'נקדים את הנגיף'

'מלונית ההחלמה' לחולים נחשפת לראשונה

כך יתפקדו ארבע מלוניות ההבראה לנשאי נגיף הקורונה שמצבם קל, ואלו ההמלצות של שר הביטחון בנט העומד מאחורי המיזם שנועד למנוע את ההתפשטות • תיעוד (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילום: טל עוז / משרד הביטחון)

ארבע 'מלוניות החלמה קהילתיות' יאכלסו בקרוב את נשאי נגיף הקורונה ההולכים ומתרבים, אלו מהם שמצבם הרפואי קל יחסית. על מיקומן של שתיים מהן כבר הוחלט: בבית המלון דן פנורמה בתל אביב, ובבית המלון דן בירושלים, הסמוך לבית החולים הדסה הר הצופים.

היום (שלישי), בביקורו של שר הביטחון נפתלי בנט, נחשפה מלונית ההבראה הראשונה שכבר הוקמה, בתל אביב, ומתברר כי צוות המלון הכין עבור החולים שטח סטרילי ומבודד; הם ישוכנו בקומה נפרדת וישתמשו במעליות ייעודיות.

באחד החדרים במלון נבנתה מחיצה, דרכה יוכלו הנשאים ליצור קשר עם צוות המלון, באמצעות טלפון חלון קטן. כמו כן הוכן עבורם חדר שהייה מותאם, עם משחקי חברה, בו הם יוכלו להעביר את הזמן.

כאמור שר הביטחון, העומד מאחורי המיזם, ביקר במקום עם צוותי פיקוד העורף, משרד הבריאות, משרד הביטחון, משטרת ישראל ורשות החירום הלאומית (רח"ל), קיבל סקירה על ההיערכות הלוגיסטית לקראת קבלת הנשאים בהמשך היום.

נאומו של שר הביטחון במלונית

בהצהרה שמסר לאחר מכן לתקשורת, אמר בנט: "בעוד ארבע שעות ככל הנראה יגיע החולה הראשון למלונית הראשונה - מלונית הבראה. אני מבקש מכלי התקשורת לקרוא לזה מלונית הבראה ולא מלון קורונה".

"כשמצבו של חולה יחמיר, נוכל מיד לטפל והוא לא יגסוס או ימות בבית, זה מגן על שאר הציבור. יש לנו מטרה ענקית שכמה שיותר נשאים יגיעו לכאן. המלוניות האלה יהיו אי של נעימות, רוגע ובית לנשאי הקורונה הקלים בחודשים הקרובים".

"נטלנו על עצמנו את המשימה בשבת ועכשיו, יום שלישי בצהריים, אנחנו מבצעים. העסק עובד ומנוהל טוב. אני אומר עכשיו לציבור: נצלח את האירוע ביחד. אנחנו באירוע חסר תקדים במאה השנים האחרונות. המטרה הגדולה היא לאתר את הנשאים ולבודד אותם מהאוכלוסייה".

"תמונת המצב כרגע היא, שברמה עובדתית אנחנו חווים כבר גידול אקספוננציאלי בישראל - לפני שבועיים עמדנו על קצב יומי של 3 נשאים ביום, שבוע אחר כך 10 ביום, ושבוע אחרי, עכשיו, אנחנו על 50 ביום. כלומר, כל שבוע אנחנו מכפילים פי 4".

"אנחנו עכשיו לא יודעים מה צופן החודש הקרוב. המטרה הלאומית היא לדכא את הזינוק כדי שלא נגיע למצב איטלקי שבתי החולים קורסים תחת העומס, שרופא בבית חולים צריך לבחור מי לחיים ומי למוות, האם הסבא או האבא. אנו לא רוצים להגיע למצב הזה. אנחנו רוצים שלאורך כל המשבר בתי החולים יוכלו לקלוט את כל החולים ולתת טיפול אופטימלי".

(צילום: דובר צה"ל)

"יש ארבע דרכי פעולה:

1. התנהגות הציבור - שטיפת עדיים, ריחוק של 2 מטר וכו'.

2. החלטות המאקרו של ממשלת ישראל - דילול הפעילות החברתית בישראל, כן פגיעה ממשית וכואבת בכלכלה, אבל אין ברירה. 3. חידוש: מבצע סבתא. מגנים על סבתא. יש המון דברים שצריך לעשות אבל המידע המצטבר בעולם מלמד בצורה מובהקת שהחיבור הקטלני ביותר הוא בין סבא לנכד שלו, בין מבוגר לצעיר. זה הדבר הכי מסוכן. נקודת התורפה המסוכנת מכולם זה כשסבא פוגש את הבן שלו. האחריות של כולנו זה לחבק ולעטוף את סבא וסבתא באהבה, בטלפונים, במזון, אבל - לא מתקרבים אליהם. אם נתקרב, אנחנו מסכנים את חייהם באופן ממשי. סביר מאוד שבחדר הזה כרגע יש מישהו שהוא נשא קורונה. מהמידע העולמי מסתבר שיש המון צעירים שנושאים את הנגיף והם לא יודעים כת זה. הם יעברו את ה-5 שבועות ואז יהיו חסינים.

מי שצופה בי עכשיו - יש ביניכם כרגע אנשים שנושאים את הנגיף וזה בסדר, אתם לא יודעים ולא תדעו. אחוזי התמותה בקרב צעירים נמוכים מאוד. אני אומר בזהירות על בסיס המידע שמגיע מכל העולם. אחוזי התמותה בקרב נשאים מבוגרים גבוהים מאוד. בקרב בני 80 ומעלה זה 1 מ-5. 1 מ-5 סבים וסבתות יידבקו בנגיף כי הנכד חיבק אותם, עלולים למות. המשימה הלאומית והקריטית היא לעטוף באהבה, אבל מרחוק. תשמרו על סבא וסבתא. אתם פצצה מתקתקת עבורם.

4. להגדיל את היקף הבדיקות ומי שיודעים שהוא נשא לבודד אותו, להרחיק אותו כדי שלא ידביק אחרים. המלוניות האלה יהיו מאוד נעימות, החוויה תהיה חיובית. הגדרתי למפקד פיקוד העורף 2 משימות עיקריות במלוניות: שיהיה בידוד אמיתי, ושתהיה חוויה מאוד נעימה".

"כל אורחי המלונית, שהם נשאי קורונה קלים, לא יכולים להדביק אחד את השני עוד פעם. הם בהחלט יכולים לקיים פעילות חברתית ואני מעריך שיהיו כאן דברים מעניינים. אני מצפה מהאורחים לגלות ערבות הדדית מכיוון שלא נרצה לשלוח צוותים לגעת באורחים אז אני מצפה לתרומה שלהם".

"יש 3 אופציות לאדם שהתגלה כנשא:

• אם הוא חולה קשה - בית חולים.

• אם חולה קל - האופציה המועדפת היא לבוא למלונית.

• אם יש נסיבות אישיות שלא מאפשרות הגעה - יהיה אשפוז ביתי. הבעיה באשפוז ביתי היא שאתה מדביק את כל המשפחה. הסיבה שאני מתנגד ככל האפשר לאשפוז ביתי היא שזה לא ריאלי, להיות ריאלי בחדר 5 שבועות זה בלתי אפשרי. זה סיוט לוגיסטי, קשה לעקוב אחרי האנשים, ופתאום יכולה להיות החמרה של שעות לדלקת ריאות מסוכנת ועדיף להיות ליד צוות רפואי".

"המלונית שנפתחת היום התכולה הבסיסית שלה זה 500 אורחים, היא תתרחב עד 1,800 אורחים וככה יהיה בכל המקומות. נפתח עוד ועוד מלוניות ככל שנידרש, תמיד נהיה צעד לפני. נסתכל תמיד צעד אחד קדימה ונקדים את הקורונה", סיים שר הביטחון בנט.

דובר צה"ל מסר כי "בהנחיית שר הביטחון, פיקוד העורף ומשרד הביטחון פתחו היום (ג׳) את המלונית הראשונה המיועדת לקליטת חולי קורונה במצב קל. המלונית נפתחה במלון דן פנורמה בתל אביב בניהול ובפיקוד קצין בכיר במילואים שיפעל תחת מחוזות פיקוד העורף.בהמשך השבוע צפויה להיפתח מלונית נוספת במלון דן בירושלים.

"הבוקר הגיע למלון ציוד לוגיסטי-רפואי לשימוש הצוות הרפואי והשוהים במתקן. במלונית הוקם חמ"ל מופרד שיתאם בין שירותי הרפואה וצוותי המעקב הרפואיים, צוות ניהול המלונית ומשטרת ישראל שתפקידה לאכוף את הכניסה למקום.

קליטת החולים תעשה בתיאום ובהפניה כתובה של קופות החולים. לא תתאפשר כניסה שלא תואמה מראש. הטיפול הרפואי באחריות משרד הבריאות וקופות החולים. מערך הלוגיסטיקה והרפואה של פיקוד העורף סייע בהכנת המלונות לקליטת אורחים.

"בשלב הראשון יקלטו במלונית 20 חולים ובהמשך תורחב הכמות בהתאם לצורך ולמסגרת האפשרית".

(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר