הקים.

הרב אוריה, 'בעל מחשבה' שנחשב לכוכב עולה בקרב ציבור ה'מבקשים', עורר נגדו טענות של אברכים מסוימים, משום שלדבריהם שיעוריו כוללים התייחסות בעייתית למאמרי חז"ל, תוך הפניית עורף לדרך המקובלת במסורת הישיבתית.

ההתנגדות הזו הגיעה לידיעת ראש ישיבת חברון, ולאחר ששוכנע בנכונותה נשא את נאומו הקשה בו התייחס לצעירים הרבים הנסחפים אחרי הרב ענבל, ואמר: "לאחרונה יש דברים שאי אפשר להעלות על הדעת, מאנשים שכאילו אמונים על בית מדרש הגר"א, ויש עוד כאלה שנותנים להם חשיבות... זה כפשוטו חורבן של כל המסורת והדרך שמקובלת עלינו".

הגר"א ענבל (ללא קרדיט)

מן הצד חככו ידיים בהנאה עסקנים מ'הפלג', הזוכרים לגר"א ענבל את העובדה כי הוא שכתב וערך את חוברות ההסברה לדרכו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, בתקופת הפילוג הליטאי הגדול. בשל כך אף פורסם לאחרונה מאמר תוקפני ארוך בביטאון 'הפלס', כמו גם דברים מלהמים ב'קווי הנייעס' המופעלים על ידי 'הפלג'.

אלא שכאמור, כך נודע כעת ל'כיכר השבת', החליט הרב ענבל להעמיד את משנתו התורנית תחת ביקורת רבנית קבועה, ולאחר שיחות מעמיקות במעונם של הגאון רבי דב לנדו והגאון רבי משה הלל הירש, מונה מטעמם נציג מיוחד לענין זה.

הרב בו בחרו שני הרבנים הליטאים הבכירים להעמיד כמפקח על 'בית מדרש הגר"א' של הרב ענבל, הוא רבי צבי אשר פרידמן, שהינו רב בקהילה של 'תלמידי החזון איש' בבני ברק, בנו של הגאון רבי יעקב פרידמן מתפרח וחתנו של הגאון רבי יחזקאל ברטלר זצ"ל.

בית מדרש הגר"א (באדיבות המצלם)

"רבותינו הג''ר דב לנדו והגרמ"ה הירש שליט"א מינו נציג מטעמם לבית מדרש הגר"א, הוא הגאון ר' צבי אשר פרידמן בהגר"י שליט"א, והוא יתווה את הדרך ויביא את ההכרעות לפני רבותינו", מסרו מקורביו של הרב אוריה, שלדבריה הוא כבר "פתח בעבודתו במלוא המרץ, לאחר שרבותינו הגאונים הכריעו שהוא יהיה מטעמם אחראי להביא לפניהם את הדברים הצריכים הכרעה, והוא יפקח ויבדוק אם יהיו דברים הצריכים תיקון".

"כמובן", מדגישים אנשיו של הגר"א ענבל, "שאם יש בעיות וטענות, או הצעות איך לשפר שיהיה יותר קרוב לשכר ורחוק מהפסד, או נושאים שלא כדאי לעסוק בהם, או לפרסמם, וכל כיוצא בזה - הוא יביא את השאלות להכרעת רבותינו (ראשי ישיבת סלבודקה, בה למד הרב ענבל. א.ר.), והוא איש אמונם".

אחד מוותיקי תלמידיו של 'המשפיע הליטאי' מוסיף, בשיחה ל'כיכר השבת': "יהיה מעניין לראות, מעתה והלאה, אם הטענות כלפי הרב אוריה יימשכו, ממניעים כאלו ואחרים, או שכולם יבינו כי כעת יש כתובת רבנית מוסמכת, שאליה יש לפנות, והכל יטופל באחריות ולשם שמים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר