המכתב המלא

כך ענה הגר"ש אלתר לשואל אם לעזוב את חסידות גור

אחרי שלא קיבל תשובה מהאדמו"ר מאמשינוב, הורה הגר"ש אלתר לאברך לפרוש מחסידות גור אל קהילתו, בלי להתחשב בצער שיגרום להוריו: "הם משחיתים חינוך הנערים" (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אברך המשתייך לחסידות גור מהעיר בית שמש, שאל את הגר"ש אלתר לגבי מעבר לקהילה החדשה שהקים בחג שמחת תורה האחרון. מכתב התשובה בכתב ידו של הגר"ש, נחשף הערב (חמישי). 'כיכר השבת' עם הסיפור המלא.

מתברר, כי הגר"ש אלתר עומד בקשר ישיר עם מספר אברכים מחסידות גור, בנוגע למעבר לקהילתו החדשה - וכעת נחשף לראשונה מכתב ששלח לאחד מהם, בו הוא תוקף את חסידות גור.

לפי המובא במכתב, נראה כי מדובר באברך ששאל כבר לפני מספר שבועות האם לעבור, וזאת בשל התנגדות ההורים המשתייכים לחסידות גור, ורצו לראות את בנם הולך בדרכם - וחששו של הבן כי הדבר יפגע בבריאותם.

תחילה סירב ר' שאול לענות לו, והפנה אותו אל האדמו"ר מאמשינוב. אך כאשר העניין התעכב, החליט להגיב בעצמו. בפתח המכתב, מתנצל הגר"ש על עיכוב המענה: "הרגשתי אשמה, אני לא בסדר, כוונתי שאני מענה את דינך כ"כ הרבה זמן".

בהמשך הוא כותב כי זה בהשגחה פרטית שכן לא היה יכול לענות על כך מיד, "אלא דווקא כעת", ותוקף בצורה חריפה מאוד את חסידות גור ואת מוסדות החינוך שלהם: "הן מצד מה שנתברר לי יותר לעומק עד כמה משחיתים חינוך הנערים (לא רק בהעדר עשה טוב, שזה ידעתי מאז ומקדם) בכלל, ובפרט בנושא המלחמה בי ובקהילה (ואיני רוצה להאריך בדבר)".

"והן מצד שהנגיעה פחתה מאוד (או: נסתלקה?), כי אני היום בהרגשה שמי שיבוא יבוא ומה’ כוננו מצעדי גבר, ואיני מרגיש כל כך עצמיות שלי במי (אף שכמובן הנני שמח על כל יהודי המצטרף - לטובת הקהילה), והן מצד הפריחה הנפלאה בס"ד במוסדות (מעל לדרך הטבע, על ידי מסירות נפש של כל העוסקים)".

בהמשך מכתבו, נוקט הגר"ש אלתר במילים חריפות עוד יותר נגד חסידות גור: "גם כל הנימוקים שכתבת אודות בנך נכונים מאוד (ואכתוב בצורה חריפה: בניך בסכנה, היל"ת) וגם ההקצנה שלהם וכו'".

בשלב האחרון של מכתבו, מתייחס ר' שאול לשאלת האברך אודות הצער שייגרם להוריו אם יעזוב את חסידות גור ומכריע כי "אודות הצער של אחרים הקשורים בך, אין לחוש כלל לדעתי. מצידך אין שום ניתוק קשר והם גורמים לעצמם (ברצון או בשגגה או באונס)", וכי "הנימוקים בעד המעבר מכריעים את זה".

הרקע לפילוג בגור (מנהל אולפן: יוחנן בלייך)

הגר"ש מוסיף כי גם "ירדו החששות לבריאות, שכן ככל שחולף הזמן אין את ההלם שהיה בחודש תשרי. מאוד כדאי למצוא מישהו שיוכל להסביר להורים במידת האפשר את צעדך".

לסיום, למרות החששות שהעלה האברך אודות הצער והנזק הבריאותי שיגרום להוריו אם יעבור לקהילת הפורשים, מכריע הגר"ש: "בכל אופן, למעשה, אחר עיון, תשובתי ברורה: לעבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר