'כיכר' בדק

מי עומד מאחורי הסרטון נגד המפלגות החרדיות?

סרטון שהתפרסם במהלך היום נגד המושג "חוב קדוש" החרדי עורר שיח ברשתות החברתיות בו הוא הופץ • 'כיכר השבת' בדק מי עומד מאחורי הסרטון ומה המניעים שלו (חרדים, ארץ)

אליעזר היון (צילום: מתוך הסרטון)

סרטון שהתפרסם היום (ראשון), במרחבי המרשתת, בוואטסאפים ובקבוצות הפייסבוק של החרדים, מאחוריו עומדים ככל הנראה גורמים מקרב הציבור המודרני בציבור החרדי, עורר שיח על המושג "חוב קדוש" ונראה כמנסה לערער על מעמדם של גדולי ישראל. בשיחה עם 'כיכר השבת', מסבירים יוצרי הסרטון מה עומד מאחוריו. בסרטון מציג - העיתונאי החרדי אליעזר היון.

אנשי ציבור הביעו מחאה על עצם העלאת השאלה בצורה שעלולה להתפרש כנגד גדולי ישראל ודפוס ההצבעה של הציבור החרדי, אך בשיחה עם היוצרים לא נראה שזה מערער אותם.

לטענתם, עצם המושג של 'חוב קדוש' בבחירות - הוא מוטעה מיסודו. וגם בעבר לא התקבל על דעת מנהיגי הדור.

"כשמסתכלים מקרוב מתחילים לראות את הסדקים, גם אם לא שברים של ממש ואת השונות בין חברי הקהילה החרדית", הם מסבירים, "ישנם לא מעט יישובים חרדיים בהם קל יחסית לראות את דפוסי ההצבעה משתנים".

כשאנחנו טוענים כי העובדה היא הפוכה, רואים שהמפלגות החרדיות רק הולכות וגדלות והתאוריה הזו של 'החרדים החדשים', לא הוכחה במציאות ונראה שהציבור החרדי כן בוחר ומצביע כאחד לפי הנחית גדולי הדור, הם מפנים לעובדה שבערים כמו אלעד, ביתר עילית או מודיעין עילית, רואים את ההצבעה למפלגות "אחרות", שאינן יהדות התורה או ש"ס, במגמת עלייה מאז שנת אלפיים.

למה זה קורה? אתם יודעים?

"השינויים בדפוסי ההצבעה הולכים יד ביד עם תהליכי השינוי בקרב החברה החרדית. חלק יגידו שהמנהיגות הרוחנית – פחות משפיעה מבעבר, ולכן יש מקום לדעה האישית. גם בנושא ההצבעה".

הנתונים שאתם מדברים עליהם נמצאים בשולי החברה החרדית, זה לא נחשב כעריקה, בכל קבוצה גדולה תמיד יש שוליים...

"ומה עם העובדה שיש תא חרדי במפלגת הליכוד גם בעיר כמו בני ברק. יש פעילים במפלגת העבודה, מפלגות קטנות יותר פונות אף הם לציבור החרדי וקוראות לו להצטרף אליהם מפלגות קיצוניות כמו "עוצמה יהודית" מנסות לסחוף חרדים. גברים ונשים חרדים "חדשים" או ישנים, מצהירים , שלא יצביעו למפלגות חרדיות מסיבות שונות. וזה עוד בלי להתייחס לנטורי קרתא, לאנשי הפלג הירושלמי , לקהילת שובו בנים ועוד פרטים בתוך הקהילה שלא מדברים בודאות על הצבעה בכלל.

אז תכלס', מה עשיתם? תסביר

"המפלגות צריכות לבחור, (אירוני משהו, לא?) והבחירה הזו אינה פשוטה: האם להסתפק בפחות קולות, אבל רק כאלה שמתאימים יותר לדגם ולהשאיר את שאר החרדים לחפש בית פוליטי אחר? או לבקש להתרחב ולהוסיף מנדטים, גם במחיר של הכלת שונות ולפנות לקהלים חדשים.

"אז בינתיים, מצביעים או בוחרים, מה שלא תעשו, אתם עושים את זה בפעם השלישית. רק בקשנו שתקחו שניה בשביל לחשוב למה אתם בכלל עושים את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר