'כיכר השבת' מגיש

להתפלל ביחידות, בבנין או בבית הכנסת? אלו פסקי הרבנים

המשך התפרצות נגיף הקורונה ונעת את התפילה במנין; אך הרבנים, מתברר, חלוקים בדעתם באשר לאופן התפילה הראוי • 'כיכר השבת' מגיש: כל דעות הרבנים בענין חשוב זה (יהדות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תפילה בכותל בהתאם להנחיות הבריאותיות, השבוע (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת. עיצוב וגרפיקה: דבורה נוסבכר)

כלל רבני ישראל, מהעדות והחוגים השונים, קוראים בימים אלו לקהילותיהם ולציבור לציית להוראות משרד הבריאות, ולהקפיד על איסור תפילה של יותר מעשרה בני אדם במקום אחד, מחשש להמשך התפשטות נגיף הקורונה. גם בתפילה המצומצמת הזו, אין למבוגרים, ילדים ונשים להשתתף - סבורים כולם.

אלא שמעבר לכך, ישנם הבדלים בין פסקי ההלכה הרבים המתפרסמים; מ'החמרה' - איסור מוחלט על הגעה לבתי הכנסת והוראה להתפלל ביחידות בתוך הבית - ועד היתר להגיע לבתי הכנסת, ולהתפלל בהם במנין מצומצם.

כך, לדוגמה, פסק ההלכה של חבר מועצת חכמי התורה וראש בית המדרש 'יחווה דעת', הגר"ד יוסף, שכלל הוראה לסגור את כל בתי הכנסת, כדי שלא תהיה שום אפשרות להתפלל בהם. ומה יעשו כולם? יתפללו ביחידות בביתם, סבור הרב.

שאר רבני ישראל, רובם ככולם, פסקו כי יש להתפלל במניינים בני עשרה איש בלבד, שייערכו בבנייני מגורים - אם בבתי הכנסת הגבלת מספר המשתתפים תהיה בלתי אפשרית.

הגר"א וייס: 'תפילה בבית במנין, הכי גרועה' (ללא קרדיט)

מעניין היה לגלות, כי דווקא הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית ודמות מוערכת בקרב חוגים רבים, ביקר בחריפות את הקריאה של חלק מעמיתיו להימנע מלבוא לתפילה במנין. "איננו צריכים להחמיר יותר מהוראות משרד הבריאות דווקא כאשר הדבר נוגע לענייני קודש", הסביר.

לפניכם החלטותיהם של רבני ישראל, אלו מהם שפרסמו את דברם, אותם ריכז 'כיכר השבת' במטרה להקל על ציבור שומרי המצוות בגיבוש התנהגותו כבר בשבת הקרובה.

יצוין, כי מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי ונשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן, לא פרסמו באופן מסודר התייחסות הלכתית לסוגיה מורכבת זו, וראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין סמך ידו על מכתבם של רבני העיר מודיעין עילית, בו נפסק כי תפילות שחרית ומנחה ייערכו במניינים קטנים בבתי הכנסת ותפילת ערבית בבנייני המגורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר