כיכר גלובל • פרומו

זוכה פרס נובל מכריז: 'חרדים מחזיקים אותנו' • צפו

זוכה הפרס היוקרתי - 'פרס נובל', פרופ' ישראל אומן, מתראיין ל'כיכר גלובל', ומדבר על; למה מדינת ישראל לא כובשת, על הציבור החרדי ועל הגרי"ש אלישיב • צפו בפרומו מתוך הראיון המלא שיעלה היום בערב (TV)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ד בניסן תש"פ | 08.04.20
(צילום: כיכר השבת)

פרופ' ישראל אומן, נחשב לאחד הפרופסורים המוערכים ביותר במדינת ישראל ונזקפת לזכותו, הכבוד העצום שהביא למדינת ישראל עם זכייתו בפרס היוקרתי ביותר - פרס נובל.

לקראת חג הפסח הבעל"ט, נעתר הפרופ', להעניק ראיון חד יחיד ומיוחד לגולשי 'כיכר השבת', בו הוא נפתח ומספר על חייו האישים, על ההצלחה הגדולה שלו, על אהבת התורה שבוערת בו ולמה הוא חושב שהחרדים מחזיקים את עם ישראל.

הראיון נערך במסגרת 'כיכר גלובל', בהנחייתו של הרב בנימין גולדשמידט, במשרדו של הפרופ' באוניברסיטה העברית בגבעת רם שבירושלים.

הראיון החגיגי יתפרסם בעזרת ה', היום - יום ראשון בערב. לצפייה בראיון המלא לחצו כאן.

פרופ' אוומן בן ה-89, נולד בגרמניה שלפני המלחמה, ומשפחתו הצליחה להימלט רגע לפני השואה לארה"ב, שם התחנך בחינוך דתי וחרדי - ברוח התקופה.

בגיל 25, באמצע התואר שלו במתמטיקה והמחקר שלו על תורת המשחקים, הוא התחתן עם רעייתו אסתר, בתו של ד"ר שלזינגר - המנהל של בית החולים 'שערי צדק', עלה לארץ ישראל וקבע את מושבו בשכונת רחביה הירושלמית.

מלבד היותו יהודי ירא שמים, פרופ' אומן מוכר ומוערך בחוגי האקדמיה בכלל ובאוניברסיטה העברית בפרט, אך את פרסומו העיקרי קיבל בשנת 2005, עת זכה בפרס נובל יחד עם פרופ' תומאס שלינג האמריקאי.

רבים יודעים לדקלם, כי הוא זכה בפרס על תורת המשחקים, אך לא מבינים מה זה אומר בכלל. בראיון מסביר פרופ' אומן בצורה מרתקת מה זה אומר ואיך זה נוגע לחיים שלנו, שבשל כך הוא קיבל את הפרס היוקרתי ביותר בעולם, וזכה לקדש שם שמיים.

למרות היותו בכיר בחונטה הבכירה של המעוז השמאלני באוני' העברית, אומן מציג דעות ניציות וימניות למדי, שבוודאי לא מקובלות בחוגים שלו, אך הוא אומר זאת ללא חשש וללא מורא. לטענתו, ישראל היא בכלל לא ישות כובשת.

לטענתו: "ברגע שאתה אומר השטחים הם חלק ממדינת ישראל או חלק מהשטחים ,כן, אם אתה מחיל את החוק הישראלי על השטחים האלה, אז זה, זה אומר זה שייך לנו. זה לא כיבוש!".

הפרופ' גם מסביר למה הדעות האמוניות החזקות שיש לו לא סותרות את היותו אדם רציונלי ומחושב ואיך זה מסתדר עם התואר שעשה במתמטיקה.

אומן גם מפתיע במהלך הראיון ואומר, שלמרות שהאידאולוגיה שלו זה "שחייב אדם ללמד את בנו אומנות", ולכן חייבים ללמוד לימודי חול, הוא מאמין שלמרות שהציבור החרדי לא לומד את הלימודים הללו - הוא מחזיק את עם ישראל. עוד הוא מספר על הקשר החם שהיה לו עם מרן הגרי"ש אלישיב והשאלות שהוא שאל אותו.

עוד הוא מספר על אהבתו העצומה ללימוד התורה, ואומר; "יש לי כשמונה עד עשר שעות בשבוע של לימוד תורה. אני לומד עם אשתי, למדנו הרבה שנים חומש רש"י. ויש לי חברותא עם נכדה אנחנו לומדים 'הכונס' בבבא קמא ולמדנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר