עיר חולה, בהקפאה

מרכז העצבים החרדי שהפך למדגרת ה'קורונה' של ישראל

עיר התורה והחסידות, בני ברק, המוכה עם נגיף ה'קורונה', עדיין לא נכנסה לסגר מוחלט, אך הפכה לעיר בהקפאה - בערב חג הפסח. "כיכר השבת" עם תמונת המצב העגומה מבירת הקורונה (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
רחוב רבי עקיבא, השומם (צילום: באדיבות המצלם)

עיר בהקפאה: עיר התורה והחסידות, העיר בני ברק, המוכה בימים האחרונים עם נגיף ה'קורונה', עדיין לא נכנסה לסגר מוחלט, אך מספר החולים והנדבקים ממשיך לעלות, ונראה שהמדינה והעירייה לא מצליחים להשתלט על התפשטות הנגיף.

ביממה האחרונה התווספו למניין החולים 167 איש ובכך עלה מניין החולים ל-900, ומספרם עולה כל הזמן.

ליל חמישי, תחנת האוטובוסים בגן וורשא, הצומת הכי חיה וסוערת בריכוזים החרדים בשעת ערב מוקדמת של ערב פסח, אבל אז אתה מגלה שהיא נטושה לחלוטין פרט לכמה אנשים מתוך "הפלג הירושלמי" שבאו להשמיע את קולם נגד ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות.

התחבורה, החנויות, בתי הכנסת, הישיבות - הכל נעול, הכל שומם.

הפגת 'הפלג', אמש (באדיבות המצלם)

את אפרת, תושבת העיר אנחנו פוגשים על יד חנות "יש" ברחוב השומר. היא משתפת את 'כיכר השבת' בחוויותיה: "אני יכולה להבין שהעירייה לא התכוננה לזה, ושעכשיו היא פשוט צריכה לעשות מה שהיא צריכה לעשות, אבל היא השאירה אותנו להתמודד עם בלגן עצום וללא יכולת התארגנות מינימלית לחג פסח שיבוא בעוד פחות משבוע".

בזמן שאנחנו מדברים, הכריזה של המשטרה נשמעת היטב ברחובות העיר. הציבור נקרא להישמע להנחיות משרד הבריאות ולא להסתובב ברחובות. כוחות משטרה גדולים פרוסים בכל פינה ומזהירים תושבים לא להסתובב ללא צורך.

בני ברק, אתמול (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

מחסומים זמניים הוקמו בחלק מרחבי העיר שהפכה לחבית קורונה הגדולה בישראל. השוטרים במסכות מתקשים להחליט אם לצעוק פקודות ולהבהיל את התושבים המבוהלים בלאו הכי, או להמשיך להתנהג בגל שקט תוך פינוי רגוע.

מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, פרופ' רן סער, העריך היום (חמישי) הערכה מפחידה, כי למעלה משליש מאוכלוסייתה של בני ברק חלו בנגיף הקורונה, עד כה. בדיון בוועדת הקורונה בכנסת אמר סער, "מכבי מטפלת במחצית מתושבי בני ברק ולפי אינדיקציות שונות כ-38% מתושבי בני ברק חולים, שזה 75 אלף איש. אני קורא מפה לכל הגורמים האחראיים להציב משטרה שם לקראת ערב הפסח. אחרת המצב שם ילך ויורע".

ההערכה של פרופ' רן סער (צילום: ערוץ כנסת)

לדבריו, "בני ברק היא עיר עם אחוז אוכלוסייה מבוגרת, נמצא את עצמנו עם הרבה מאוד מתים בבני ברק אם לא ניערך".

תושב העיר שפוגש בנו בסמוך למחסום המשטרתי שהוקם, משתף את תחושתו: "בני ברק השוקקת, הסמל לעיר התורה והחסידות, מרכז העצבים החרדי בערב חג, נמצאת במשבר שכנראה כבר שנים לא ידעה כמוהו. בעקבות התפרצות הקורונה בעולם נראה שמדינת ישראל יודעת איך לפעול ואיך לנהוג, אך בתוך ישראל ישנה את בני ברק שהפכה לקטסטרופה אחת גדולה שיצאה משליטה".

לדבריו, "תמיד אפשר להפנות אצבע מאשימה למשרד הבריאות ולגורמים ממשלתיים. אבל יש לי תחושה שהייתה כאן שאננות מוגזמות של העירייה שלא התעוררה לטפל במשבר בזמן".

בני ברק, אתמול (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
תור בבני ברק, אמש (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

התמונה נראית כאילו נלקחה מסרט אפוקליפטי: שעת ערב ברחובותיה של עיר בירה חרדית. כל החנויות סגורות, אין נפש חיה ברחובות ומסביב שוטרים, אנשי צבא ומחסומים. וכל זה - בערב חג, שהקניות בו מגיעות לשיא, בכל שנה.

הערכה מפחידה שעלולה חלילה להתממש ,אם ההנהגה לא תתעשת, השמיע לאחרונה פרופסור גבי ברבש מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר שאמר כי "בערב פסח יהיו בארץ 10,000 חולים מאומתים - 3,000 מתוכם בבני ברק".

"הבעיה בבני ברק דרמטית", הסביר פרופ' ברבש, "גם באלעד ובמודיעין עילית קצב ההכפלה מהיר מאוד, אבל שם מספר החולים עדיין קטן. לכן, אם יינקטו שם הצעדים הנכונים, אפשר עוד לעצור את ההתפרצות. אם לא - הן יהיו כמו בני ברק".

תפילה ברחוב, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין התייחס מהבידוד שבו הוא שוהה לאפשרות של סגר על העיר וטען כי "אי אפשר לבנות כלא חדש, המציאות לא תאפשר זאת. התושבים לא יעמדו בזה וההמלצה רק תיצור אפקט הפוך. אסור להפוך את בני ברק לגטו, הסגר לא ירפא את המחלה".

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי הקטסטרופה הגדולה מתרחשת דווקא בתחום הבדיקות. תופעה שקשורה לכל הארץ, אך בבני ברק תוצאותיה עלולות להיות קשות בשל הצפיפות הגבוהה ומשפחות ברוכות ילדים ברוב הבתים.

ראשית, לא בודקים כל אחד, חייבים סלקציות ולכן חולים במצב סיכון גבוה קודמים. אם יש לך חום, אסור לך ללכת לבית החולים או לרופא. אתה חייב להתקשר למד"א ולמשרד הבריאות, שואלים אותך שאלות על פי הפרוטוקולים, ואם יש אינדיקציה סימפטומטית משמעותית, מד"א נשלחים אליך הביתה, ובמקרה הנדיר והטוב אתה מקבל תשובה תוך יממה, במקרה הגרוע התשובה תגיעה לאחר ארבעה ימים. עד אז יידבקו עוד רבים מסביבתך הקרובה.

אז נכון, הסגר בבני ברק כבר כמעט כמו כלא, אבל ככה זה. אם תצא החוצה, גם אם אתה מרגיש בריא, אתה יכול להדביק אחרים או להידבק בעצמך.

פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

רופאה בכירה המקבלת בימים אלו חולי קורונה רבים מהעיר בני ברק בבית חולים בגוש דן מפנה אצבע מאשימה גם לרשויות האכיפה ואומרת כי "אין אכיפה מספקת, כשאני אומרת למטופל שהוא חייב להתפנות והוא עונה לי: 'לא! מה תעשי לי?', הייתי רוצה שרשויות האכיפה יהיו פעילות, יגבו אותנו ויפנו את מי שצריך. גם לאזרחים אין אמירות מספיק ברורות של הרבנים ובנוסף, העירייה פרקה מאהל בדיקות בשל העדר אישור".

עוד היא אומרת: "אני לא קונה את טיעון העדר החשיפה של חרדים לאמצעי תקשורת מתקדמים ולמדיה. אני חיה את העיר שבה לכל לוויה והפגנה מתארגנים המונים בשעה-שעתיים. התחושה שלנו היא שבציבור החרדי קיים אלמנט של חוסר פחד מהמחלה. משהו בהסברה שם כשל באופן מהותי ועמוק".

לדבריה, "אין הפנמה של הסכנה למבוגרים ולשבריריים. מי שמרגיש טוב, חש שניצח. זו תחושה מתעתעת ומסוכנת. אי אפשר לוותר על העיר הזאת. אנחנו מטפלים במסירות במקרים קורעי לב, בכל שיחה כמעט מתגלות משפחות שלמות שנדבקו, בניינים שלמים, ישיבות. הצוותים קטנים, ההנחיות מבלבלות וסותרות. אנחנו נלחמים בכדי להציל את מה שאפשר אבל מרגישים לבד, חסרי תמיכה, אנחנו עושים את המקסימום אבל התחושות קשות".

תור בבני ברק, אמש (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

גודי סילמן ראש לשכת ראש עיריית בני ברק טוען בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "ריבוי המאושפזים בציבור החרדי נובע מדפוס החיים שלנו. אנשים חיים בצפיפות בבתים, נפגשים בתפילות בבתי כנסת, חיים בצורה צפופה שמכפילה את הסיכון בשל אורח חיים מאוד קהילתי.

"אותו מיעוט שלא נשמע להוראות לא מבין שמלבד זה שהוא מסכן את עצמו אין לו את הזכות להזיק לי או לאחרים מי נתן להם את הרשות לשחק בחיים של אחרים" באשר לטענות כי העירייה הייתה שאננה והתעוררה מאוחר מסביר סילמן, כי "עיריית בני ברק והעומד בראשה עשו הכל מהרגע הראשון על פי הנחיות משרד הבריאות והוראות הרבנים. היה כשל הסברתי חמור של גורמי הממשל שנכנסו למעוזים החרדים באיחור רב".

סילמן מוסיף עוד כי "שמירת הכללים של ציבור התושבים וההישארות בבתים בשבוע האחרון לצד הוצאת החולים למלוניות ובתי ההארחה הייעודים, תביא בסופו של דבר, להערכת גורמי המקצוע, להקטנת התופעה והתגברות עליה בסייעתא דשמיא".

פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס ואחראי כיום על ההסברה בעירית בני ברק במשבר הקורונה אמר: "מי שהתברר לו שהוא חולה אנחנו מבקשים שיצור קשר עם מגן דוד אדום או עם מוקד העירוני של העירייה 106. בנוסף מי שבעיר לא מרגיש טוב, חום או שיעול יבש. אנחנו רוצים שאנשים האלה יבדקו באמצעות טלפון לקופות החולים או מד"א או 106. ברחוב הלח"י יש מתחם בדיקות לכל תושבי ב"ב. לא להישאר בבית שלא מרגישים טוב לכו להיבדק.

"מי שמרגיש טוב זה לא אומר שאתה יכול לצאת מהבית תעשה הכל בבית. אפשר רק לעשות קנייה בסופר ולחזור. מי שלא יכול לבצע קנייה לבד שיתקשר ל106 ויעשו קניות בשבילו. יש מסכות וכפפות במרכזי העיר כדי לשים כפפות ולחטאות את הידיים".

בני ברק, אתמול (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
תפילה ברחוב, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
תפילה ברחוב, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
פינוי בית כנסת, בבני ברק (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר