בגלל הנגיף • "תחושה של מחנק"

הורים לבנות בסמינרים: "אם שכר הלימוד לא יבוטל - נרעב"

המצוקה הכלכלית המחריפה, בהשפעת נגיף הקורונה, ממשיכה לתת את אותותיה במשפחות חרדיות, וכעת מספרים הורים לבנות בסמינרים, בשיחה ל'כיכר', על דרישותיהם ממנהלי מוסדות חינוך (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

המשבר הכלכלי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה הולך ומחריף, עם הוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת (חופש ללא תשלום) על ידי מעסיקיהם, והורים לבנות חרדיות מתארים ל'כיכר השבת' כי הם חשים מועקה ותחושת מחנק בשל תשלומי שכר הלימוד שלהם למוסדות החינוך, אותם הם ממשיכים לשלם למרות הקושי הכלכלי הגובר בביתם.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה, כי לא רק הורים לתלמידי ישיבות קורסים תחת הנטל של שכר הלימוד, כפי שכבר סוקר בהרחבה; לאחר פרסום הידיעה, מספר הורים לבנות סמינר פנו והביעו את כאבם וחששם שהמשך תשלום שכר הלימוד לבנותיהם עלול להביא לקריסתם המהירה.

מבדיקת המערכת עולה, כי הורה לבת בסמינר משלם לפחות 1,000 שקלים בחודש, כאשר סכום זה משתנה בהתאם למסלולי הלימוד בהם בחרה הילדה להשתלב, והוא אף מגיע לעתים קרובות עד אלפיים שקלים מדי חודש.

ח., אם לילדה באחד הסמינרים המוכרים בעיר ירושלים, מספרת בשיחה ל'כיכר השבת' כי מלבד שני ילדיה הלומדים בישיבות, שעבור כל אחד מהם היא משלמת כ-1,200 שקל, שלוש מבנותיה לומדות בסמינר הגובה על כל ילדה סכום של 1,300 שקל בחודש.

"רק על שכר לימוד לסמינרים ולישיבות אני מוציאה 8,000 שקל בחודש! ואם לא תהיה התחשבות מיידית במצב שלי, אני ומשפחתי נרעב ללחם", היא אומרת לנו בכאב.

האם ממשיכה ומוסיפה נתון חשוב אחר: "כעת, שכל הילדים בבית, צריך לקחת עוד דבר בחשבון, והוא שהוצאות המחיה גדולות. בשורה התחתונה, אנחנו מצפים שמנהלי הסמינרים יבואו לקראתנו".

'קבלת עול מלכות שמים' בכנס של בנות סמינרים. ארכיון (צילום: חיים גולדברג)

וכעת לעובדה משמעותית מאוד: הסמינרים ובתי הספר הכפופים למשרד החינוך מקבלים מהמדינה מימון של 70% עבור שכר המורות ואנשי הצוות. בשל כך, היינו אמורים לראות את מנהלי הסמינרים גוררים את שכר הלימוד של ההורים הקורסים כלפי מטה, כמצופה במצב משבר עולמי כה קשה.

אלא שאחד מהמנהלים אומר ל'כיכר השבת': "אני מבין את טענת ההורים, אבל סמינר - בניגוד לישיבות - אינו מתוקצב מתרומות. רק ממשרד החינוך ושכר הלימוד של ההורים. כך שאי-תשלום שכר הלימוד, עלול בכל זאת לפגוע בשכרן של המורות - הממשיכות גם בימים אלו לימוד בדרכים שונות".

השאלות שנותרו פתוחות, הן: מה מצדיק שכר לימוד גבוה כל כך בעת משבר? מה הדרכים להתמודד עמו? האם גם משפחה חרדית ברוכת ילדים, שהוריה כעת ללא הכנסות כלל ואינם יכולים להרשות לעצמם לשלם כאלו סכומים, תזכה להתחשבות ממי שאמור לבוא לקראתם בימים אלו?

'כיכר השבת' ימשיך לעקוב ולסקר את ההתפתחות בנושא כאוב ומעיק זה, החשוב לרבים כל כך בציבור החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר