ה"פסק" החדש

"מותר להשתמש בתוכנת 'זום' - בליל הסדר"

מספר רבני ערים ויישובים פרסמו "פסק הלכה", הקובע כי ניתן לעשות שימוש בתוכנת ZOOM במהלך ליל הסדר, כדי לשמור על הריחוק הנדרש תוך עריכה משותפת של החג (מעניין, ארץ)

תוכנת ZOOM (צילום: שאטרסטוק)

מספר רבני ערים ויישובים מהעדה המרוקאית פרסמו אמש (שלישי) "פסק הלכה", הקובע כי ניתן לעשות שימוש בתוכנת ZOOM במהלך ליל הסדר, כדי לשמור על הריחוק הנדרש מבני המשפחה לפי תקנות משרד הבריאות, אך תוך עריכת משותפת של ליל הסדר.

על "הפסק" חתומים הרבנים הבאים: הרב אליהו אברז'ל ראב"ד ירושלים; הרב שלמה בן חמו רב העיר קריית גת; הרב יהודה שלוש רב שכונות מזרח נתניה; הרב משה אלחרר רב העיר שלומי; הרב דוד זנו רב מושה שלווה; הרב רפאל דלויה רב בי"כ אוהל יצחק; הרב אהרון כהן רב היישוב יקיר; הרב דניאל בוסקילה ראש המרכז החינוכי הספרדי; הרב אייל ורד ר"מ במכון מאיר; הרב יוסף בן חמו רב בי"כ שבת אחים; הרב ד"ר דורון דנינו בית מועצת יח"ד; הרב יונתן סרור רב בי"כ תולדות יצחק; הרב משה סויסה מחבר ספרי עטרת אבות; הרב דוד לנקרי, רבי בי"כ שמ"ש ומגן.

בתשובתם באשר לשימוש בתוכנת ZOOM, המשמשת לעריכת שיחות וידאו בין אנשים, מסבירים הרבנים כי ישנן שלוש בעיות מרכזיות: א. הפעלת המכשיר ביום טוב; ב. עובדין דחול; ג. חשש שיבואו להשתמש בהיתר בזה בימים טובים שלא לצורך זה.

לאחר מכן מפרקים הרבנים את הבעיות ומציינים כי באשר להדלקת חשמל ביום טוב, ידוע, לדבריהם, כי רוב חכמי ישראל הספרדים וחכמי צפון אפריקה התירו זאת, בעוד הרבה מחכמי אשכנזי אסרו זאת מדרבנן, אך במקרה הזה אין צורך להפעיל את המכשיר כי הוא מופעל בערב חג. ובאשר לחשש שמא יכבה וידליק אותו - "נראה דאפשר לסמוך על המתירים לכתחילה", הם כותבים.

באשר לעובדין דחול, הם כותבים כי "נראה שאפשר להקל לצורך מצווה". באשר לחשש השלישי, הם כותבים כי "ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חירום בלבד".

שו"ת 'קורונה' עם הגאון הרב אופיר מלכה

"מה גם שחג הפסח הוא חג מיוחד", הם מסבירים, "ובפרט ליל ההגדה שכולם רואים בו אירוע מיוחד שהוא ברית בין ה' לישראל. עוד נראה, שרבים מבני ישראל הצעירים, אילולי הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר, ורק הקשר עם הסבא יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה. ובדור זה חשוב מאוד ענין השבת לב הבנים אל אבותם.

"זאת ועוד, ענין נוסף יש בזה, והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת לה מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם, ולמנוע מהם דכאון ורפיון נפשי, אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים".

סוף דבר, הם כותבים: "על כל נראה לנו להתיר, תוך הדגשה שזה רק למצב חרום, ורק לצורך ליל הסדר תש"פ ולמי שזקוק לזה".

יצוין כי בשמם של לפחות שניים מהרבנים החתומים על ה"פסק" נמסר כי הם מסירים את ידיהם ממנו, אחד מהם טען שכוונתו היתה למקרי קיצון ביותר על גבול פיקוח נפש, כאשר לדבריו עניין זה נבדק הלכתית בפורום סגור ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור. רב אחר טען כי הפסק הוא רציני ואמיתי אך היה צריך לצרף אליו פוסקים וגדולי דור, ומאחר והודלף לתקשורת ללא ידיעתו הוא מסיר את ידיו ממנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר