תחקיר 'כיכר השבת'

האשמות והסבר: מדוע קווי הלימוד של המוסדות קורסים?

ילדים רבים מחייגים לקווי התוכן של מוסדות החינוך במטרה ללמוד את החומר הלימודי אותו עליהם להספיק, אך תלונות רבות מלמדות כי הקווים מתנתקים כל הזמן • מדוע? 'כיכר' בדק ומצא (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

בעקבות הנגיף המתפשט, הילדים בחינוך החרדי נאלצים ללמוד דרך קווי התוכן של תלמודי התורה או בתי הספר, ולא כמו בשאר מוסדות החינוך על ידי צפייה בשיעור מקוון.

אלא שמתלונות רבות שהגיעו לידינו עולה כי אותם הקווים חווים קריסות והלימודים משתבשים. 'כיכר השבת', יצא לבדוק מי אשם בכך, למה זה קורה, ומה ניתן לעשות כדי למנוע את התקלות.

הבעיה העיקרית, היא כמובן העומס האדיר שיש על הקווים בימים אלו. אך את זה ניתן לפתור על ידי פתרון טכני פשוט, באמצעות הוספת שרתים וכו'.

אך לפי תחקיר 'כיכר השבת', הבעיה לא נעוצה שם. לפי טענות של בכירים העוסקים בתחום ומעורים בפרטים, התקלות נוצרות שוב ושוב, ככל הנראה, רק בשל תאוות הכסף של כמה וכמה גורמים.

בדרך כלל, הדיל במסגרתו מרוויחים מפעילי הקווים עובד כך: ספקיות התקשורת משלמות, על פי חוק משרד התקשורת, דמי קישוריות אחת לשניה, עבור כל דקת שיחה שמבצעים לקו של הרשת המתחרה.

לדוגמה: אם חייגתם מהסלולרי שלכם לטלפון קווי, חברת הסלולר תשלם בתמורה לחברה הקווית, וכך גם אם חייגתם לדוגמה מחברה סלולרית אחת לאחרת.

בימים כתיקונם, החברות לא מפסידות כסף על דמי הקישורית, כי בדרך כלל אצל רוב אזרחי מדינת ישראל, יש איזון בין השיחות נכנסות ליוצאות, ולכן חברה איקס, שמוציאה מהכיס דמי קישורית לחברה המתחרה, תקבל את דמי הקישורית בחזרה ממנוי אחר שביצע שיחה.

יוסי גרז, מנהל חיידר בירושלים, מדבר באולפן 'כיכר' - לפני כחודש וחצי

הבעיה מתחילה, כאשר יש קו שמקבל רק שיחות נכנסות - כדוגמת קווי התוכן של מוסדות הלימוד החרדיים - בהם אין זום ומשתמשים רק בקווי הטלפון.

במקרה כזה, חברות התקשורת רק מפסידות, ורק הספק המקבל את השיחות הוא המרוויח.

הבעיה הינה ייחודית לציבור החרדי בשל חוסר השימוש באינטרנט והוצאת שיחות רבות לקווים משפחתיים, קווים של החסידות וקווי נייעס, נוסף לכל העומס כעת בימי הקורונה התווספו גם השיחות למוסדות הלימודים.

לטענת גורמים המכירים את התחום, לספקי התקשורת יש מנגנוני הגנה. כלומר, מנגנון המזהה כמות גדולה של שיחות שיוצאות למספר מסויים - ואז הם רואים שהם צריכים לשלם עליו הרבה כסף והם רק מפסידים עליו. לכן, הם מעדיפים להגביל את התנועה לקו הזה.

כתוצאה מכך, הילד בחיידר שרוצה לשבת ולשמוע שיעור מהמלמד, חווה ניתוקים או קשיים רבים בשמיעת השיעור ויצא שכרו בהפסדו.

בכיר בחברות התקשורת אומר ל'כיכר השבת': "הבעיה פה שמשרד התקשורת לא מאפשר לספקי התקשורת עבור הנזק הזה, כסף עבור הלקוח - גם לא בהצהרה מראש, מה שגורם להפסדים כספיים רבים לחברות - שלא באשמתן".

"אנחנו היינו שמחים מאוד שמשרד התקשורת היה מבטל את דמי הקישוריות בכלל - כפי שנהוג בהרבה מדינות מערביות מתקדמות - וזה היה פותר את הבעיה".

בשיחות עם כמה גורמים בכירים בחברות התקשורת, הם מודים, כי "ישנם שני פתרונות לדבר הזה. פתרון ראשון, שהתלמידים ומוסד הלימודים יהיו אצל אותו ספק תקשורת - מה שיקרה, זה שהספק לא יצטרך לשלם לספק אחר והוא לא יהיה מופסד על הקו הזה".

"פתרון שני, שלא יהיו דמי קישוריות על קווי התוכן - זה קריאה לחברי הכנסת החרדיים, לפעול במשרד התקשורת, שלא יהיו על קוויים חינוכיים דמי קישוריות ואז הבעיה תפטר".

תלמיד אחד, מתוך משפחה של שבע נפשות, שרוצה להקשיב לשעתיים שיעורים ביום זה יוצא שהוא צריך 3360 דקות, זה אומר שהספקית תקשורת צריכה להעביר עבור הילד כ-33.6 שקל על השיחות הללו - ואם זה קו נייד אז הסכום מוכפל ב-6.

עוד מתברר כי החברות שמריצות את התוכן לקווים, אין להם עניין בביטול דמי הקישוריות, כי אחרת אין להן זכות קיום, שכן כאשר מתקבלת שיחה - הוא המרוויח מכך.

אחת מחברות התוכן, היא חברת 'ימות המשיח', שבשיחה עם 'כיכר השבת' מסבירים: "ימות המשיח גאה להיות החברה המובילה במתן פתרונות למידה מרחוק, אשר מאפשרים את המשך קיום העולם ש"אין העולם מתקיים אלא בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן".".

"הגורמים האנונימיים מחברות התקשורת שהתראיינו לכתבה נתנו מידע מוטעה ואינטרסנטי. כיום, כל מנוי משלם על חבילת הסלולר שלו, אשר כלולה בה חבילת דקות. המנויים משלמים לחברות התקשורת במחיר החבילה גם את חלקם של החברות בהן מופעלים קווי המידע הקולי".

"חלק מהתשלום עבור הדקות מועבר למפעילי קווי המידע הקולי אשר עושים שימוש בכסף הזה על מנת לרכוש ולתפעל את המרכזיות והשרתים הרבים (שעולים כסף רב), כך שהלמידה מרחוק תתאפשר במערכת קולית מבלי שההורים או המוסד החינוכי יצטרך להוסיף ולו שקל אחד על תפעול המערכת".

"כל רשתות התקשורת בעולם עמוסות וחוות קשיים בגלל עומסי הקורונה, וגם כמות השיחות אותה ימות המשיח מתפעלת עבור מוסדות החינוך עולה במאות אחוזים".

"ימות המשיח גאה להיות החברה ששירותיה עומדים בעומסים הכבדים ביותר בהצלחה, ועם כמות כשלון השיחות הקטן ביותר. בימים אלו ימות המשיח שוקדת על הקמת מתגים ושרתים נוספים בהשקעות כספיות עצומות על מנת לאפשר ולשפר עוד יותר את הלמידה לכלל מוסדות החינוך".

"חלק מהתקלות המפורטות בכתבה נגרמו על ידי מעשיהן של חלק חברות התקשורת בעצמן, שבוחרות לגרום לניתוקי שיחות או שאינן מקצות מספר ערוצים נדרשים לשיחות".

"הצעת הגורמים האנונימיים שהתראיינו לכתבה לביטול דמי הקישוריות, נועדה למעשה להותיר בכיסי החברות את החלק שנועד להחזקת ותפעול השרתים, שעליו ההורים שילמו כחלק ממחיר החבילה, ולגלגל עלות נוספת של אחזקת ותפעול מערכות המידע הקולי על ההורים ומוסדות החינוך".

"כל טענות חברות התקשורת האנונימיות נידונו כבר על ידי משרד התקשורת בשימוע שנערך לפני מספר חודשים, ונדחו. חבל שאותם מתראיינים מחברות התקשורת שבחרו שלא להזדהות בשמם, רוצים להתעשר מהכסף אותו כבר גבו כחלק מהחבילה, שכולל את הכספים שצריכים להגיע לתחזוקת מערכות המידע הקולי, ובדרך זו לגלגל עלויות נוספות על ההורים ומוסדות החינוך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר